- Gå till Kunder.
- Välj den kund du vill skapa ett uppdragsbrev för.
- Gå till fliken Dokumentation - Uppdragsbrev.
- Välj Nytt uppdragsbrev.
Nu öppnas en guide.
Under 1. Parter och avtalsvillkor visas information som automatiskt hämtas från Byråinställningar och Kunduppgifter. Informationen går inte att redigera här, så behöver du ändra något måste du gå till respektive ställe för att ändra det där.
-
Fyll i kompletterande information för Kundansvarig och Kontakt.
-
Ange Avtalstid, Startdatum, Slutdatum (om tillämpligt) och Betalningsvillkor innan du väljer Nästa.
-
Under 2. Uppdrag och priser, du gör ditt val av de uppdrag/aktiviteter som ska ingå och tillhörande prisuppgifter. Välj mellan att lägga till prisuppgifter Prisuppgift för flera uppdrag (paketpris) eller Prisuppgift per uppdrag/aktivitet, eller hänvisa till Prisuppgift enligt bifogat dokument.
Om det redan finns uppdrag upplagda för kunden visas de här. Du kan fälla ut varje uppdrag och här kan du ange vem som är ägare av uppdragen/aktiviteterna, prissättningstyp, pris och frekvens. Du kan välja att ta bort uppdrag/aktiveteter för uppdragsbrevet som inte är aktuella eller om du inte vill visa dem och du kan lägga till nya uppdrag/aktiviteter.
-
Prisuppgift för flera uppdrag (paketpris) — rekommenderas om du arbetar med fasta priser eller när flera uppgifter ingår i samma paket och priset inte anges per uppgift. I fältet Pris kan du ange det totala priset, samt för vilken period det gäller, till exempel per månad, kvartal eller år.
-
Prisuppgift per uppdrag/aktivitet — kan användas för vilken pristyp som helst.
-
Prisuppgift enligt bifogat dokument — kan användas om du istället vill inkludera en prislista som ett separat dokument. Du lägger till dokumentet i detta steg och laddar upp dokumentet/dokumenten. Filtypen som stöds är pdf och filerna kan tillsammans vara max 15 MB.
Notera att ändringar som görs här bara påverkar uppdragsbrevet. Eventuella ändringar som du vill göra för kundens uppgifter, ska alltid göras under Kunder - Uppdrag.
-
Välj Nästa för att gå vidare till till steg 3. Mer information och filer.
Här kan du ange ytterligare information, t ex extra texter som du vill ska vara med i uppdragsbrevet. Under Bifoga filer kan du ladda upp dokument som är relevanta för uppdragsbrevet. Relevanta dokument kan t ex vara redovisningsbyråns avtalsvillkor och/eller personuppgiftsbiträdesavtal. Filtypen som stöds är pdf och filerna kan tillsammans vara max 15 MB.
-
Välj Nästa för att gå till 4. Förhandsgranska uppdragsbrev
Här kan du förhandsgranska uppdragsbrevet som det kommer att bli inklusive bilagor.
-
Välj Spara som uttkast eller Klar för underskrift.
Uppdragsbrevet visas nu i översikten och du kan förhandsgranska och skriva ut avtalet för att skicka det för underskrift till din kund.
- Ändra statusen till Signerad när du har fått tillbaka det underskrivna uppdragsbrevet. Du kan nu spara och ladda upp det underskrivna dokumentet i kundens Dokumentarkiv.