Visma Advisor
Avsluta samarbete för en tjänst
Både kunden och byrån kan när som helst välja att avsluta ett samarbete i en tjänst. Övriga samarbeten påverkas inte.
-
Gå till Underhåll - Samarbeten.
-
Välj den kund du vill ändra.
Genom att expandera raden för en kund, får du en översikt över de aktiva samarbeten du har med kunden.
Om du får ett felmeddelande som informerar om att huvudkontakt saknas för kundnumret när du försöker avsluta ett samarbete, löser du detta genom att ställa in en ny Huvudkontakt. Gå till Mina tjänster, ändra till kundens företag och välj Användare och tjänster. Ändra användarens roll genom att välja pennan och därefter Administratör. Slutligen, välj denna användare som Huvudkontakt. Skulle din kund inte finnas med i listan över användare, måste du först skapa en ny användare.
I Byta variant eller avsluta ett samarbete i Visma eEkonomi hittar du mer information om hur du avslutar ett samarbete i de olika varianterna.
All information i tjänsten kommer att raderas.
Innan samarbetet avslutas är det viktigt att redovisningsbyrån lägger till kunden som ny användare i Visma Lön innan säkerhetskopian lämnas över till kunden. Det ska också genomföras en synkronisering av datan i Visma Lön. Efter att samarbetet avslutats har ditt företag inte längre tillgång till tjänsten. Vill kunden fortsätta arbeta med tjänsten görs det genom ett löneprogram eller via ett nytt samarbete.
Företaget kan välja att jobba vidare med tjänsten fristående eller att avsluta tjänsten helt.
Innan du avslutar samarbetet är det viktigt att alla rapporter är skickade och att alla användare har skickat in sina utlägg.
Du kan välja mellan att avsluta samarbetet och låta din kund fortsätta jobba med tjänsten eller att avsluta samarbetet och säga upp tjänsten. Om du väljer att säga upp Visma Utlägg kommer all data i tjänsten att försvinna.
Relaterade avsnitt
Visa/redigera/avsluta aktiva samarbeten |