Visma Advisor
Nyheter i Visma Advisor
Förenklad hantering när en medarbetare slutar
Nu finns en guide som hjälper dig att ha koll på vad som behöver fixas i Visma Advisor i samband med att en medarbetare slutar. Guiden talar till exempel om när planerade timmar måste flyttas. Allt du behöver veta finns beskrivet i avsnittet Inaktivera/ta bort en medarbetare i Visma Advisor.
Ny funktionalitet
Översikten Skickade förfrågningar flyttar in i Advisor!
Nu går vi vidare i vårt arbete med att samla all hantering av samarbeten i Visma Advisor! Under Underhåll - Samarbeten kommer den nya fliken Skickade förfrågningar att visas.
Här ser du vilka kunder som en förfrågan skickats till, vilken tjänst det gäller, när en den skickats och om kunden accepterat eller avböjt . Enklare för dig att följa upp och ha stenkoll på era förfrågningar! Har du skickade förfrågningar sedan tidigare, kommer naturligtvis de att visas också!
Ny funktionalitet
Välkommen till Visma Koncern!
Vi är otroligt glada över att kunna presentera ytterligare en tjänst i molnet - Visma Koncern!
En tjänst som kommer att hjälpa dig med att automatisera arbetet med konsolideringar, elimineringar och årsredovisningsprocessen - dessutom integrerad med Visma Skatt & Bokslut Pro.
Och naturligtvis kan du aktivera tjänsten för dina kundsamarbeten i Visma Advisor. Du aktiverar tjänsten som vanligt under Kunder och fliken Samarbeten. Vill du läsa mer på vår hemsida, hittar du sidan här.
Kundönskemål
Förbättrad hantering när du godkänner fakturor per uppdrag
Nu har vi gjort det! Förbättrat hanteringen av godkännande av fakturor Per uppdrag baserat på era önskemål! Så smidigt när du har Full behörighet till Fakturering, att du nu kan godkänna alla uppdragen på en gång, även om du inte är uppdragsansvarig. Och nu kan du också godkänna flera fakturor direkt i listan med fakturaunderlag, utan att behöva öppna dem. Tack för er feedback!
Förbättring
Nytt under frågetecknet!
Nu är det ännu lättare att få den hjälp du behöver! Klicka på frågetecknet i programmenyn, så fälls en ny meny ner. Här kan du välja mellan Fråga AI-assistenten och Hjälp.
Fråga AI-assistenten - Vår smarta AI-assistent som alltid är redo att svara på dina frågor. Det är samma funktion som när du klickar på den lilla roboten till höger i arbetsfönstret.
Hjälp - Väljer du Hjälp öppnas programhjälpen i en ny flik i din webbläsare. Innehållet är precis detsamma som tidigare, men nu blir det enklare att navigera med innehållsförteckningen till vänster och hitta relaterad information i boxarna till höger.
Glöm inte att utforska – vi är här för att hjälpa dig!
Ny notifiering från Visma eEkonomi i Aktivitetsvyn
Nu kommer en ny notifieringen att visas om det finns leverantörer som ska godkännas, innan du kan hantera inkommande dokument från dem i Visma eEkonomi.
Precis som vanligt behöver du bara klicka på ikonen när du expanderar en kundrad för att kunna hantera godkännandet.
Fler automatiskt uppdaterade bevakningspunkter
Arbetet med att automatisera och förenkla det dagliga arbetet och göra Visma Advisor till ett riktigt effektivt och tidsbesparande verktyg fortsätter! Nu har vi ytterligare en god nyhet. Som du förmodligen redan vet, kan bevakningspunkter automatiskt uppdateras i Visma Advisor när en uppgift utförs av en byråmedarbetare i Visma Skatt & Bokslut Pro. Den befintliga listan är nu uppdaterad med fler val.
De nya alternativen har lagts till under För årliga uppdrag i Visma Advisor med period Räkenskapsår eller Kalenderår:
- Årsredovisning - Inlämnad till Bolagsverket för signering
- Årsredovisning - Signerad hos Bolagsverket
Läs mer i Klarmarkera dina uppdrag/bevakningspunkter.
Aktivitetsvyn uppdaterad med ny notifiering
Nu har vi uppdaterat med den nya notifieringen Förfaller snart. Notifieringen kommer att visas 7 dagar före bevakningspunktens förfallodag. Om bevakningspunkten inte åtgärdas före förfallodagen kommer notifieringen att uppdateras till Förfallen. Du kan läsa mer om aktivitetsvyn och notifieringar i avsnittet Aktivitetsvy.
Massuppdatera uppdrag
Nu kan du använda funktionen Massuppdatera för att ändra inställningar gällande byråanstånd och inlämning av deklarationsblanketter för flera kunder på en gång. En smidig funktion om du till exempel ska uppdatera inställningen för enskilda firmor eller privatpersoner. Detta gäller för de uppdrag som har markeringen Använd beskattningsperioder i bevakningslistor.
Exportera rapporter utan förhandsgranskning
Nu behöver du inte längre generera och förhandsgranska en rapport i Visma Advisor när du använder Excel. Ange urvalen för rapporten och välj att exportera och på så sätt kan du snabbt börja arbeta med dina siffror.
Förbättring
Skapa gruppstrukturer genom att koppla kunder till en huvudkund
Har du saknat ett enkelt sätt att koppla en kund till ett huvud- eller moderbolag för att skapa en gruppstruktur? Då har vi goda nyheter! Nu finns en funktion som låter dig göra just det.
För att snabbt komma igång med funktionen kan du läsa mer i avsnittet Lägg till gruppstruktur och kolla på bilderna nedan.
Aktivera gruppstruktur | Kundlista |
---|---|
Förbättring
Kundguiden uppdaterad med fastpris
Vi vet att många har saknat möjligheten att lägga till fastpris för ett uppdrag när de lagt upp en ny kund. Så bra då att man från och med nu när man lägger till kundens uppdrag inte bara anger om det ska vara Timpris eller Transaktionspris utan även Fastpris. Smidigt och enkelt, precis som det ska vara!
Enklare och flexiblare lösning för prisuppgifter i uppdragsbrev
I funktionen Uppdragsbrev finns nu tre sätt att lägga till uppdrag och priser. Det gör processen snabbare och ger dig större möjlighet att anpassa informationen när du skapar uppdragsbrevet.
Välj mellan:
-
Prisuppgift för flera uppdrag (paketpris) — rekommenderas om du arbetar med fasta priser eller när flera uppgifter ingår i samma paket och priset inte anges per uppdrag.
-
Prisuppgift per uppdrag/aktivitet — kan användas för alla typer av prissättning.
-
Prisuppgift enligt bifogat dokument — kan användas om du istället vill inkludera en prislista som ett separat dokument. Du lägger till dokumentet i detta steg och laddar upp det. Filtypen som stöds är pdf.
Läs mer i avsnittet Uppdragsbrev.
Förbättring
Visma Skatt & Bokslut Pro automatiskt uppdaterade bevakningspunkter - nya val
När du samarbetar i Visma Skatt & Bokslut Pro kan bevakningspunkterna automatiskt uppdateras i Visma Advisor när en uppgift utförs av en byråmedarbetare i Visma Skatt & Bokslut Pro. Nu har vi lagt till fler val till den befintliga listan.
De nya alternativen har lagts till under För årliga uppdrag i Visma Advisor med period Räkenskapsår eller Kalenderår:
- Deklaration - Inlämnad till Skatteverket för signering
- Deklaration - Signerad hos Skatteverket
Läs mer i Klarmarkera dina uppdrag/bevakningspunkter.
Förbättring
Inte bara en, utan två förbättringar i Fakturering
Utökade behörighetsnivåer för fakturering
Detta gäller för de byråer som har valt inställningen Godkänn fakturaunderlag per uppdrag. Nu kan medarbetare som har behörigheten Behörighet att behandla redan skapade fakturaunderlag där medarbetaren är uppdragsansvarig, även se fliken Historik. Där kan de söka efter och se tidigare behandlade fakturor som de är behöriga att hantera.
Tydligare information om varför ett fakturaunderlag inte kan överföras
När du har ett fakturaunderlag som inte kan överföras till ditt ekonomiprogram, kan du hålla muspekaren över ikonen. Då visas mer detaljerad information av vad som orsakar problemet.
Förbättring
Visma Scanner + Visma eEkonomi
Nu är det möjligt att aktivera Visma Scanner i samma process som när du aktiverar ett samarbete i Visma eEkonomi. Din kund behöver bara ladda ner appen Visma Scanner och logga in med samma uppgifter som de använder för att logga in på Mina tjänster.
Spännande nyheter: Visma Spcs AI-assistent!
Nu är den här - Visma Spcs smarta AI-chatbot, eller helt enkelt AI-assistenten! Här har du några bra anledningar till att prova den.
Omedelbar respons 24/7
Oavsett om du är en nattuggla eller morgonpigg finns AI-assistenten tillgänglig dygnet runt, varje dag, redo att svara på dina frågor när du än behöver det. Ingen kö och omedelbar hjälp, så klart.
Smidig smart konversation
Säg nej till obekväma robotchattar och konstigt formulerade frågor! Chatta med AI-assistenten med vardagligt språk och ställ följdfrågor. Den kommer kunna följa din konversation - precis som om du pratade med en riktig person.
Kontinuerligt lärande
AI-assistenten blir smartare för varje chatt, så den blir ständigt bättre på att hjälpa dig med dina frågor. Men oroa dig inte, AI-assistenten är ingen nybörjare! Den har redan genomgått hård träning med vår suveräna kundsupport.
Flerspråkig
Inte så bekväm med svenska? ¿Qué tal el español? Ou français? AI-assistenten är flerspråkig, redo att hjälpa dig på det språk du föredrar! Incredibile, vero?
Fantastisk framtid att vänta
Vi förbättrar ständigt AI-assistenten och har stora planer inför framtiden. Så följ med oss på resan mot en mer interaktiv och smartare AI-assistent. Vem vet vad den kommer kunna hjälpa dig med inom en snar framtid?
Redo att prova?
Du hittar ikonen för AI-assisten nere i högra hörnet i programmet. Och om du letar efter den skrivna hjälpen hittar du den i menyn uppe till höger under Frågetecknet.
Förbättring
Att göra-listan på Min startsida har nu blivit ännu bättre!
Att ha koll på anteckningar som inte tilldelats någon är nu enklare - alla anteckning som inte är tilldelad en medarbetare, men som har ett Förfallodatum, kommer nu att visas på Min startsida. Om en anteckning ännu inte har tilldelats en medarbetare, kommer den att bli synlig när ingen medarbetare valts i filtret Medarbetare.
Nu stödjer Visma Skatt & Bokslut Pro även handels- och kommanditbolag!
För inte så länge sen presenterade Visma Skatt & Bokslut Pro dessa goda nyheter. Läs mer i versionsnyheterna för Visma Skatt & Bokslut Pro.
Förbättring
Vad sägs om att redigera dina samarbeten i Visma Advisor?
Nu kan du äntligen redigera och hantera dina samarbeten direkt i Underhåll - Samarbeten, utan att behöva lämna Visma Advisor. Här kan du ändra varianter, avtalsperioder, fakturamottagare eller avsluta ett samarbete för en kund. Skräddarsy din sökning enkelt genom att använda filter relaterade till Uppdrag, Samarbeten, Uppdragsansvarig, Kundansvarig eller kombinera flera filter för en ännu bättre sökträff.
För att starta ett nytt samarbete fortsätter du att använda fliken Samarbeten på respektive kund.
Förbättring
Dina uppdrag i Advisor KYC - Ditt val
Många av våra kunder hanterar uppdrag, som inte behöver ingå i byråns generella riskbedömning eller i kundens KYC-process. Därför har vi nu gjort det möjligt för dig att välja vilka uppdrag som ska exkluderas.
Som standard ingår alla aktiva uppdrag och vi rekommenderar starkt våra kunder att inte utesluta några uppdrag. Det är ditt ansvar att se till att de uppdrag du väljer att utelämna inte äventyrar din riskbedömning eller KYC-process.
Hur går jag tillväga för att exkludera ett uppdrag?
Gå till Underhåll - Uppdrag och välj det uppdrag du vill exkludera. Klicka för att expandera detaljerna för uppdraget och avmarkera rutan Inkludera uppdraget i Advisor KYC.
Nu behöver du bara uppdatera byråns allmänna riskbedömning för att uppdraget inte ska inkluderas i Advisor KYC.
Förbättring
Nya och förbättrade funktioner
Påminnelse när uppdragsbrev behöver förnyas
För att ge våra kundansvariga ännu bättre koll, har vi nu lagt till nya notiser i Aktivitetsvyn. Du får 7 dagars varsel innan dina kunders uppdragsbrev giltighetstid löper ut. Den här smidiga funktionen hjälper till och säkerställer att era uppdragsbrev kan uppdateras i rätt tid.
Vill du lägga till en logga i dina uppdragsbrev? - Nu kan du det!
Lägg till din företagslogga och PDF-filer som ska inkluderas som standard i dina uppdragsbrev, genom att gå till Underhåll - Byråinställningar - Uppdragsbrev. Att lägga till standarddokument underlättar skapandet av uppdragsbrev och säkerställer att alla nödvändiga dokument tas med i beräkningen. Läs mer om hur du använder den nya funktionen i Inställningar för uppdragsbrev.
Nytt filter i Aktivitetsvyn
Den nya fliken Aktivitetsvy har nu uppdaterats så att du kan filtrera och se notifieringar för en annan medarbetare.
Alla medarbetare har läsrättigheter för att kunna se varandras notfieringar.
Fakturering - goda nyheter
Är du en av de som saknat att kunna se interna anteckningar och fakturatexter på fliken Historik, när du höll muspekaren över texten? Nu är det åtgärdat och fungerar som tidigare!
En annan ny förbättring som många av er har efterfrågat - möjligheten att skriva ut detaljerade fakturaspecifikationer med både Interna anteckningar och Fakturatexter. Funktionen är nu tillgänglig och ger dig en bra översikt och möjlighet att enkelt avgöra om fakturatexten behöver uppdateras under fliken Fakturarader.
Missade du förra månadens nyhet om att du nu kan ange fakturadatum vid överföring av fakturaunderlag till Visma eEkonomi? Om du gjorde det, ta en stund för att läsa om nyheterna här Ange fakturadatum vid överföring av fakturaunderlag.
Förbättringar i Advisor KYC
I KYC kan du nu få mer information om en styrelsemedlem när du får en match via den kontroll som sker automatiskt. Du kan klicka och läsa mer om personen och vad matchen betyder.
Under ID-kontroll - Granskad i verkligheten finns nu två nya obligatoriska fält. Den ena är Granskning utförd av den andra Granskning utförd. Ingen ny kundkännedom behöver utföras på grund av dessa uppdateringar, om du nyligen har utfört en för kunden.
I den allmänna riskbedömningen har nya obligatoriska fält lagts till under Tjänster och Geografi. Inte heller här behöver någon ny riskbedömning göras, om du nyligen har genomfört en för er byrå.
Förbättring
Förbättrad funktion
Ange fakturadatum vid överföring av fakturaunderlag till Visma eEkonomi
Vill du själv bestämma vilket fakturadatum som ska visas på dina överförda fakturor? Nu kan du ställa in detta under Underhåll - Byråinställningar - Fakturering. Här kan du välja om du vill använda Välj samma datum som överföringsdatumet eller Ange alltid datum vid överföring av fakturaunderlag. Det senare alternativet kommer att öppna en liten kalender på sidan med fakturaunderlagen i samband med överföringen, där du kan välja vilket datum som ska visas.
För att ange fakturadatumet som ska visas, måste du aktivera alternativet Använd alltid originaldatumet på fakturautkast i Visma eEkonomi. Den inställningen finns under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter. Läs mer i Aktivera integrationen.
Ny funktionalitet
Min aktivitetslista blir Aktivitetsvyn
Vi presenterar den nya fliken Aktivitetsvy, som kommer att ersätta Min aktivitetslista på Min startsida. Här, kommer du att få en supertydlig överblick över alla notifieringar som är kopplade till dina kunder. Medarbetare, som är uppdragsansvariga eller deltagare, kan ställa in sina aviseringar efter eget tycke, så att de kan välja vilka kunder de vill ha med i översikten. Den nya fliken Aktivitetsvy kommer inte att visa några av era gamla notifieringar.
Du kan läsa mer om den uppdaterade och förbättrade funktionen i avsnittet Min startsida under rubriken Aktivitetsvy.
Förbättring
Attest i Visma eEkonomi Fakturering - Samarbete i Visma eEkonomi Fakturering blev just lite enklare!
När du samarbetar med en kund i Visma eEkonomi Fakturering, kan du nu aktivera Attest. Det här löser en smart process för godkännande utan att behöva ge kunden tillgång till bokföringen.
Förbättring
Advisor KYC - två nya förbättringar
I november lanserade vi Advisor KYC och vi kan redan presentera två nya förbättringar i tjänsten.
-
Exportera pdf-filer
Om Länsstyrelsen genomför det som kallas för en skrivbordsgranskning, innebär det att byrån är skyldig att skicka in de dokument och uppgifter som Länsstyrelsen behöver för sin tillsyn. Den allmänna riskbedömningen och era kunders slutförda KYC-rapporter i Advisor KYC kan nu skrivas ut och exporteras till pdf-filer. Läs mer hur du exporterar i Exportera den allmänna riskbedömningen till pdf och i Exportera en kundkännedom till pdf. -
Ta bort kunder från KYC-listan i Advisor KYC
Om du av något skäl inte vill inkludera en kund i KYC-listan, kan du nu välja att ta bort dem från listan. Observera att det gäller för kunder som du varken har genomfört en KYC för eller har för avsikt att genomföra en KYC för. Läs mer Ta bort en kund från Advisor KYC listan.
NU ÄR DEN HÄR - Advisor KYC
Vi är otroligt glada över att kunna meddela att nu är den här, vår tjänst Advisor KYC! Detta kraftfulla verktyg är utformat för att effektivisera processen för Allmän riskbedömning och Kundkännedomshantering och öka produktiviteten för redovisningskontor.
I avsnittet Advisor KYC - Kundkännedom har vi samlat flera länkar med värdefull information om penningtvätt som hjälper dig att hitta viktig vägledning och insikter.
Om du vill aktivera tjänsten kan du enkelt lära dig hur du gör det genom att utforska informationen i avsnittet Aktivera Advisor KYC.
Är du istället intresserad av hur du bäst arbetar med Advisor KYC? Då hittar du en översikt i guiden Arbeta med Advisor KYC.
Missa inte att titta på den här korta (8 min) Advisor KYC filmen, där vi visar hur man arbetar med den allmänna riskbedömningen och hur man startar kundkännedomsprocessen.
Så kom igång nu!
Förbättring
Uppdaterade och förbättrade funktioner
Några mindre förbättringar, som vi tror du kommer att gilla.
Du har önskat det, nu får du det - Sammanfattande rad med totaler i faktureringen
Vi har nu lagt till en rad, som gör att du kan se den totala summan för fakturor som ska faktureras, skapas och som överförts till historiken.
Till dig som använder Microsoft Office 365
Från och med 1/7, kommer du inte längre att kunna importera e-post till Händelser via Office 365. Du kan istället använda dig av den nya funktionen Importera e-post. Läs mer i hjälpavsnittet Händelser under Importera e-post.
Förbättring
Samma grymma program - med en ny attityd!
Visma Advisor har fått en makeover och målats i våra nya härliga färger - korall, vanilj och lila. Det är endast färg och form vi ändrar - annars är allt som vanligt!
Den nya looken går i linje med vårt nya varumärke. Vi vill att glädjen och energin som präglar vår företagskultur verkligen ska synas. Häng med - resan har bara börjat!
Lättare att välja Visma eEkonomi variant
När du ska starta ett samarbete med en kund, som redan använder och arbetare i en variant i Visma eEkonomi, kommer det nu bli mycket enklare för dig. Läs mer under Kund hos Visma, använder Visma eEkonomi i Aktivera samarbete i Visma eEkonomi från Visma Advisor.
Förbättring i Starta tjänster
Funktionen Starta tjänster på Min startsida låter dig nu välja och lägga till upp till tre kunder. Dina val kommer att sparas, vilket möjliggör snabbare och enklare åtkomst till dessa kunder i framtiden.
Finfina nyheter! Skapa uppdragsbrev i Visma Advisor
Vi är glada att kunna berätta om en ny funktion som kommer att göra det enklare och mer effektivt än någonsin tidigare att skapa uppdragsbrev för din redovisningsbyrå.
Med vår senaste uppdatering kan du nu generera uppdragsbrev i Visma Advisor med hjälp av en guide, som tar hand om det tunga arbetet och tillhandahåller information som du använder för att skapa uppdragsbrevet.
Läs mer i det nya avsnittet Uppdragsbrev.
Importera e-post
Vi har nu ett nytt sätt att importera e-post för en kund i Visma Advisor. Denna funktionen kan du använda om du skickat e-post från din e-postklient och vill spara det under fliken Händelser för kunden. Du gör det genom att skapa en tillfällig e-postadress, som du klistrar in i mejlet och sedan vidarebefordrar. Hur enkelt som helst!
Läs mer om hur du enkelt fixar e-posthanteringen i det uppdaterade avsnittet Händelser.
Förbättring
Ytterligare förbättringar för uppföljning!
Nya möjligheter att filtrera dimension 2 har nu lagts till i Uppdragsöversikten och i Resursplaneringen. Vill du lära dig mer om dimensioner och vad du kan ha för nytta av att använda dimensioner i Visma Advisor? Läs mer i avsnitten Arbeta med dimensionen Kontor och Lägg upp en valfri dimension.
Förbättring
Uppdaterad och förbättrad - Fakturering
Vi är glada över att kunna berätta att vi nu har en uppdaterat funktionen fakturering. I detta arbetet, har mycket feedback från våra kunder hjälpt oss att förbättra den nya designen och vi hoppas att du kommer gilla den lika mycket som vi gör! I denna första uppdateringen är vi stolta över att kunna presentera:
Ikoner och förbättringar
Vi har ersatt knapparna med ikoner och lagt till en separat kolumn för faktura-anteckningar
Fäll ihop informationsrader
Nu är det enkelt att fälla ihop/expandera rader på fakturaspecifikationen för en bättre överblick.
Nytt val - Skatteverkets API
När du i dina uppdrag använder inställningen Använd beskattningsperioder i Visma Advisor, finns nu det nya valet Skatteverkets API. Du kan använda detta för de kunder där du för över deklarationsblanketten INK2 via skatteprogram som stödjer Skatteverkets API.
Ny samarbetsvariant i Visma Lön Smart
Vi kan nu presentera en ny samarbetsvariant för de byråer som vill samarbeta med sina kunder i Visma Lön Smart. Denna samarbetsvarianten passar de samarbeten där du tillsammans med din kund bestämmer vem som ska göra vad i lönearbetet. Via Visma Lön Anställd kan de anställda stämpla sina tid, ha full koll på semester- och flexsaldon och se sina lönebesked. Läs mer i avsnittet Aktivera samarbete i Visma Lön Smart från Visma Advisor.