Visma Administration 2000
Order, fliken Order
Programdelen finns under Försäljning - Order, fliken Order.
I den här arbetsbilden skapar du din order
eller redigerar en befintlig.
Har du valt att ta emot e-order känner programmet av om det finns några e-ordrar att läsa in när du väljer Försäljning - Order. Detta visas i en informationslist ovanför arbetsbilden eller som en notifiering i programmets sidopanel. När du läser in en e-order skapas dokumentet i ditt program och uppgifterna läggs in automatiskt. Därefter behandlar du ordern enligt dina normala rutiner. Läs mer i avsnitten Ta emot e-dokument och Läs in e-order, kommando.
När det gäller markeringsrutan Inkl moms är det viktigt att du har rätt inställning där innan du lägger in artiklarna. Ändrar du den markeringen efteråt räknas inte priset till kund om.
Hur stor avrundningen ska vara anger du i
. Avrundningen bör göras till närmaste hel krona.Vilka dokument som är skickade från ordern kan du hålla reda på med
hjälp av markeringsrutorna under Skickad. På samma sätt kan du med hjälp
av rutorna längst ner hålla reda på om det har skapats en faktura
För att få med en textrad på en restorder använder du kommandot Ctrl+H när du står på textraden. Då visas en röd knappnål till vänster som innebär att textraden kommer att skrivas ut både på restorder och faktura. Om du vill få med en textrad på en beställning använder du kommandot Ctrl+B när du står på textraden. En gul knappnål till vänster visar att textraden kommer att skrivas ut på beställningen. Dessa kommandon går bara att använda på textrader utan summa.
Om du har valt att arbeta med Extra dokument hittar du ytterligare information i hjälpavsnittet Extra dokument.
Priset hämtas från artikelregistret. Priset påverkas av vilken prislista och vilket antal som finns registrerat på ordern eller av det rabattavtal du har kopplat till kunden. Du kan ändra priset för varje orderrad.
Det här priset ska vara i kundens valuta.
I den här kolumnen skriver du in artikelnumret för de artiklar kunden beställer. Om du inte kommer ihåg artikelnumret kan du ta fram en lista genom att klicka på listknappen. Där kan du också välja att lägga upp en ny eller ändra en befintlig artikel.
Det är inte nödvändigt att hämta en artikel från artikelregistret. Du kan alltid lämna fältet för artikelnummer blankt och skriva in artikelns uppgifter direkt, om du inte vill ha artikeln inlagd i artikelregistret. I det fallet skriver du inte in något artikelnummer utan bara benämning.
Du kan högerklicka i listan som visas och välja Kolumninställningar för att lägga till fler kolumner.
Kolumnen Artikeltyp visas endast om du har markerat One Stop Shop (OSS) på fliken Kunduppgifter. One Stop Shop (OSS) markerar du om dokumentet avser försäljning till privatpersoner i andra EU-länder.
I kolumnen ser du vilken artikeltyp artikeln har enligt den aktuella artikelkonteringen under Arkiv - Inställningar - - Artiklar
Artikeltypen används för att rapporteringen av OSS ska bli korrekt. I rapporten One Stop Shop och i filen till Skatteverket ska försäljning av varor och tjänster till privatpersoner inom EU separeras.
Visar hur mycket kunden ska betala efter att skattereduktionen för husarbete/grön teknik är borträknad. Detta fält ska plockas upp på fakturamallen för att kunden ska få rätt information på sin faktura.
Detta fält visas under förutsättning att du har markerat Fakturerar husarbete/grön teknik under Arkiv - Inställningar - och även markerat - FörsäljningInnehåller grön teknik eller Innehåller husarbete på dokumentet.
Här visas den avrundning som gjorts baserad på avrundningsregler i inställningarna.
Du bör inte göra avrundningen större än till hela kronor för då blir momsen fel.
Benämningen hämtas från artikelregistret. Du kan också skapa en order som innehåller artiklar som inte finns i artikelregistret. I det fallet skriver du bara in benämningen här.
Listknappen som finns vid benämningen används till att hämta texter som du kan lägga in bland orderraderna. När du klickar på listknappen visas en tabell med radtexter, om du har lagt upp några. Det kan till exempel vara texter som beskriver en tjänst som kunden faktureras för. Du kan ändra en befintlig eller lägga in en ny text nu om du vill. Det går också bra att lägga in dem i Radtexter under Arkiv - Inställningar - . - Försäljning - Radtexter
Om den här rutan är markerad visar det att en beställning är skapad från den här ordern.
I den här kolumnen skriver du in det antal som kunden har beställt.
Vilken enhet som gäller för den aktuella artikeln finns angivet i artikelregistret.
Du kan se enheten i kolumnen Enh, se nedan. Du kan använda sju heltal
och max fyra decimaler. Du väljer hur många decimaler du vill använda
under Arkiv - Inställningar - Artiklar
Här visas det standardvillkor som finns upplagt för kunden. Du kan ändra det genom att välja ett nytt villkor i listan. Det går också att lägga in ett nytt villkor här.
Om du inte har markerat att alla priser är inklusive moms i rutan Inkl moms visas summan av alla orderrader, exklusive moms, frakt och expeditionsavgift. Om du har en markering i rutan Inkl moms är bruttobeloppet detsamma som summan av alla orderrader inklusive moms men exklusive frakt och expeditionsavgift.
Bruttobeloppet visas i kundens valuta.
Detta är en statusinformation. En order är normalt alltid redo att skickas, men om du markerar den här rutan kommer ordern inte att skickas när du väljer Skicka - Ordererkännanden. Däremot skickas den om du väljer att skicka aktuell order. Du kan till exempel använda markeringen om du avbryter arbetet med en order och vill säkerställa att ordern inte råkar skickas via Skicka - Ordererkännanden innan den är klar. Glöm inte att ta bort markeringen när du är färdig med ordern.
Du kan också använda den här rutan för att en order inte ska faktureras vid kommandot Skapa fakturor. Glöm inte att ta bort markeringen när du sedan ska fakturera ordern.
Vilken enhet som gäller för artikeln finns registrerat i artikelregistret. Du bör inte ändra enhet för artiklar som finns i artikelregistret för då blir priser, antal i lager och statistik fel. Du kan ändra enhet för varje orderrad genom att klicka på listknappen.
Här kan du skriva in namnet på den kontaktperson du har hos kunden. Som förslag visas den referens som du valt på kunden i kundregistret. Om du lagt upp flera referenser på kunden kan du välja vilken referens som ska gälla för just denna order. Genom att fälla ner listknappen kan du välja referens, lägga upp ny eller ändra befintliga uppgifter.
I det här fältet kan du skriva in kundens ordernummer. Här får du plats med 20 tecken.
Om du har tagit emot en e-order visas kundens beställningsnummer här.
Här ser du orderns totala belopp utan moms.
Du kan lägga upp en standardavgift som alltid visas som förslag för varje order. Det gör du under Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningDokumentinställningar. Där kan du också välja att expeditionsavgift inte ska utgå över ett visst fakturabelopp. Du kan också alltid skriva in en expeditionsavgift för varje order.
Om du säljer artiklar som har olika momssatser ska momsen på frakt och expeditionsavgifter också fördelas på olika momssatser. Fälten Exp avg och Frakt i programmet hanterar bara en momssats, vilket innebär att du inte bör använda de här fälten om du säljer artiklar med flera momssatser. Istället bör du lägga upp frakt och expeditionsavgift som egna artikelrader med olika momssatser. Läs mer på Skatteverkets hemsida.
Detta fältet kan du använda för att skriva in det abonnemangsnummer som krävs om du ska skicka e-fakturor via Peppol.
Det du anger här följer med när du skapar faktura från ordern.
Läs mer i avsnitten Vad betyder ID, GLN-nummer, tjänsteleverantör/VAN-operatör, format och Peppol ID? och Vad gäller för fakturor till offentlig sektor/Peppol?.
En markering i den här rutan visar att en faktura är skapad.
Finns det någon fakturarabatt knuten till kunden visas den rabattprocenten här. Du kan ändra rabatten för varje order.
Du kan lägga upp en standardfrakt som alltid visas som förslag för varje order. Det gör du under Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningDokumentinställningar. Du kan också skriva in ett nytt fraktbelopp för varje order.
Om du säljer artiklar som har olika momssatser ska momsen på frakt och expeditionsavgifter också fördelas på olika momssatser. Fälten Exp avg och Frakt i programmet hanterar bara en momssats, vilket innebär att du inte bör använda de här fälten om du säljer artiklar med flera momssatser. Istället bör du lägga upp frakt och expeditionsavgift som egna artikelrader med olika momssatser. Läs mer på Skatteverkets hemsida.
Om det finns en markering här visar det att följesedel är skickad.
Om ordern innehåller grön teknik/husarbete och du har markerat rutan Innehåller grön teknik eller Innehåller husarbete visas knappen Fördela skattereduktion. Läs mer i avsnittet Fördela skattereduktion, order.
Fälten Innehåller grön teknik och Innehåller husarbete visas endast om du har markerat Fakturerar husarbete/grön teknik under Arkiv - Inställningar - . - Försäljning
Om du sätter en markering här betyder det att alla priser på ordern är inklusive moms. Använder du en prislista som är exklusive moms, men har satt en markering i den här rutan, räknas alla priser på ordern om till priser inklusive moms. Du kan ändra det om du vill.
Du måste markera den här rutan innan du registrerar artikelraderna annars räknas inte kundens pris om.
Om ordern innehåller grön teknik ska denna ruta markeras. När du gör det visas ytterligare fält som krävs för att sedan kunna fakturera husarbete.
Detta fält visas endast om du har markerat Fakturerar husarbete/grön teknik under Arkiv - Inställningar - . - Försäljning
Om ordern innehåller husarbete ska denna ruta markeras. När du gör det visas ytterligare fält som krävs för att sedan kunna fakturera husarbete.
Detta fält visas endast om du har markerat Fakturerar husarbete/grön teknik under Arkiv - Inställningar - . - Försäljning
Här visas kalkylpris på artikelraden. Kalkylpriset hämtas från fliken Inköp i artikelregistret.
I fältet för Kommentar kan du göra en anteckning på maximalt 120 tecken. Texten visas enbart här, den kommer inte med på utskrifter eller e-dokument till kunden. Om det finns en kommentar på ordern följer den med till kommentarfältet på fakturor.
Om du arbetar med Visma Webshop förs eventuella kommentarer, som dina kunder skriver när de gör en beställning i din webbshop, över till kommentarfältet på fliken Order när synkronisering med Visma Administration 2000 sker.
Observera! Tänk på att inte skriva känsliga personuppgifter eller känslig information i programmets fritextfält.
Här visas det konto som försäljningen ska konteras på. Vilket konto som visas beror på den konteringskod du har angett på artikeln. Konteringskoderna lägger du upp/ändrar under Arkiv - Inställningar - - Artiklar
Har du inte lagt in någon konteringskod på artikeln i artikelregistret måste du ange ett konto här.
Finns det inget konto angivet kan du inte skriva ut någon fakturajournal.
Här skriver du in nummer på det kontrakt du vill referera till när du skickar ordererkännande till din kund. Du kan använda max 25 tecken, bokstäver och siffror. Numret ska skrivas in utan mellanslag. Kontraktsnumret skrivs inte ut på någon av programmets standardmallar för utskrifter men du kan skapa egna utskriftsmallar där informationen visas.
Du kan inte skapa samlingsfaktura av order som har olika kontraktsnummer. Programmet skapar då en faktura av varje order.
Om du har radrabatt ska du klicka i den här kolumnen så raden får rätt rabatt. När du klickar visas antingen ett procenttecken eller kronor. Som förslag får du ett procenttecken. Du kan ändra genom att trycka på Mellanslag.
Här skriver du in kundnumret. Om du kommer ihåg början av kundnumret kan du skriva in så långt du kommer ihåg och sedan klicka på listknappen. Då markeras den första kund vars kundnummer börjar på det du har skrivit in.
Kommer du inte ihåg vilket kundnummer kunden har kan du leta dig fram till det genom att klicka på listknappen.
Om du ännu inte har lagt upp kunden i kundregistret kan du göra det direkt via knappen Ny i listan som visas. Har du markerat Adressök vid ny kund under Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningInställningar, så kommer du direkt till dialogen Ny kund där du kan söka efter din kund och automatiskt föra över adressuppgifterna till kundregistret.
Det är inte nödvändigt att du anger ett kundnummer. Du kan hoppa över det och bara skriva in kundens namn.
Om ordern saknar uppgifter om kundnummer, påverkas inte någon kund i kundregistret av uppgifterna på ordern.
När du markerar fältet Levererad på ordern aktiveras fältet Lagerbokf.datum. Du kan ändra datumet fram tills att du skrivit ut lagerförändringsjournalen. Det är datumet i fältet Lagerbokf.datum som anger när artiklarna anses som utlevererade på utskrifterna Lagervärdeslista och Lagertransaktioner. Utleveransen kommer med på den lagerförändringsjournal du skapar med datum efter datumet i Lagerbokf.datum om fältet Levererad är markerad. Verifikationen bokförs det datum som lagerförändringsjournalen skrivs ut.
Här skriver du in det datum som varorna beräknas levereras ut från ditt
företag. Observera att detta bara är ett informationsfält som kan skrivas
ut på order eller faktura
Här skriver du in datum för beräknad leverans ut från ditt företag. Du kan ändra datum genom att skriva in datumet manuellt eller använda kalenderfunktionen.
En markering i den här rutan visar att ordern är färdiglevererad. Du ska markera rutan den dag då varorna levereras ut ur lagret.
Markera rutan om du vill att utleveransen ska göras från ordern och för det datum som står i Lagerbokf. datum. Vill du istället att utleveransen ska göras från fakturan och att fakturadatumet ska gälla som utleveransdatum låter du rutan vara omarkerad.
Vilket datum som föreslås för utleveransen beror på om rutan Föreslå alltid dagens datum som lagerbokf.datum under Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningDokumentinställningar är markerad eller inte.
Om en order är fakturerad betraktas den alltid som levererad.
Här skriver du in hur många som du kan leverera. Som förslag får du
beställt antal, om det finns så många i lager, annars visas så många som
det finns disponibelt i lagret. Om du använder kommandot Visa lagerreservationer
kan du se hur många av artikeln som är reserverade på någon order. Du kan använda sju heltal och max
fyra decimaler. Du väljer hur många decimaler du vill använda under Arkiv
- Artiklar
Kolumnen Levererat antal kan redigeras även efter att orderkännande och följesedel är skickad.
Du kan använda kommandot Fördela inleverans för att kontrollera om du har fått in fler artiklar. Dessa kan du i så fall fördela ut på orderraderna i dialogen Fördela inleverans så att beställt antal och levererat antal stämmer överens.
Levererat antal är det antal som plockas från lagret. Om levererat antal är samma som beställt antal sker ingen restnotering. Därför bör du kontrollera att du verkligen kunde leverera det antal du skriver in här, innan du fakturerar ordern. Det går inte att skapa en restorder om du har fakturerat ordern som färdiglevererad.
Här visas det leveranssätt som finns upplagt på kunden. Du kan ändra det genom att välja ett annat i listan. Det går också att lägga in ett nytt leveranssätt här.
Här visas det standardvillkor som finns upplagt för kunden. Du kan ändra det genom att välja ett nytt villkor i listan. Det går också att lägga in ett nytt villkor här.
Den här rutan kan du använda för att makulera en order, eller för att återta en makulering. Det går inte att makulera en order om det finns en faktura på ordern.
Här visas momsen som ingår i totalbeloppet.
I kolumnen Momskod visas vilken momskod som finns angiven för artikeln. Momskoden kan vara 0, 1, 2, 3 eller 4. 0 är momsfri. Vilken procentsats som ska gälla för det olika momskoderna definieras under Arkiv - Inställningar - , fliken - MomsProcentsatser. Du kan ändra momskod för varje artikelrad.
En markering i rutan betyder att kunden omfattas av reglerna för omvänd skattskyldighet. Fältet visas bara om du har markerat Företaget fakturerar enligt regler för omvänd skattskyldighet under Arkiv - Inställningar - . - Försäljning
Här visas kundens namn. Du kan tillfälligt ändra eller skriva in en kund här som inte finns i kundregistret. Det gör du genom att bara skriva in kundnamnet och inte skriva in något kundnummer. Du kan skriva in upp till 50 tecken. Om du inte vill lägga in kunden i kundregistret hoppar du över kundnumret och skriver bara in kundens namn här.
Här visas fakturans nettobelopp. Nettobeloppet är detsamma som bruttobeloppet minus fakturarabatten.
Nettobeloppet visas i kundens valuta.
Orderdatumet hämtas automatiskt från datorns interna datum. Om datorns klocka inte går rätt blir inte heller denna uppgift rätt. Du kan ställa in datorns datum med hjälp av Kontrollpanelen i Windows. Du kan ändra datum genom att skriva in datumet manuellt eller använda kalenderfunktionen.
Om det finns en markering här visar det att ordererkännande är skickat.
Här visas vilket löpnummer den order du arbetar med har. Programmet sköter uppräkningen av ordernumret helt automatiskt. Du kan inte påverka det. Numret på ordern sätts automatiskt när du anger kundnumret och klickar på Enter-tangenten.
Om du vill att nummerserien ska börja med ett visst nummer kan du ange det i Arkiv - Inställningar - . - Nummerserier
Om det finns en markering här visar det att plocklista är utskriven.
I fältet Projekt ovanför tabellen skriver du in ett projektnummer om denna order ingår i något projekt. Om du har angett ett projekt på kunden föreslås det här. Du kan ändra det genom att välja ett annat i listan. Det går också att lägga in ett nytt projekt här.
I kolumnen Projekt i tabellen visas det projektnummer som du har skrivit in i orderhuvudet om det inte är så att du har angett ett projekt i artikelkonteringen för artikeln. Om du vill ändra projektnummer för en enskild artikel kan du göra det genom att hämta ett nytt i listan.
Här visas den radrabatt i procent eller i kronor som kunden eventuellt har på artikeln. Du kan ändra rabatten för varje orderrad. Om du vill att radrabatten ska vara i procent skriver du in ett tal, t ex 10 för 10%. Vill du däremot att radrabatten ska vara i kronor skriver du in ett belopp, t ex 100 för en rabatt på 100 kronor. Inställningen för om kolumnen Rabatt ska visa % eller kronor görs genom att klicka i kolumnen till höger.
Är det en utländsk kund anger du rabatten i kundens valuta.
Som förslag ges här den resultatenhet som du har skrivit in i orderhuvudet om det inte är så att du har angett en resultatenhet i artikelkonteringen för artikeln. Om du vill ändra resultatenhet för någon enskild artikel kan du göra det genom att hämta en ny i listan.
I fältet Referenskod kan du ange den elektroniska referens som vissa mottagare kräver för att du ska kunna skicka e-fakturor till dem.
Vanligtvis består den elektroniska referensen av en kod som identifierar en person, avdelning eller liknande.
Här anger du någon av de resultatenheter du har inlagda. Om du har angett en resultatenhet på kunden föreslås den här. Du kan ändra den genom att välja en annan i listan. Där kan du också välja att lägga upp en ny eller ändra en befintlig resultatenhet.
Här visas restnoterat antal. Det är detsamma som beställt antal minus levererat antal. Om det visas något annat än 0 i det här fältet kommer en restorder att skapas samtidigt som du skapar en faktura med hjälp av kommandomenyn. Ingen restorder skapas om du har angett restnotera ej på kunden eller artikeln. Du kan ändra i det här fältet om du behöver det.
Markerar du den här rutan kommer det inte att skapas någon restorder på denna orderrad även om alla varorna inte levereras. Är artikeln markerad som utgående i artikelregistret visas en markering här automatiskt. Har du markerat att du inte ska restnotera kunden eller artikeln sker inte heller någon restnotering här. Har du inte gjort någon markering alls skapas en restorder samtidigt som fakturan skapas.
Om det finns en markering här visar det att det skapats en restorder till den aktuella ordern.
Om din order avser rotarbete markerar du här.
Detta fält visas under förutsättning att du har markerat Fakturerar husarbete/grön teknik under Arkiv - Inställningar - och även markerat - FörsäljningInnehåller husarbete på dokumentet.
Om din order avser rutarbete markerar du här.
Detta fält visas under förutsättning att du har markerat Fakturerar husarbete/grön teknik under Arkiv - Inställningar - och även markerat - FörsäljningInnehåller husarbete på dokumentet.
Visar hur stor skattereduktionen blir för kunden. Beloppet räknas ut automatiskt av programmet. Vill du ändra det manuellt klickar du på knappen Fördela skattereduktion och gör ändringen där. Fältet plockas sedan upp på fakturamallen för att kunden ska få rätt information på sin faktura.
Detta fält visas under förutsättning att du har markerat Fakturerar husarbete/grön teknik under Arkiv - Inställningar - och även markerat - FörsäljningInnehåller grön teknik eller Innehåller husarbete på dokumentet.
Här ser du vilka dokument som är skickade.
I den här kolumnen väljer du om raden ska skrivas ut på följesedel eller inte. Om rutan är markerad för raden skrivs den ut på dokumentet, annars inte.
Kolumnen Skriv följ kan redigeras även efter att ordererkännande och följesedel är skickad.
I den här kolumnen väljer du om raden ska skrivas ut på ordererkännandet eller inte. Om rutan är markerad för raden skrivs den ut på dokumentet, annars inte.
Här visas den speditör du har angett på kunden. Du kan byta speditör genom att välja ett annat alternativ i listan.
Om det finns någon streckkod upplagd för artikeln visas den här. Du
kan även söka fram en artikel genom att skriva in streckkoden. Kolumnen Streckkod visas bara om du har markerat Visa streckkod under Inställningar - Artiklar
I den här kolumnen summeras varje orderrad. Orderns totalsumma visas vid Totalt längst ner till vänster på ordern. Du kan också skriva in priset totalt för raden i denna kolumn om du inte vill ange antal och à-pris.
Den här summan är uträknad i kundens valuta.
I den här kolumnen kan du se summan uträknad i kronor till den kurs som visas under fliken Kunduppgifter. Beloppet visas exkulsive moms.
I den här kolumnen kan du se vilket täckningsbidrag du har på orderraden. Täckningsbidrag är detsamma som försäljningspriset minus rabatter minus kalkylpriset.
Täckningsbidraget visas i inhemsk valuta.
I den här kolumnen kan du se vilken täckningsgrad du har på orderraden. Täckningsgrad är detsamma som täckningsbidraget dividerat med försäljningspriset minus rabatter.
Här visas orderns totala betalsumma inklusive moms.
Totalbeloppet visas i kundens valuta.
I den här kolumnen visas olika typer av skattereduktion beroende på om du har markerat Innehåller grön teknik eller Innehåller husarbete. De olika typerna som finns att välja mellan är framtagna av Skatteverket. Kolumnen visas endast om du har aktiverat Fakturerar husarbete/grön teknik under Arkiv - Inställningar - - Försäljning.
I kolumnen anger du vilken typ ditt arbete respektive material ska tillhöra. Både arbetet och materialkostnaden som du ska debitera i samband med det utförda arbetet ska ha ett värde i kolumnen Typ av skattereduktion. Har du till exempel utfört målningsarbete anger du Målning/Tapetsering - Arbete för själva arbetet och Målning - Material för kostnaden för färg.
Har du övriga kostnader kopplade till arbetet som är skattereduktionsgrundande, men som inte tillhör varken arbete eller material (t ex expeditionsavgift, frakt och resekostnader) finns det typer även för det.
Du lämnar kolumnen blank om du har kostnader som inte är skattereduktionsgrundande, till exempel trädfällning, bortforsling av material, flyttransport.
Vill du att informationen i kolumnen Typ av skattereduktion ska fyllas i automatiskt när du plockar upp en artikel på dokumentet kan du ange typ av skattereduktion på respektive artikel i artikelregistret.
Underlaget för skattereduktion som du ser på fakturan beräknas på den totala summan för arbetskostnaderna på fakturan, d v s som har typen Arbete.
Denna kolumn visas under förutsättning att du har markerat Fakturerar husarbete/grön teknik under Arkiv - Inställningar - och även markerat - FörsäljningInnehåller grön teknik eller Innehåller husarbete på dokumentet.
Här visas underlaget som skattereduktionen beräknas på, det vill säga den totala summan för arbetskostnaderna på ordern. Detta fält ska plockas upp på fakturamallen för att kunden ska få rätt information på sin faktura.
Detta fält visas under förutsättning att du har markerat Fakturerar husarbete/grön teknik under Arkiv - Inställningar - och även markerat - FörsäljningInnehåller grön teknik eller Innehåller husarbete på dokumentet.
Här anger du hur du vill skicka ditt dokument. Det utskriftsval du har angett för order på fliken Utskriftsval i kundregistret är det som är förvalt när du skapar en ny order för en kund. Har du inte angett något utskriftsval på kunden hämtas det från Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningNormalvärden.
Här kan du se vilken valuta kunden använder.
Här kan du skriva in namnet på den person hos dig som kunden kan kontakta.
Har du angett en säljare på kunden är det den som visas här.
Finns det
Relaterade avsnitt