Visma Förening
Fakturor, fliken Medlems-/kunduppgifter
Programdelen finns under Försäljning - Fakturor, fliken Medlems-/kunduppgifter.
Under fliken Medlems-/kunduppgifter kan du hitta fler uppgifter om den aktuella medlemmen/kunden. Här kan du också tillfälligt ändra uppgifterna. De ändringarna kommer inte in i kundregistret utan ändras enbart för denna fakturan och eventuellt tillhörande dokument som t ex betalningspåminnelser.
Observera att om det finns ett rabattavtal knutet till medlemmen/kunden, eller om du väljer ett rabattavtal här, styr avtalet vilken prislista som används. Därför kan du inte både välja rabattavtal och prislista samtidigt.
Här kan du skriva in leveransadress om den avviker från medlemmens/kundens fakturaadress. Om du har lagt upp flera avvikande leveransadresser på medlemmen/kunden kan du välja vilken adress som ska gälla för just denna faktura. Genom att fälla ner listknappen kan du välja adress, lägga upp ny eller ändra befintliga uppgifter.
En markering i denna ruta medför att betalningspåminnelse ska kunna skickas till medlemmen/kunden. Som förslag ges det du har lagt in på medlemmen/kunden i kundregistret. Är det en medlem som inte finns i registret får du som förslag det du har skrivit in i inställningarna för faktura under Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningNormalvärden. Du kan ändra det genom att klicka i rutan.
Om du vill bifoga en bilaga tillsammans med din faktura gör du det här. Bilagan måste vara i pdf-format och bilagan tillsammans med fakturan får som mest vara 10 MB. Du kan endast bifoga en bilaga. Den bilaga du väljer här bifogas endast om du väljer något av följande utskriftsval för fakturan:
Brev |
Bilagan skrivs ut och skickas tillsammans med fakturan som brev till kunden. |
E-faktura |
Bilagan skickas som ett elektroniskt dokument och kan läsas in i kundens ekonomiprogram. |
E-post |
Bilagan skickas som en bifogad fil i ett e-postmeddelande. |
Den bilaga du väljer att bifoga här skrivs inte ut när du väljer utskriftsvalen Skrivare, Lokal e-post eller Pdf.
Läs mer i avsnitten Detta är Digitala fakturor och dokument och Skicka dokument som e-faktura, brev eller e-post.
Den här rutan markerar du om fakturan ska finnas med på den periodiska sammanställningen för EU-handel. Du kan läsa mer om den periodiska sammanställningen i Skatteverkets häfte Moms vid utrikeshandel SKV (560).
Finns det en markering här betyder det att medlemmen/kunden är en exportkund. Då blir det inte någon moms på fakturorna. Du kan inte arbeta med priser inklusive moms för en exportkund. Som förslag får du det som du har angett i kundregistret.
Här visas det aktuella fakturanumret.
Här visas medlemmens/kundens GLN. Detta nummer används bland annat för identifiering av avsändare och mottagare m m i samband med transport av gods.
I fältet GLN i rutan Avvikande leveransadress visas GLN-numret för det företag dit leveransen ska skickas.
Här visas ISO-kod och namn för aktuellt land. Du kan ändra genom att välja en ny kod i listan.
I fältet Landskod/Land i rutan Avvikande leveransadress visas ISO-kod och namn för aktuellt land dit leveransen ska skickas.
Här visas kundens namn.
Fältet Namn i rutan Avvikande leveransadress visar det namn som leveransen ska skickas till. Här kan du använda 50 tecken.
Här visas medlemmens/kundens postadress. Du får plats med 35 tecken i detta fältet.
Fältet Postadr i rutan Avvikande leveransadress visar den postadress leveransen ska gå till. Du kan använda 35 tecken här.
Om medlemmen/kunden har mer än en postadressrad visas den här. Du kan använda upp till 35 tecken.
Fältet Postadr 2 i rutan Avvikande leveransadress visar den postadress leveransen ska gå till om kunden har mer än en leveransadress. Du kan använda 35 tecken.
Här visas medlemmens/kundens postnr och ort. Postnumret kan innehålla 12 tecken och orten 24.
Fältet Postnr/ort i rutan Avvikande leveransadress visar postnummer och ort för den adress leveransen ska gå till. Till postnumret kan du använda 12 tecken och till orten 24.
Här visas koden för medlemmens/kundens Prislista. Du kan ändra det genom att välja en ny kod i listan. Om det finns ett rabattavtal knutet till medlemmen/kunden går det inte att skriva in något i det här fältet.
En markering i denna ruta medför att påminnelseavgift ska kunna tas ut av medlemmen/kunden. Som förslag ges det du har lagt in på medlemmen/kunden i kundregistret. Är det en medlem som inte finns i registret får du som förslag det du har skrivit in i inställningarna för faktura under Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningNormalvärden. Du kan ändra det genom att klicka i rutan.
Här visas koden för medlemmens/kundens Rabattavtal. Du kan ändra det genom att välja en ny kod i listan.
En markering i denna ruta medför att medlemmen/kunden ska kunna räntefaktureras.
Som förslag ges det du har lagt in på medlemmen/kunden i
Här kan du skriva in texter som du vill få ut på fakturan men som inte ska skrivas ut på något annat dokument. Text som läggs till direkt på fliken Medlems-/kunduppgifter kommer enbart med på den specifika fakturan. Det går att skriva maximalt 60 tecken per rad.
Vill du ha en återkommande text på alla fakturor lägger du till den under Arkiv - Inställningar - . - Försäljning - Dokumenttexter
Med de regler som gäller måste
du, för att kunna fakturera kunder i andra EU-länder som exportkunder,
ange kundens VAT-nummer (EUs momsregistreringsnummer) här. Detta nummer
måste synas på fakturan.
Om fakturan avser privatpersoner i andra EU-länder så behöver inte VAT-nr anges, utan istället ska One Stop Shop (OSS) vara markerat. Då kommer det aktuella landets momssatser att används och sedan redovisas via OSS.