Visma Advisor
Aktivera samarbete i Visma Lön Smart från Visma Advisor
Med Visma Lön Smart får du ett webbaserat löneprogram med automatiska uträkningar och rapportering.
Titta på filmen Bjud in till samarbete från Visma Advisor för att se hur det går till. I filmen Acceptera samarbete kan du se hur det går till när en kund får en inbjudan till ett samarbete.
Det finns två olika samarbetsvarianter i Visma Lön Smart:
Standard - I denna samarbetsvariant kan du samarbeta med din kund i tjänsten. I samarbetet med din kund i Visma Lön Smart, bestämmer ni tillsammans vem som ska göra vad i lönearbetet. Det kan gälla att skapa och ändra arbetsscheman, registrera tider eller göra själva löneutbetalningen. Lönearbetet med din kund sker baserat på hur du väljer att din kund ska tidsregistrera. I denna varianten kan antingen byrån eller kunden vara fakturamottagare för samarbetstjänsten.
Start - i denna varianten är det endast du som byrå som har tillgång till tjänsten. I detta samarbetet är det bara byrån som kan vara fakturamottagare.
Du väljer mellan två arbetssätt för tidregistrering i båda samarbetsvarianterna.
-
Du kan som byråmedarbetare registrera tider och avvikelser för din kunds anställdas med smarta snabbval i löneprogrammet. Via appen Visma Lön Anställd kan de anställda se sina lönebesked och har full koll på semesterdagar och eventuellt kompsaldo.
-
Din kund låter sina anställda själva registrera sina tider och/eller avvikelser. I detta fallet använder de Visma Lön Anställd antingen via webben eller i mobilen. Innan uppgifterna kommer in i löneprogrammet kan en attestansvarig på företaget godkänna tidrapporterna digitalt och du gör därefter lönekörningen med ett par klick. De anställda får även full koll på sina lönebesked, flex- och semestersaldo. Med appen Visma Lön Anställd kan kundens anställda registrera sina tider och ta emot sina lönebesked direkt i mobilen.
Aktivering av samarbetet görs för kunden på fliken Samarbeten i Visma Advisor. Eftersom dina kunder kan ha olika upplägg i Visma idag, kan aktiveringsförfarandet skilja sig något. Välj därför det scenario som passar just din kund bäst.
För att kunna aktivera ett samarbete med en kund, måste du först ha ett uppdrag upplagt på kunden i Visma Advisor.
- Gå till Kunder.
- Välj den kund du vill aktivera ett samarbete för.
- Välj fliken Samarbeten.
- Klicka på knappen Läs mer under Visma Lön Smart.
- Välj variant.
- Välj Aktivera.
- Välj uppdrag i listan Uppdrag.
- Under Fakturamottagare, om du valt samarbetsvarianten Standard, kan du välja vem som ska vara fakturamottagare för tjänsten. Om du valt samarbetsvarianten Start är fakturamottagaren alltid Redovisningsbyrån.
- Välj Nästa.
Nu har du aktiverat samarbetet och ett mejl har gått ut till kunden. Kunden ombeds där godkänna samarbetet genom att logga in på Mina tjänster på vismaspcs.se. När detta är gjort kan ni börja ert samarbete i tjänsten.
Om du har arbetat i Visma Lön 300/600 och har anställda som har Visma Lön Anställd eller Min Lön/Kivra aktiverat, får du automatiskt över vissa uppgifter när du startar Visma Lön Smart.
Läs mer i avsnittet Kan jag föra över uppgifter från ett annat löneprogram när jag börjar använda Visma Lön Smart? i hjälpen för Visma Lön Smart.
För att kunna aktivera ett samarbete med en kund, måste du först ha ett uppdrag upplagt på kunden i Visma Advisor.
-
Gå till Kunder.
-
Välj den kund du vill aktivera ett samarbete för.
-
Välj fliken Samarbeten.
-
Klicka på knappen Läs mer under Visma Lön Smart.
-
Välj variant.
-
Välj Aktivera.
-
Välj uppdrag i listan Uppdrag.
- Under Fakturamottagare, om du valt samarbetsvarianten Standard, kan du välja vem som ska vara fakturamottagare för tjänsten. Om du valt samarbetsvarianten Start är fakturamottagaren alltid Redovisningsbyrån.
- Välj Nästa.
För att kunna aktivera ett samarbete med en kund, måste du först ha ett uppdrag upplagt på kunden i Visma Advisor.
-
Gå till Kunder.
-
Välj den kund du vill aktivera ett samarbete för.
-
Välj fliken Samarbeten.
-
Klicka på knappen Läs mer under Visma Lön Smart.
-
Välj variant.
-
Välj Aktivera.
- I listan Uppdrag, välj ett uppdrag.
- Under Fakturamottagare, om du valt samarbetsvarianten Standard, kan du välja vem som ska vara fakturamottagare för tjänsten. Om du valt samarbetsvarianten Start är fakturamottagaren alltid Redovisningsbyrån.
- Välj Nästa.
Nu har du aktiverat både samarbetet och tjänsten för kunden. Dessutom har kundens administratör på vismaspcs.se skapats. Administratören får ett mejl med information om att du som byrå har aktiverat tjänsten för kunden och kunden ombeds även logga in på Mina tjänster på vismaspcs.se för att godkänna villkoren för tjänsten. Så fort detta är gjort kan ni börja ert samarbete i tjänsten.