Visma Advisor
Aktivera samarbete i Visma Utlägg från Visma Advisor
Med Visma Utlägg, behöver du inte längre hantera dina kunders reseutlägg och kvitton manuellt.
Din kunds anställda registrerar sina utlägg via webben eller mobilen. Om du också väljer att integrera Visma Utlägg med Visma Lön 600 eller Visma Lön Smart, synkroniseras reseräkningar och utlägg med Visma Lön 600 eller Visma Lön Smart och läggs till på varje anställds lönebesked.
Om du väljer att aktivera integrationen med Visma eEkonomi, uppdateras kontoplanen automatiskt i Visma Utlägg. När överföring av rapporter sker från Visma Utlägg till Visma eEkonomi förs informationen automatiskt in på verifikationen. Alla bilder som lagts till i rapporten i Visma Utlägg läggs också till i verifikationen, vilket gör det enkelt att hitta de bilder som är kopplade till en verifikation. Som standard är Visma eEkonomi förvalt som rapportmottagare så snart du aktiverat Visma Utlägg.
Titta på filmen Bjud in till samarbete från Visma Advisor för att se hur det går till. I filmen Acceptera samarbete kan du se hur det går till när en kund får en inbjudan till ett samarbete.
I Visma Utlägg finns det tre licensvarianter. Du ändrar variant för användaren i Visma Utlägg. Läs mer om hur du gör det i hjälpen för Visma Utlägg i avsnittet Användare.
Visma Utlägg Start passar för användaren som gör få utlägg. Här betalar kunden per utlägg. Denna varianten är också lämplig för de som endast attesterar användarnas utlägg.
Visma Utlägg Smart passar för användaren som vill rapportera så många utlägg och reseräkningar som behövs. Denna varianten betalas med en fast månadskostnad.
Visma Utlägg Pro passar för företaget som inte bara har anställda som rapporterar så många utlägg och reseräkningar som behövs, men som även vill koppla sitt företagskort och körjournalsystem till tjänsten så att all information uppdateras automatiskt. Denna varianten betalas med en fast månadskostnad.
När du aktiverar det här samarbetet kan du som byrå ange att du vill stå som betalningsmottagare för Visma Utlägg. Samarbetet är kostnadsfritt för dig som redovisningsbyrå.
Efter att du aktiverat samarbetet i Visma Advisor kan du aktivera integrationen mellan Visma Lön 600 och Visma Utlägg. Läs mer i Visma Lön i avsnittet Kom igång med Visma Utlägg i Visma Lön 600.
Efter att du aktiverat samarbetet i Visma Advisor kan du aktivera integrationen mellan Visma Lön Smart och Visma Utlägg. Läs mer i hjälpen för Visma Lön i avsnittet Kom igång om de anställda ska registrera sina utlägg.
Efter att du aktiverat samarbetet i Visma Advisor kan du aktivera integrationen mellan Visma Utlägg och Visma eEkonomi. Läs mer i hjälpen för Visma Utlägg i avsnittet Kom igång med Visma Utlägg.
Eftersom dina kunder kan ha olika upplägg i Visma idag, kan aktiveringsförfarandet skilja sig något. Välj därför det scenario som passar just din kund bäst.
För att kunna aktivera ett samarbete med en kund, måste du först ha ett uppdrag upplagt på kunden i Visma Advisor.
- Gå till Kunder.
- Välj den kund du vill aktivera ett samarbete för.
- Välj fliken Samarbeten.
- Klicka på knappen Läs mer under Visma Utlägg.
- Välj Aktivera.
- Välj uppdrag i listan Uppdrag.
- Under Fakturamottagare väljer du vem som ska betala för tjänsten. Eftersom kunden i detta scenario redan använder och betalar för tjänsten står denne som fakturamottagare automatiskt. Vill du ta över betalningen från och med nästa avtalsperiod, ändrar du fakturamottagare till Byrån istället.
- Välj Nästa.
Nu har du aktiverat samarbetet och ett mejl har gått ut till kunden. Kunden ombeds där godkänna samarbetet genom att logga in på Mina tjänster på vismaspcs.se. När detta är gjort kan ni börja ert samarbete i tjänsten.
För att kunna aktivera ett samarbete med en kund, måste du först ha ett uppdrag upplagt på kunden i Visma Advisor.
- Gå till Kunder.
- Välj den kund du vill aktivera ett samarbete för.
- Välj fliken Samarbeten.
- Klicka på knappen Läs mer under Visma Utlägg.
- Välj Aktivera.
- Välj uppdrag i listan Uppdrag.
- Under Fakturamottagare väljer du vem som ska betala för tjänsten.
- Välj Nästa.
Nu har du aktiverat både samarbetet och tjänsten för din kund. Kunden får ett mejl och ombeds där godkänna samarbetet genom att logga in på Mina tjänster på vismaspcs.se. När detta är gjort kan ni börja ert samarbete i tjänsten.
För att kunna aktivera ett samarbete med en kund, måste du först ha ett uppdrag upplagt på kunden i Visma Advisor.
- Gå till Kunder.
- Välj den kund du vill aktivera ett samarbete för.
- Välj fliken Samarbeten.
- Klicka på knappen Läs mer under Visma Utlägg.
- Välj Aktivera.
- Välj uppdrag i listan Uppdrag.
- Under Fakturamottagare väljer du vem som ska betala för tjänsten.
- Säkerställ att uppgifterna under Obligatoriska kontaktuppgifter för är korrekta. Denna användare kommer bli administratör på vismaspcs.se.
- Välj Nästa.
Nu har du aktiverat både samarbetet och tjänsten för kunden. Dessutom har kundens administratör på vismaspcs.se skapats. Administratören får ett mejl med information om att du som byrå har aktiverat tjänsten för kunden och kunden ombeds även logga in på Mina tjänster på vismaspcs.se för att godkänna villkoren för tjänsten. Så fort detta är gjort kan ni börja ert samarbete i tjänsten.