Visma Administration 2000
Order, fliken Kunduppgifter
Programdelen finns under Försäljning - Order, fliken Kunduppgifter.
Under fliken Kunduppgifter kan du hitta fler uppgifter om den kund ordern gäller. Här kan du också tillfälligt ändra uppgifterna. De uppgifterna kommer inte in i kundregistret utan ändras enbart för denna order och eventuellt tillhörande dokument som t ex faktura.
Observera att om det finns ett rabattavtal knutet till kunden, eller om du väljer att rabattavtal här, styr avtalet vilken prislista som används. Därför kan du inte både välja rabattavtal och prislista samtidigt.
Om du skriver in en text på textraderna och vill att den texten ska finnas med även på de dokument som skapas från ordern ska du markera rutan Spara text. Om du inte markerar rutan kommer texten enbart på ordererkännandet.
Här kan du skriva in en leveransadress om den avviker från fakturaadressen. Om du har lagt upp flera avvikande leveransadresser på kunden kan du välja vilken adress som ska gälla för just denna order. Genom att fälla ner listknappen kan du välja adress, lägga upp ny eller ändra befintliga uppgifter.
En markering i den här rutan medför att betalningspåminnelse ska kunna skickas till kunden. Som förslag ges det du har lagt in på kunden i kundregistret. Är det en kund som inte finns i registret får du som förslag det du har skrivit in i inställningarna för order i Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningNormalvärden. Du kan ändra det genom att klicka i rutan.
Om du vill bifoga en bilaga som sedan kommer med när du skapar din faktura till kunden, eller titta på en redan tillagd bilaga, gör du det här. Bilagorna måste vara i pdf-format och tillsammans med fakturan får de som mest vara 10 MB, förutom för utskriftsvalet Kivra där gränsen går vid 6 MB.
För att lägga till en bilaga klickar du på mapp-ikonen och hämtar den pdf du vill bifoga. Har du angett en sökväg för Hämta bilaga till dokument under Arkiv - Sökvägar/Filnamn, fliken Övriga filer är det den sökvägen som öppnas när du klickar på mapp-ikonen. När du har valt bilaga läggs sökvägen in automatiskt i kolumnen Sökväg. Vill du titta på en redan bifogad bilaga klickar du på förstoringsglaset.
Vill du vara säker på att dina bilagor finns kvar, om det till exempel skulle hända något med din dator, så kan du se till att du sparar dem i en mapp som du vet att du säkerhetskopierar med jämna mellanrum. Det kan till exempel vara en mapp i företagsmappen eller någon annanstans på din dator.
Den eller de bilagor du väljer här bifogas endast om du väljer något av följande utskriftsval för fakturan:
Brev |
Bilagan skrivs ut och skickas tillsammans med fakturan som brev till kunden. |
E-faktura |
Bilagan skickas som ett elektroniskt dokument och kan läsas in i kundens ekonomiprogram. |
E-post |
Bilagan skickas som en bifogad fil i ett e-postmeddelande. |
Kivra |
Bilagan skickas som ett elektroniskt dokument tillsammans med fakturan till kundens digitala brevlåda hos Kivra. |
Den bilaga du väljer att bifoga här skrivs inte ut när du väljer utskriftsvalen Skrivare, Lokal e-post eller Pdf.
För att radera en bilaga markerar du raden och klickar på knappen Radera (papperskorgen) i menyn.
Här visas det distrikt som finns upplagt för kunden. Du kan ändra genom att välja en ny kod i listan.
Här markerar du om den här fakturan ska finnas med på den periodiska sammanställningen för EU-handel. Du kan läsa mer om den periodiska sammanställningen för EU-handel i Skatteverkets häfte Moms vid utrikeshandel SKV (560).
Finns det en markering här betyder det att kunden är en exportkund. Då blir det inte någon moms på fakturorna. Du kan inte arbeta med priser inklusive moms för en exportkund. Som förslag får du det som du har angett i kundregistret.
Här visas kundens GLN. Detta nummer används bland annat för identifiering av avsändare och mottagare m m i samband med transport av gods.
I fältet GLN i rutan Avvikande leveransadress visas GLN-numret för det företag dit leveransen ska skickas.
En markering för Intrastat innebär att uppgifter som rör handel med varor mellan EU-länder, kommer med på fakturan som skapas från ordern och inkluderas i rapporten Intrastat - utförsel. Uppgifterna kommer också med i den Excel-fil du kan skapa för att rapportera till SCB. För att uppgifterna ska komma med i rapporten/filen krävs det också att fakturan är markerad som Skickad. Uppgifter på en faktura som är makulerad kommer inte med i rapporten/filen.
Har du markerat Intrastat på kunden i kundregsitret
Om det finns en landskod i fältet Avvikande leveransadress, är det den landskod som kommer med på fakturaraden på intrastatrapporten. Finns det ingen landskod i Avvikande leveransadress är det landskoden under Landskod/Land som används.
Läs mer om intrastat i avsnittet Intrastatrapport.
Här visas den aktuella kundens kundnummer. Ordern kan hanteras även om kundnumret saknas. Är kunden inlagd utan kundnummer på ordern läggs kunden inte in i kundregistret.
Här visas den kurs som ordern faktureras med. Den hämtas från valutatabellen under Arkiv - Inställningar - Valutakurser. Du kan ändra kursen här om du vill. Enheten är den valuta enhet kursen anges i. Den hämtas också från valutatabellen.
Här visas ISO-kod och namn för aktuellt land. Du kan ändra genom att välja en ny kod i listan.
I fältet Landskod/Land i rutan Avvikande leveransadress visas ISO-kod och namn för aktuellt land dit leveransen ska skickas.
Här visas den aktuella kundens namn.
I fältet Namn i rutan Avvikande leveransadress visas det namn som leveransen ska skickas till.
När One Stop Shop (OSS) är markerad hanteras den blivande fakturan som en OSS-faktura. Det innebär att de inställningar du har gjort för försäljning till privatpersoner inom EU används. Det gäller till exempel inställningar för kontonummer för OSS under Arkiv - Inställningar - och inställningar i artikelkonteringen för - KontonummerArtikeltyp, Försäljning OSS och Momskod. Procentsatsen som ska gälla för den angivna momskoden, hämtas från Arkiv - Inställningar - Företag - Moms, fliken - Procentsatser. Det är landskoden för i första hand fakturans leveransadress som styr vilken procentsats som ska gälla. I andra hand är det landskoden för fakturaadressen.
De artiklar som finns med på fakturan kommer att redovisas på rappporten One Stop Shop och kommer även med i filen till Skatteverket. Rapporteringen sker kvartalsvis. För att en artikel ska komma med på rapporten/i filen måste leveransdatumet på fakturaraden ha ett datum inom det rapporterade kvartalet. Finns det inget leveransdatum på fakturaraden gäller leveransdatumet på fakturan. Är det också tomt gäller fakturadatumet. Läs mer i avsnittet One Stop Shop.
Om kunden är markerad för One Stop Shop (OSS) är den här rutan förvald när du skapar dokumentet.
Här visas ordernumret.
Här visas kundens postadress. Du kan använda 35 tecken här.
Fältet Postadr i rutan Avvikande leveransadress visar postadressen dit leveransen ska skickas. Här kan du skriva
in 35 tecken.
Om kunden har mer än en postadressrad visas den här. Du kan använda upp till 35 tecken.
Fältet Postadr 2 i rutan Avvikande leveransadress visar den postadress leveransen ska gå till om kunden har mer än en leveransadress. Du kan använda 35 tecken.
Här visas den aktuella kundens postnummer och ort. Vill du ändra postnumret kan det bestå av 12 tecken. Skriver du in ett svenskt postnummer behöver du inte använda något blanksteg i numret, det läggs in automatiskt. Ett utländskt postnummer skriver du in, även det, i fältet för postnummer. I fältet Ort kan du använda 24 tecken.
Fältet Postnr/ort i rutan Avvikande leveransadress visar postnummer och ort för den adress leveransen ska gå till. Postnumret kan innehålla 12 tecken och orten 24.
Här visas koden för den Prislista som är knuten till kunden. Du kan ändra den genom att välja en ny kod i listan. Om det finns ett rabattavtal knutet till kunden kan man inte skriva något i det här fältet.
En markering i den här rutan medför att påminnelseavgift ska kunna tas ut av kunden. Som förslag ges det du har lagt in på kunden i kundregistret. Är det en kund som inte finns i registret får du som förslag det du har skrivit in i inställningarna för order i Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningNormalvärden. Du kan ändra det genom att klicka i rutan.
Här visas koden för kundens Rabattavtal. Du kan ändra det genom att välja ett nytt avtal i listan.
En markering i den här rutan innebär att du inte ska restnotera någon order till kunden. Som förslag ges det du har lagt in på kunden i kundregistret. Är det en kund som inte finns i registret får du som förslag det du har skrivit in i inställningarna för order i Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningNormalvärden. Du kan ändra det genom att klicka i rutan.
En markering i den här rutan medför att kunden ska kunna räntefaktureras. Som förslag ges det du har lagt in på kunden i kundregistret. Är det en kund som inte finns i registret får du som förslag det du har skrivit in i inställningarna för order i Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningNormalvärden. Du kan ändra det genom att klicka i rutan.
Om kunden är markerad för samlingsfakturering kan du fortfarande välja att vissa order ska samlingsfaktureras och att vissa inte ska det. Du markerar den här rutan för de ordrar du vill samlingsfakturera.
En markering i rutan Spara text betyder att texten i fälten Text 1-3 följer med till fakturan om du skapar en faktura från ordern.
Här visas den språkkod som finns upplagd för kunden. Du kan ändra det genom att välja en ny kod i listan.
Här kan du ange någon av de säljare du lagt upp i registret Referens/Attest. Genom att fälla ner listknappen kan du välja säljare, lägga upp ny eller ändra befintliga uppgifter. Du kan använda upp till 25 tecken.
Har du angett en säljare på kunden är det den som visas här.
Har du inte angett någon säljare på kunden, utan istället angett att det är den inloggade användaren som ska anges som säljare när du skapar dokument, så är det den som visas. Läs mer om detta i avsnittet Använd inloggad användare som säljare/referens.
Finns det ingen säljare angiven på kunden, ingen signatur angiven i kolumnen Inloggad användare och ingen markering i kolumnen Säljare så är fältet Säljare tomt när dokumentet skapas.
Här kan du skriva in texter som du vill få ut på ordern men som inte ska skrivas ut på något annat dokument. Text som läggs till direkt på fliken Kunduppgifter kommer enbart med på den specifika ordern. Det går att skriva maximalt 60 tecken per rad.
Vill du ha en återkommande text på alla order lägger du till den under Arkiv - Inställningar - . - Försäljning - Dokumenttexter
Vill du att texten ska komma med på fakturan som du skapar från ordern markerar du Spara text.
Här visas den standardvaluta som finns upplagd för kunden. Du kan ändra det genom att välja en ny valuta i listan.
Med de regler som gäller måste du, för att kunna fakturera kunder i andra EU-länder som exportkunder, ange kundens VAT-nummer (EUs momsregistreringsnummer) här. Detta nummer måste synas på fakturan. Ditt företags VAT-nr måste också synas på fakturan. Det lägger du in i inställningarna. Om kundens VAT-nr saknas på fakturan måste du använda svenska moms-regler.
Om ordern och den blivande fakturan avser privatpersoner i andra EU-länder så behöver inte VAT-nr anges, utan istället ska One Stop Shop (OSS) vara markerat. Då kommer det aktuella landets momssatser att används och sedan redovisas via OSS.
Om du säljer till en utländsk kund som har en avvikande leveransadress till ett annat land än dit fakturan ska gå, så behöver du ange VAT-numret som tillhör den avvikande leveransadressen i fältet VAT-nr i rutan Avvikande leveransadress. Detta krävs för att rapporten Intrastat - Utförsel ska bli korrekt.
Om du i kundregistret har angett att kundens adress ska överföras till beställning visas en markering här automatiskt. Om du markerar rutan på ordern gäller markeringen endast för det dokumentet.
Relaterade avsnitt