Visma Advisor
Arbeta med allmän riskbedömning i Advisor KYC
Den allmänna riskbedömningen är en central del av byråns penningtvättsarbete. I den allmänna riskbedömningen ska företagets tjänster analyseras och bedömas utifrån risken att utnyttjas för penningtvätt och finansiering av terrorism.
Vi rekommenderar att den allmänna riskbedömningen slutförs innan du går vidare med kundspecifika bedömningar. Genom att göra detta kommer delar av riskbedömningen att föras över till kundkännedomen, vilket kommer att underlätta processen avsevärt. Läs mer i Arbeta med Advisor KYC.
Beroende på medarbetarens behörighet, kan du styra vilken medarbetare som kan se, redigera eller slutföra den allmänna riskbedömningen. Läs mer i Ställ in behörighet på medarbetare om de olika behörigheterna för den allmänna riskbedömningen.
-
Gå till Min startsida - Advisor KYC.
Under rubriken Allmän riskbedömning, ser du statusen för din byrås riskbedömning
-
Klicka på Till KYC-översikten.
Ett nytt fönster öppnas och du arbetar nu i tjänsten Advisor KYC.
-
Klicka på Starta under rubriken Allmän riskbedömning, om du ännu inte startat eller gjort någon riskbedömning tidigare.
-
Klicka på Fortsätt om du har en pågående riskbedömning.
Den allmänna riskbedömningen består av sex delar:
Ange vilka uppdrag och tjänster din byrå utför, samt vilka riskfaktorer och vilken risknivå som du bedömer är kopplad till dem. Använd dina egna ord när du beskriver riskfaktorerna och motivera hur du har bedömt risken. Bilden nedan är ett exempel.
Du behöver också svara på den obligatoriska frågan Beskrivning av byråns verksamhet och verksamhetsspecifika omständigheter.
Om du arbetar med uppdrag, kommer dessa att synkroniseras automatiskt från Visma Advisor. Du behöver komplettera uppdragen med en bedömning av riskfaktor och en övergripande risknivå.
Även om du arbetar med uppdrag, kan du behöva att lägga till ytterligare tjänster (under rubriken Övriga tjänster och produkter), för sådant som inte görs regelbundet, till exempel bolagsbildning.
-
Klicka på Lägg till riskfaktor för fler riskfaktorer.
- Namnge riskfaktorn och beskriv med egna ord hur sannolikt det är att risken inträffar och vilka konsekvenser det kan medföra.
- Bedöm Sannolikhet (Liten, Medel eller Stor) och Konsekvens (Liten, Medel eller Stor). Baserat på dina val, kommer nivån för Påverkan risknivå att visas automatiskt.
- Motivera med dina egna ord hur du bedömt risken.
- Använd listan i övre högra hörnet för att ge varje uppdrag en övergripande Risknivå.
-
Klicka på Lägg till tjänst under rubriken Övriga tjänster och produkter för att lägga till era tjänster manuellt.
-
Börja med att namnge tjänsten/tjänsterna:
-
Klicka på Lägg till riskfaktor för att komplettera med de riskfaktorer som är kopplade till de olika tjänsterna.
-
Namnge riskfaktorn och beskriv med egna ord hur sannolikt det är att risken inträffar och vilka konsekvenser det kan medföra. Använd listan för att ge varje uppdrag en övergripande risknivå.
Här beskriver du med egna ord vilka kundgrupper din byrå arbetar med, vilka riskfaktorer som är kopplade till dessa och göra en sannolikhets- och konsekvensbedömning. Du kan till exempel definiera kundgrupper baserat på bransch, företagsform, kundkategori, omsättning, risknivå eller geografisk plats.
Första frågan är Identifiera och beskriv kundernas geografiska områden. Här besvarar du frågor som är kopplat till din byrås geografi, till exempel om ni bedriver verksamhet utanför Sverige, och beskriva i vilka länder era tjänster erbjuds och om det finns några större risker i samband med detta.
Här beskriver ni hur kommunikationen med era kunder sker, hur ni får bokföringsunderlag och hur resultatet kommuniceras till kunden. Är det fysiska möten eller sker det digitalt, till exempel via samarbetstjänster? Har byrån någon underkonsult? Det gäller all sorts information och alla sorters kanaler. Beskriv med egna ord vilka riskfaktorer som är kopplade till dessa och göra en sannolikhets- och konsekvensbedömning.
Här beskriver du med egna ord vilka sårbarheter som förhindrar din byrås förebyggande eller upptäckt av illegal aktivitet, vilka hot som finns samt göra en sammanlagd sannolikhets- och konsekvensbedömning av byråns verksamhet.
Beskriv med egna ord vilka rutiner och åtgärder som din byrå tillämpar mot penningtvätt och finansiering av terrorism, samt hur rutinerna har anpassats till verksamhetens storlek och art.
Här finns möjligheten att granska eller komplettera alla svar och färdigställa den allmänna riskbedömningen,
Observera Det är bara användare med Full behörighet att läsa, skapa och färdigställa den allmänna riskbedömningen som kan slutföra den allmänna riskbedömningen
Den allmänna riskbedömningen ska göras om minst en gång per år. Sker det förändringar i verksamheten som kan påverka risknivån, till exempel att ni erbjuder nya tjänster eller tar in en ny typ av kundgrupp, ska den allmänna riskbedömningen göras om.
För att göra en ny allmän riskbedömning, klicka på Starta ny i översikten i Advisor KYC.
Efter tre månader måste du göra en uppföljning av den senast färdigställda riskbedömningen, där du utvärderar hur KYC-arbetet går baserat på det ni skrev i den senaste bedömningen, till exempel om rutiner och åtgärder efterlevs och om de behöver justeras.
Händelser skapas automatiskt som meddelar när uppföljning och den årliga genomgången av den allmänna riskbedömningen ska göras. Dessa är synliga i översikten och händelselistan.
Under rubriken Allmän riskbedömning i Advisor KYC, kan du enkelt se när den senaste bedömningen och uppföljningen gjordes och när nästa bedömning ska ske. Genom att klicka på Se all historik, får du en bra överblick över de riskbedömningar som tidigare har genomförts på din byrå.
Ja, alla medarbetare med tillgång till Advisor KYC kan skriva ut och exportera filer till pdf-format. Det gör du från Översikten i Advisor KYC-tjänsten.
-
Gå till Min startsida - Advisor KYC.
-
Klicka på Till KYC-översikten.
Ett nytt fönster öppnas och du arbetar nu i tjänsten Advisor KYC.
-
Klicka på Senaste bedömning under rubriken Allmän riskbedömning.
-
Välj den version av riskbedömningen som du vill exportera.
-
Klicka på knappen Exportera på vänster sida.
Nu skapas filen och sparas på din dator med namnet Allmän riskbedömning_datum.pdf.
Relaterade avsnitt
Sökord: Exportera pdf, skriva ut allmän riskbedömning