Visma Advisor
Aktivera samarbete i Visma eEkonomi från Visma Advisor
Du kan bjuda in dina kunder till ett samarbete i Visma eEkonomi. Detta innebär att ni delar ett och samma Visma eEkonomi, och ni behöver inte längre skicka data mellan er manuellt. Båda parter har tillgång till samma information direkt. Eftersom dina kunder kan ha olika upplägg, kan aktiveringsförfarandet skilja sig något. Välj därför det scenario som passar just din kund bäst.
Titta på filmen Bjud in till samarbete från Visma Advisor för att se hur det går till.
Följande varianter av tjänsten finns tillgängliga:
- Visma eEkonomi Start
- Visma eEkonomi Bokföring
- Visma eEkonomi Fakturering
- Visma eEkonomi Smart
- Visma eEkonomi Pro
Om din kund redan arbetar i Visma eEkonomi, rekommenderar vi att starta ett samarbete i samma variant. Du som redovisningsbyrå arbetar i Visma eEkonomi Pro.
Läs mer om varje variant i Visma Advisor under Kunder - Samarbeten för att ta reda på vilken av dessa som bäst matchar din kunds behov.


För att kunna aktivera ett samarbete med en kund, måste du först ha ett uppdrag upplagt på kunden.
- Gå till Kunder.
- Välj den kund du vill aktivera ett samarbete för.
- Välj fliken Samarbeten.
- Klicka på ikonen för Visma eEkonomi.
När kunden redan har ett aktivt avtal, visas det under knappen Välj kundens variant. Med detta valet, skickar du en inbjudan till samarbete i kundens nuvarande version och avtal. De uppgifter som visas i dialogen avser nästkommande avtalsperiod. Det innebär också att inga avgifter tillkommer förrän avtalet förnyas.
- Välj variant och välj Aktivera.
- Välj Uppdrag, Fakturamottagare och Period.
- Välj Aktivera.
Ett mejl går nu ut till kunden, där de ska godkänna samarbetet genom att logga in på Mina tjänster. När detta är gjort kan ni börja ert samarbete i tjänsten.
Byta variant
Om du avser att byta kundens variant, tänk då på att om du nedgraderar, kan din kund förlora bokföringsdata och deras företag kommer att behöva göra en omstart. Läs mer i hjälpen för Visma Advisor i avsnittet Byta variant eller avsluta ett samarbete för mer information om vad som sker i samband med en nedgradering. Om du ändå vill genomföra en nedgradering, kontakta då vår support så att de kan hjälpa dig.
Om du istället vill uppgradera till en större variant, välj då den nya varianten och bytet sker då automatiskt. Uppgraderingen görs i Visma Advisor av redovisningsbyrån.

I Visma eEkonomi kan din kund bjuda in dig som byrå till samarbete. Detta görs i Visma eEkonomi under menyvalet Appar och tillval. Följ instruktionerna nedan om du får en inbjudan till samarbete från din kund.
- Acceptera inbjudan via aktiveringslänken i det mejl som skickas till dig, som ger dig tillgång till din kunds företag i Visma eEkonomi. Mejlet skickas till dig när din kund bjudit in dig till ett samarbete.
- Välj Verfiera för att bekräfta att organisationsnummer och e-postadress stämmer.
Nu får din kund en bekräftelse att du har accepterat inbjudan.
- Du kan nu logga in på vismaspcs.se och Mina tjänster.
- Välj din kunds företag i menyn längst upp till höger.
- Godkänn licensvillkoren.
- Gå till Visma Advisor och logga in.
- Lägg till kunden om det är en ny kund, genom att följa guiden som öppnas när du väljer Ny kund under menyvalet Kunder. Läs mer i Lägg till en ny kund.
- Gå till menyvalet Underhåll - Kund och fliken Samarbeten. Välj kunden i listan och koppla tjänsten till ett uppdrag genom att klicka på kundens namn.
När du nu klickar på kunden, kommer en ikon att vara tillagd i Kundöversikten under Starta tjänster. Samarbetet visas också under fliken Samarbeten.
- Klicka på ikonen för Visma eEkonomi för att starta tjänsten.

För att kunna aktivera ett samarbete med en kund, måste du först ha ett uppdrag upplagt på kunden .
- Gå till Kunder.
- Välj den kund du vill aktivera ett samarbete för.
- Välj fliken Samarbeten.
- Klicka på ikonen för Visma eEkonomi.
- Vid Välj, klicka på listknappen till höger för att direkt välja och aktivera en variant, eller klicka på den stora knappen för att få mer information om alternativen.
- Välj Aktivera.
- Välj Uppdrag, Fakturamottagare och Period.
- Välj Aktivera.
Ett mejl skickas nu ut till kunden, där de ska godkänna samarbetet genom att logga in på Mina tjänster. När detta är gjort kan ni börja ert samarbete i tjänsten.

För att kunna aktivera ett samarbete med en kund, måste du först ha ett uppdrag upplagt på kunden i Visma Advisor.
- Gå till Kunder.
- Välj den kund du vill aktivera ett samarbete för.
- Välj fliken Samarbeten.
- Klicka på ikonen för Visma eEkonomi.
- Vid Välj, klicka på listknappen till höger för att direkt välja och aktivera en variant, eller klicka på den stora knappen för att få mer information om alternativen.
- Välj Aktivera.
Fönstret Aktivera tjänst öppnas.
- Välj Uppdrag, Fakturamottagare och Avtalsperiod.
- Välj Aktivera.
Har du aktiverat ett samarbete i Visma eEkonomi Start, skickas inget mejl, då kunden inte kommer att ha någon tillgång till tjänsten.
Samarbetet och tjänsten är nu aktiverade för din kund i vald variant (Visma eEkonomi Bokföring, Visma eEkonomi Fakturering, Visma eEkonomi Smart, Visma eEkonomi Pro). Dessutom har kundens administratör på vismaspcs.se skapats. Administratören får ett mejl med information om att du som byrå har aktiverat tjänsten för kunden och kunden ombeds även logga in på Mina tjänster på vismaspcs.se för att godkänna villkoren för tjänsten. Så fort detta är gjort kan ni börja ert samarbete.