Visma Utlägg
Inställningar för användare
Detta avsnitt gäller för dig som är administratör och är inloggad i vyn Organisation.
Under Användare visas information om alla företagets medarbetare som använder Visma Utlägg.
Klicka på Hantera kolumner för att filtrera vad som ska visas i användarlistan.
Via knappen Exportera användare kan du skapa en Excel-fil med de uppgifter som finns inlagda om dina användare.
Klicka på en användare i listan för att se, ändra eller komplettera användarens uppgifter.
Här visas mejladressen som används för att logga in i Visma Utlägg.
Här kan anställningsnummer anges, men fältet är frivilligt att fylla i. Om du använder Visma Utlägg tillsammans med ett lönesystem rekommenderar vi att samma anställningsnummer som finns angivet i lönesystemet anges här.
Har anges om den anställde tillhör någon avdelning.
Här väljer du vilken variant av Visma Utlägg som användaren ska ha tillgång till.
Om uppgradering görs till en större variant av Visma Utlägg så får användaren tillgång till den nya varianten direkt. Om du nedgraderar till en mindre variant så börjar den nya licensen att gälla nästa faktureringsmånad (oftast den första dagen i månaden).
Om Administratör är markerat har användaren administratörsrättigheter i Visma Utlägg. Vill du ändra en användares roll i Visma Utlägg för du det via Mina tjänster på vismaspcs.se. Läs mer i avsnittet Byt användarroll i hjälpen för Mina tjänster.
Om rutan är markerad blir användaren ombud åt en annan användare. Det innebär att användaren får rapportera utlägg samt godkänna rapporter och utlägg åt en annan användare. Välj även vilken användare rapporteringen ska göras åt i listan.
Klicka på Privat läge för att se vilka användare man är ombud för.
Fältet visas bara om Använd personliga betalsätt under Inställningar - Utläggshantering på fliken Integrationer är markerat. Läs mer i avsnittet Integrationer.
När inställningen är gjord kan du välja vilket betalsätt som ska visas för respektive användare genom att klicka på Lägg till.