Du kan ha flera integrationer upplagda. Det kan exempelvis vara bra om rapporter ska läggas in i bokföringen för att kostnadsföras så snart som möjligt och alla löneunderlag ska skickas en gång per månad. Då kan du ha ett bokföringsprogram som första integration och ett löneprogram som andra integration.
Om du har flera integrationer är det viktigt att välja vilka utläggstyper som ska gå till respektive integration, annars går samtliga utläggstyper till alla upplagda integrationer.
Gör så här:
- Välj Inställningar - Utläggshantering.
- Välj fliken Integrationer.
- Markera vilka utläggstyper som ska skickas till respektive integrationer i listan nedanför integrationerna.
Det går att välja samma utläggstyp till flera integrationer, exempelvis om det ska vidarefaktureras. För att undvika att det blir dubbelt bokfört när företagets löneunderlag skickas till bokföringen, är det viktigt att tänka på att kreditkontot som används som betalsätt i Visma Utlägg är kopplat till det konto som finns registrerat i företagets löneprogram.
Om du har flera integrationer kan du ange i vilken ordning du vill ha dem genom att dra och flytta med hjälp av prickarna till vänster om respektive integration. Du kan ange i vilken ordning du vill ha integrationerna genom att dra och flytta dem med hjälp av prickarna till vänster om respektive integration.
Om du vill att en dimension ska vara valbar som utläggstyp i listan markerar du Använd denna dimension i mottagarfiltret under Inställningar - Utläggshantering på fliken Dimensioner.