Visma Advisor
Lägg till en ny kund
För att lägga till en ny kund gör du enligt följande:
- Gå till Kunder i huvudmenyn.
- Välj knappen Ny kund.
Du kan välja Spara och stäng om du vill avsluta guiden innan du fyllt i alla uppgifter.
Steg i guiden
- Kunduppgifter: Fyll i kundens grundläggande information.
- Övrig kundinformation: Fyll i ytterligare uppgifter om kunden.
- Lägg till uppdrag: Ange vilka uppdrag som ska utföras för kunden, samt vem som är uppdragsansvarig och deltagare.
- Lägg till prissättning: Välj den prissättningstyp som ska gälla för uppdraget. Du kan välja mellan Timpris, Transaktionspris och Fastpris. Som standard visas alla uppdrag under steg 3.
- Fastpris: Här anger du de uppgifter som ska gälla för uppdraget. Du kan inte spara och avsluta förrän alla uppgifter för uppdrag med fastpris blivit ifyllda.
Lägga till fler uppdrag med fastpris, till exempel med olika fakturaintervall
-
Klicka på knappen längst till höger i listan över uppdrag med fastpris som visas på steg 5, för att ta bort de uppdrag som inte ska ingå i fakturaplanen.
-
Klicka på knappen Lägg till faktureringsplan.
-
Gå igenom faktureringsplanen och lägg till de uppdrag med fastpris som du vill ska ingå.
- Välj Spara och avsluta när du är klar.
Kundöversikten öppnas och du kan komplettera med fler uppgifter. Kundöversikten består av följande:
Panelen är ett informationsfält som visas överst på varje kundsida. Här visas en del av kundens uppgifter, såsom kundnamn, organisationsnummer och räkenskapsår. Du kan klicka på informations-ikonen för att se mer information bland annat kundansvarig och momsperiod. Du kan även klicka på kundnamnet för att öppna fliken Grunduppgifter. Där kan du se och redigera grunduppgifterna för din kund.
På fliken Översikt visas bevakningslistor för de uppdrag som är valda för kunden. Om du klickar på ett uppdrag i bevakningslistan får du upp en dialog med möjlighet att klarmarkera bevakningspunkter. Du kan även se Att-göra listan med klart senast-datum som är kopplade till kunden. Dessutom får du, via diagram, en överblick över fakturering samt planerade och nedlagda timmar på kunden. Genom att klicka på kugghjulet kan ytterligare inställningar och urval göras för graferna.
Denna fliken visar grunduppgifter såsom Företagsform, Kundansvarig, Adress och Räkenskapsår, men även mer information som Momsperiod och Bokföringsmetod. Här kopplar du också kunden till den prislista som ska gälla.
Om du vill skapa en gruppstruktur där du kopplar ett huvud- eller moderbolag till andra kunder i kundregistret, kan du markera kryssrutan under Gruppstruktur. Utrymmet expanderas under rubriken, och här kan du välja att lägga till kunder under Kopplade kunder.
Läs mer i avsnittet Lägg till gruppstruktur hur du använder funktionen.
På fliken Kontakter kan du se vilka kontakter som finns kopplade till kunden. Du kan lägga till en kontakt genom att antingen hämta upp en befintlig från kontaktregistret eller lägga upp en helt ny. Här anger du också vilken roll kontakten har hos kunden.
På fliken Uppdrag kan du se vilka uppdrag byrån utför åt kunden.
Jobbar du med tidsredovisning i programmet ska du också ange vilken typ av prissättning som gäller för uppdraget. Läs mer i Prissättning på ett kunduppdrag.
Här kan du redigera till vald prissättning för kunden. Du kan också lägga till nya prissättningar, såsom Timpris, Transaktionspris och Fastpris. Läs mer i avsnittet Prissättning på ett kunduppdrag.
På fliken Händelser kan du se alla anteckningar, e-postmeddelanden och sms som har skapats eller skickats från programmet och kopplats till kunden. Här kan du också välja att spara e-post som är skickat eller mottaget från annat e-postprogram. Läs mer i Skriv en anteckning och Skicka e-post.
Du kan spara alla dokument som tillhör kunden i Dokumentation - Dokumentarkiv. Syftet med arkivet är enbart att samla kundens dokument på ett och samma ställe, ej att skapa eller redigera dokument. Sparade dokument bör därför vara färdigredigerade. Du kan även koppla kategorier till dina dokument för att gruppera dem efter en struktur som ni använder på byrån. Läs mer i Dokumentkategorier.
Fliken Resursplanering ger dig möjlighet att planera antalet arbetstimmar direkt från respektive kund. Hur du kan fördela timmar är beroende på vilken behörighet du har för resursplaneringen. Har du full behörighet, kan du fördela timmar på alla kunders uppdrag och underliggande aktiviteter samt på alla medarbetare som deltar på uppdraget. Det enklaste sättet att planera tid per medarbetare, är via Resursplanering i menyn till vänster. Läs mer i Resursplanering.
Här kan du välja de tjänster som du vill samarbete i med dina kunder. Välj tjänst och följ instruktionerna.
Relaterade avsnitt
Koppla prislista till kund | |
Prissättning på ett kunduppdrag | |
Koppla uppdrag till kund | |
Lägg till gruppstruktur |