Visma Administration 1000
Kundfakturor, fliken Faktura
Programdelen finns under Försäljning - Kundfakturor, fliken Faktura.
I den här arbetsbilden skapar du din faktura
eller redigerar en befintlig. Är fakturan redan skickad kan du ta bort markeringen i Faktura under Skickad och du kan då göra ändringar och skicka den igen.
För varje transaktion behöver ett konto vara angivet i kolumnen Konto och en momskod i kolumnen Momskod. Har du en artikelkontering på dina artiklar föreslås dessa uppgifter automatiskt.
Hur stor avrundningen ska vara anger du i
. Avrundningen bör göras till närmaste hel krona.Om du ska fakturera husarbete eller installation av grön teknik markerar du rutan Innehåller husarbete respektive Innehåller grön teknik. Rutorna visas endast om du har aktiverat Fakturerar husarbete/grön teknik i .
Du som har valt att arbeta med Extra dokument hittar ytterligare information i avsnittet Extra dokument.
Fakturan du skapar skickas enligt det val som är gjort vid fältet Utskriftsval. Det smidigaste sättet för dig att fakturera är att använda något av utskriftsvalen Brev, E-faktura, E-post
Vill du skriva ut en skickad faktura på nytt gör du det via utskriften Skickade fakturor.
Priset hämtas från artikelregistret. Priset påverkas av vilken prislista och vilket antal du har valt för kunden eller av det rabattavtal du har kopplat till kunden. Du kan ändra priset för varje fakturarad.
Här anger du hur många faktiska timmar du har lagt ner på husarbete/grön teknik. Denna uppgift används när du ansöker om skattereduktion hos Skatteverket.
Denna kolumn visas under förutsättning att du har markerat Fakturerar husarbete/grön teknik under Arkiv - Inställningar - och även markerat - FörsäljningInnehåller grön teknik eller Innehåller husarbete på dokumentet.
I den här kolumnen skriver du in artikelnumret för de artiklar kunden beställer. Om du inte kommer ihåg artikelnumret kan du ta fram en lista genom att klicka på listknappen eller trycka på Alt+Pil ned. Där kan du också välja att lägga upp en ny eller ändra en befintlig artikel.
Du kan högerklicka i listan som visas och välja Kolumninställningar för att lägga till fler kolumner.
Det är inte nödvändigt att hämta en artikel från artikelregistret. Du kan alltid lämna fältet för artikelnumret blankt och skriva in artikelns uppgifter direkt. I det fallet skriver du inte in något artikelnummer utan bara benämningen.
Om du ändrar en räntefaktura står det vilken faktura räntan gäller i den här kolumnen.
Det blir ingen statistik på artikeln om den inte läggs in i artikelregistret.
Kolumnen Artikeltyp visas endast om du har markerat One Stop Shop (OSS) på fliken Kunduppgifter. One Stop Shop (OSS) markerar du om dokumentet avser försäljning till privatpersoner i andra EU-länder.
I kolumnen ser du vilken artikeltyp artikeln har enligt den aktuella artikelkonteringen under Arkiv - Inställningar - - Artiklar
Artikeltypen används för att rapporteringen av OSS ska bli korrekt. I rapporten One Stop Shop och i filen till Skatteverket ska försäljning av varor och tjänster till privatpersoner inom EU separeras.
Visar hur mycket kunden ska betala efter att skattereduktionen för husarbete/grön teknik är borträknad. Detta fält ska plockas upp på fakturamallen för att kunden ska få rätt information på sin faktura.
Detta fält visas under förutsättning att du har markerat Fakturerar husarbete/grön teknik under Arkiv - Inställningar - och även markerat - FörsäljningInnehåller grön teknik eller Innehåller husarbete på dokumentet.
Här visas den avrundning som gjorts baserad på avrundningsregler i inställningarna.
Avrundningen bör göras till närmaste hel krona annars blir momsen felaktig.
Här skriver du artikelns batchnummer. Du kan använda max 30 tecken. Kolumnen visas bara om du markerat Visa kolumn för batchnummer i Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningDokumentinställningar.
Benämningen hämtas från artikelregistret. Du kan också skapa en faktura som innehåller artiklar som inte finns i artikelregistret. I det fallet skriver du bara benämningen här.
Vill du inte använda dig av artikelnummer kan du istället lägga till en textrad där du anger din benämning. På så sätt kan du använda fler antal tecken.
Listknappen som finns vid benämningen används till att hämta texter som du kan lägga in bland fakturaraderna. När du klickar på den visas en tabell med radtexter, om du har lagt upp några. Det kan till exempel vara texter som beskriver en tjänst som kunden faktureras för. Du kan ändra en befintlig eller lägga in en ny text nu om du vill. Det går också bra att lägga in dem i Radtexter under Arkiv - Inställningar - . - Försäljning - Radtexter
I den här kolumnen skriver du in det antal artiklar som kunden har beställt. Vilken enhet som gäller för den aktuella artikeln finns angivet i artikelregistret. Du kan se enheten i kolumnen Enhet.
Här visas det standardvillkor som finns upplagt för kunden. Du kan ändra det genom att välja ett nytt villkor i listan. Om du inte kommer ihåg vilka betalningsvillkor du har upplagda kan du titta på listan genom att klicka på listknappen eller trycka på Alt+Pil ned. Det går också att lägga in ett nytt villkor här.
En markering här visar att fakturan är överförd till bokföringen.
Om du inte har markerat att alla priser är inklusive moms i rutan Inkl moms visas summan av alla fakturarader, exklusive moms, frakt och expeditionsavgift. Om du har markerat rutan Inkl moms är bruttobeloppet detsamma som summan av alla fakturarader inklusive moms men exklusive frakt och expeditionsavgift.
Bruttobeloppet visas i kundens valuta.
Om du vill ansöka om del av skattereduktion, till exempel när din kund har gjort en delinbetalning av fakturan, måste detta göras utanför programmet direkt på Skatteverkets hemsida. Delansökninar hanteras inte i programdelen Skattereduktion. När du har gjort en delansökan för en faktura öppnar du fakturan och sätter en markering i Delansökt om skattereduktion. Detta är ett sätt att meddela programmet att ansökan om skattereduktion hanteras direkt hos Skatteverket, så att du inte riskerar att ansöka dubbelt när fakturan blir fullbetald och då blir ansökningsbar i programdelen Skattereduktion.
Detta fält visas under förutsättning att du har markerat Fakturerar husarbete/grön teknik under Arkiv - Inställningar - och även markerat - FörsäljningInnehåller grön teknik eller Innehåller husarbete på dokumentet.
Detta är en statusinformation. En faktura är normalt alltid redo att skickas, men om du markerar den här rutan kommer fakturan inte att visas i listan över fakturor som är möjliga att skicka i programdelen Fakturahantering. Däremot skickas den om du väljer att skicka aktuell faktura. Du kan till exempel använda markeringen om du avbryter arbetet med en faktura och vill säkerställa att fakturan inte råkar skickas via programdelen Fakturahantering innan den är klar. Glöm inte att ta bort markeringen när du är färdig med fakturan.
Vilken enhet som gäller för artikeln finns registrerat i artikelregistret. Du kan ändra enhet genom att klicka med musen på listknappen eller genom att trycka på Alt+Pil ned. Du bör inte ändra enhet för artiklar som finns i artikelregistret för då blir priser, antal i lager och statistik fel.
Här kan du skriva in namnet på den kontaktperson du har hos kunden. Som förslag visas den referens som du valt på kunden i kundregistret. Om du lagt upp flera referenser på kunden kan du välja vilken referens som ska gälla för just denna faktura. Genom att fälla ner listknappen kan du välja referens, lägga upp ny eller ändra befintliga uppgifter.
Här har du ett fält som du kan använda till att skriva in ett referensnummer om du vill.
Om du har tagit emot en e-order visas kundens beställningsnummer här.
Här ser du fakturans totala belopp utan moms.
Beloppet visas i kundens valuta.
Du kan lägga upp en standardavgift som alltid visas som förslag för varje faktura. Det gör du under Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningDokumentinställningar. Där kan du också välja att expeditionsavgift inte ska utgå över ett visst fakturabelopp. Du kan också alltid skriva in en expeditionsavgift för varje faktura.
Om du säljer artiklar som har olika momssatser ska momsen på frakt och expeditionsavgifter också fördelas på olika momssatser. Fälten Exp avg och Frakt i programmet hanterar bara en momssats, vilket innebär att du inte bör använda de här fälten om du säljer artiklar med flera momssatser. Istället bör du lägga upp frakt och expeditionsavgift som egna artikelrader med olika momssatser. Läs mer på Skatteverkets hemsida.
Detta fältet kan du använda för att skriva in det abonnemangsnummer som krävs om du ska skicka e-fakturor via Peppol.
Läs mer i avsnitten Vad betyder ID, GLN-nummer, tjänsteleverantör/VAN-operatör, format och Peppol ID? och Vad gäller för fakturor till offentlig sektor/Peppol?.
Den här rutan är markerad om fakturan är skickad. Om du behöver göra en ändring på en faktura som redan är markerad som skickad kan du ta bort markeringen och sedan skicka på nytt.
Fakturadatumet hämtas automatiskt från datorns interna datum. Om datorns klocka inte går rätt blir inte heller denna uppgift rätt. Du kan ställa in datorns datum med hjälp av Kontrollpanelen i Windows. Du kan ändra datum genom att skriva in datumet manuellt eller genom att använda kalenderfunktionen.
Under Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningDokumentinställningar kan du markera Föreslå senaste fakturadatum på ny kundfaktura om du vill att samma fakturadatum föreslås som det du hade på din senaste faktura.
Här visas vilket löpnummer den faktura du arbetar med har. Programmet sköter uppräkningen av fakturanumret helt automatiskt. Du kan inte påverka det. Vanliga fakturor, kreditfakturor, kontantnotor och räntefakturor ingår alla i samma nummerserie. Om du vill att nummerserien ska börja med ett visst nummer kan du ange det i Arkiv - Inställningar - . - Nummerserier
Om kunden har någon fakturarabatt visas den procentsiffran här. Du kan ändra rabatten för varje faktura. Tänk på att ränterader som skapas på fakturan räknas med i fakturans belopp som ligger till grund för beräkning av fakturarabatt.
Du kan lägga upp en standardfrakt som alltid visas som förslag för varje faktura. Det gör du under Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningDokumentinställningar. Du kan också skriva in ett fraktbelopp för varje faktura.
Om du säljer artiklar som har olika momssatser ska momsen på frakt och expeditionsavgifter också fördelas på olika momssatser. Fälten Exp avg och Frakt i programmet hanterar bara en momssats, vilket innebär att du inte bör använda de här fälten om du säljer artiklar med flera momssatser. Istället bör du lägga upp frakt och expeditionsavgift som egna artikelrader med olika momssatser. Läs mer på Skatteverkets hemsida.
Om fakturan innehåller grön teknik eller husarbete och du har markerat rutan Innehåller grön teknik eller Innehåller husarbete visas knappen Fördela skattereduktion. Läs mer i avsnittet Fördela skattereduktion, kundfakturor.
Fälten Innehåller grön teknik och Innehåller husarbete och knappen Fördela skattereduktion visas endast om du har markerat Fakturerar husarbete/grön teknik under Arkiv - Inställningar - . - Försäljning
Förfallodatumet räknas ut från fakturadatum och det betalningsvillkor som är valt. Du kan ändra datum genom att skriva in datumet manuellt eller genom att använda kalenderfunktionen.
Om du gör en markering här betyder det att alla priser på fakturan är inklusive moms. Använder du en prislista som är exklusive moms, men har markerat den här rutan, räknas alla priser på fakturan om till priser inklusive moms. Om kunden som du plockar upp på fakturan använder en prislista som är markerad för inklusive moms markeras denna ruta automatiskt.
Du måste markera den här rutan innan du registrar artikelraderna. Annars räknas inte kundens pris om.
Tänk på att fakturor som är markerade för inklusive moms inte kan skickas som e-faktura.
Om fakturan innehåller installation av grön teknik ska den här rutan markeras. När du gör det visas ytterligare fält som krävs för att kunna fakturera grön teknik.
Detta fält visas endast om du har markerat Fakturerar husarbete/grön teknik under Arkiv - Inställningar - . - Försäljning
Om fakturan innehåller husarbete ska den här rutan markeras. När du gör det visas ytterligare fält som krävs för att kunna fakturera husarbete.
Detta fält visas endast om du har markerat Fakturerar husarbete/grön teknik under Arkiv - Inställningar - . - Försäljning
En markering här visar att fakturajournalen är utskriven.
Här visas kalkylpris per enhet på artikeln. Kalkylpriset kommer från artikelregistret när du registrerar en artikel.
I fältet för Kommentar kan du göra en anteckning på maximalt 120 tecken. Texten visas enbart här, den kommer inte med på utskrifter eller e-dokument till kunden.
Om du arbetar med Visma Webshop förs eventuella kommentarer, som dina kunder skriver när de gör en beställning i din webbshop, över till kommentarfältet på fliken Faktura när synkronisering med Visma Administration 1000 görs.
Observera! Tänk på att inte skriva känsliga personuppgifter eller känslig information i programmets fritextfält.
Här visas det konto som försäljningen ska konteras på. Vilket konto som visas beror på den konteringskod du har angett på artikeln. Konteringskoderna lägger du upp/ändrar under Arkiv - Inställningar - - Artiklar
Har du inte lagt in någon konteringskod på artikeln i artikelregistret måste du ange ett konto här.
Finns det inget konto angivet kan du inte skriva ut någon fakturajournal.
Här skriver du in nummer på det kontrakt du vill referera till när du skickar fakturan till din kund. Du kan använda max 25 tecken, bokstäver och siffror och numret ska skrivas in utan mellanslag. Kontraktsnumret skrivs inte ut på någon av programmets standardmallar för utskrifter, men du kan skapa egna utskriftsmallar där informationen visas.
Om du skapat fakturan från ett avtal i programmets avtalshantering hämtas kontraktsnumret automatiskt men fältet går att ändra och komplettera.
Om det finns ett kontraktsnummer på en order följer det med när du skapar en faktura men fältet går även då att ändra och komplettera.
Om du har radrabatt ska du klicka i den här kolumnen så raden får rätt rabatt. När du klickar visas antingen ett procenttecken eller kronor. Som förslag får du ett procenttecken. Du kan ändra genom att trycka på Mellanslag.
Här skriver du in kundnumret. Om du kommer ihåg början av kundnumret kan du skriva in så långt du kommer ihåg och sedan klicka på listknappen eller trycka på Alt+Pil ned. Då markeras den första kund vars kundnummer börjar på det du har skrivit in.
Kommer du inte ihåg vilket kundnummer kunden har kan du leta dig fram till det genom att klicka på listknappen.
Om du ännu inte har lagt upp kunden i kundregistret kan du göra det direkt via knappen Ny i listan som visas. Har du markerat Adressök vid ny kund under Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningInställningar, så kommer du direkt till dialogen Ny kund där du kan söka efter din kund och automatiskt föra över adressuppgifterna till kundregistret.
Det är även möjligt att hoppa över detta fält och ändå kunna fortsätta
med faktureringsrutinen.
Tänk på att du inte får någon statistik på kunden om den inte finns i registret.
Har du en markering i den här rutan läggs artiklarna på kreditfakturan tillbaka i lagret. Denna ruta visas bara i arbetsbilden för kreditfaktura.
Här skriver du in det datum då artikeln levereras ut från ditt företag.
Om du har skapat fakturan från en order, fylls leveransdatum i automatiskt. Du kan ändra datumet på fakturan innan den är markerad som skickad, journalförd eller bokförd.
Om du markerar ordern som levererad, är det datorns datuminställning vid markeringstillfället, som blir datumet för lagertransaktionen.
Om du istället skapar en faktura från order, utan att markera ordern som levererad, blir datum för lagertransaktionen samma som fakturadatum. Samma sak gäller om du skapar en faktura utan order.
Om du vill att leveransdatumet ska vara tomt när du skapar en ny faktura kan du ställa in det under Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningDokumentinställningar.
Här visas hur många av den aktuella artikeln som är levererade. Registrerar du fakturan direkt utan att ha skapat en order innan får du skriva in levererat antal själv här. Som förslag får du då beställt antal, om det finns så många i lager, annars visas så många som finns disponibla i lagret. Du kan kontrollera om du har någon beställning av artiklarna på väg hem. Använd kommandot Visa lagerreservationer. Där kan du se hur många av artikeln som är reserverade på någon order eller som är beställda hem.
Du kan ändra det här fältet om du vill. Du väljer hur många decimaler
du vill använda under Arkiv - Inställningar - Artiklar
Din försäljningsstatistik påverkas också av det antal du anger här, oavsett om det är en lagervara eller inte.
Uppgiften i detta fält kommer med när du skickar en faktura.
Här visas det leveranssätt som finns upplagt för kunden. Du kan ändra det genom att välja ett annat i listan. Om du inte kommer ihåg vilka leveranssätt du har upplagda kan du titta på listan genom att klicka på listknappen eller trycka på Alt+Pil ned. Det går också att lägga in ett nytt leveransätt här.
Här visas det standardvillkor som finns upplagt för kunden. Du kan ändra det genom att välja ett nytt villkor i listan. Om du inte kommer ihåg vilka leveransvillkor du har upplagda kan du titta på listan genom att klicka på listknappen eller trycka på Alt+Pil ned. Det går också att lägga in ett nytt villkor här.
Den här rutan kan du använda för att makulera en faktura, eller för
att återta en makulering. Du kan inte makulera en faktura som är
Här visas hur stor del av fakturan som är moms.
I kolumnen Momskod visas vilken momskod som finns angiven för artikeln. Momskoden kan vara 0, 1, 2, 3 eller 4. 0 är momsfri. Vilken procentsats som ska gälla för det olika momskoderna definieras under Arkiv - Inställningar - , fliken - MomsProcentsatser. Du kan ändra momskod för varje artikelrad.
En markering i rutan betyder att kunden omfattas av reglerna för omvänd skattskyldighet. Fältet visas bara om du i ditt företag fakturerar enligt reglerna för omvänd skattskyldighet.
markerat attOm du har skrivit in ett kundnummer så visas den kundens namn här. Har du inte skrivit in något kundnummer kan du själv skriva in namnet på kunden här. Du kan också klicka på listknappen eller trycka på Alt+Pil ned. Du kan ändra ett befintligt kundnamn. Den ändringen görs då inte i kundregistret utan enbart för det här dokumentet. Det går att använda 50 tecken till kundnamnet.
Här visas fakturans nettobelopp. Nettobeloppet är det samma som bruttobeloppet minus fakturarabatten.
Nettobeloppet visas i kundens valuta.
Om du har valt att arbeta med OCR-nummer skapas automatiskt ett OCR-nummer när du har valt kund, och visas i det här fältet. Du kan inte redigera numret. Du väljer om du vill arbeta med OCR-nummer under Arkiv - Inställningar - . Om du använder återrapportering görs inställningar för det under - FörsäljningArkiv - Inställningar - . - Betalningar - Inbetalningar
Här visas ordernumret som fakturan skapats från.
Här ser du om du har lagt in en periodisering på denna faktura. Vill du gå direkt till periodiseringen dubbelklickar du här och då öppnas periodiseringsfönstret. Läs mer i avsnittet Skapa periodisering.
I fältet Projekt över tabellen skriver du in ett projektnummer om denna faktura ingår i något projekt. Om du har angett ett projekt på kunden föreslås det här. Du kan ändra det genom att välja ett annat i listan. Det går också att lägga in ett nytt projekt här.
I kolumnen Projekt visas som förslag det projektnummer som du har skrivit in i fakturahuvudet om det inte är så att du har angett ett projekt i artikelkonteringen för artikeln. Om du vill ändra projektnummer för en enskild artikel kan du göra det genom att hämta ett nytt i listan.
Här visas den radrabatt i procent eller i kronor som kunden eventuellt har på artikeln. Du kan ändra rabatten för varje fakturarad. Om du vill att radrabatten ska vara i procent skriver du in ett tal, t ex 10 för 10%. Vill du däremot att radrabatten ska vara i kronor skriver du in ett belopp, t ex 100 för en rabatt på 100 kronor. Inställningen för om kolumnen Rabatt ska visa % eller kronor görs genom att klicka i kolumnen till höger.
Om det är en utländsk kund anger du rabatten i kundens valuta.
I fältet Referenskod kan du ange den elektroniska referens som vissa mottagare kräver för att du ska kunna skicka e-fakturor till dem.
Vanligtvis består den elektroniska referensen av en kod som identifierar en person, avdelning eller liknande.
Här anger du den resultatenhet du vill att fakturan ska konteras på. Om du har angett en resultatenhet på kunden föreslås den här. Du kan ändra den genom att välja en annan i listan. Där kan du också välja att lägga upp en ny eller ändra en befintlig resultatenhet.
Som förslag ges här den resultatenhet som du har skrivit in i fakturahuvudet om det inte är så att du har angett en resultatenhet i artikelkonteringen för artikeln. Om du vill ändra resultatenhet för någon enskild artikel kan du göra det genom att hämta en ny i listan.
Om din faktura avser rotarbete markerar du här.
Detta fält visas under förutsättning att du har markerat Fakturerar husarbete/grön teknik under Arkiv - Inställningar - och även markerat - FörsäljningInnehåller husarbete på dokumentet.
Om din faktura avser rutarbete markerar du här.
Detta fält visas under förutsättning att du har markerat Fakturerar husarbete/grön teknik under Arkiv - Inställningar - och även markerat - FörsäljningInnehåller husarbete på dokumentet.
Här skriver du artikelns serienummer. Du kan använda max 30 tecken. Kolumnen visas bara om du markerat Visa kolumn för serienummer under Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningDokumentinställningar.
Visar hur stor skattereduktionen blir för kunden. Detta fält räknas ut automatiskt av programmet. Vill du ändra det manuellt klickar du på knappen Fördela skattereduktion och gör ändringen där. Fältet plockas sedan upp på fakturamallen för att kunden ska få rätt information på sin faktura
Detta fält visas endast om du har aktiverat Fakturerar husarbete/grön teknik under Arkiv - Inställningar - . - Försäljning
Här ser du vilka dokument som är skickade.
I den här kolumnen väljer du om raden ska skrivas ut på fakturan eller inte. Om rutan är markerad för raden skrivs den ut, annars inte.
Om du på kunden i kundregistret har angett något av utskriftsvalen Brev, E-faktura eller E-post kan du inte ta bort markeringen i rutan Skriv om det finns ett belopp i kolumnerna Summa respektive Summa kr.
Här visas den speditör du har angett på kunden. Du kan byta speditör genom att välja ett annat alternativ i listan.
Om det finns någon streckkod upplagd för artikeln visas den här. Du
kan även söka fram en artikel genom att skriva in streckkoden. Kolumnen Streckkod visas bara om du har markerat Visa streckkod under Inställningar - Artiklar
I den här kolumnen summeras varje fakturarad. Fakturans totalsumma visas vid Totalt längst ner till vänster på arbetsbilden. Du kan också skriva in priset totalt i denna kolumn om du inte vill ange antal och à-pris.
Den här summan visas i kundens valuta.
I den här kolumnen ser du radsumman i kronor. Beloppet visas exklusive moms.
I den här kolumnen kan du se vilket täckningsbidrag, i kronor, du har på fakturaraden. Täckningsbidrag är försäljningspriset minus rabatter minus kalkylpriset på artikeln.
I den här kolumnen kan du se vilken täckningsgrad, i procent, som du har på fakturaraden. Täckningsgrad är det samma som täckningsbidraget på artikeln dividerat med försäljningspriset minus rabatter, i procent.
Här ser du fakturans totala belopp inklusive moms.
I den här kolumnen visas olika typer av skattereduktion beroende på om du har markerat Innehåller grön teknik eller Innehåller husarbete. De olika typerna som finns att välja mellan är framtagna av Skatteverket. Kolumnen visas endast om du har aktiverat Fakturerar husarbete/grön teknik under Arkiv - Inställningar - - Försäljning.
I kolumnen anger du vilken typ ditt arbete respektive material ska tillhöra. Både arbetet och materialkostnaden som du ska debitera i samband med det utförda arbetet ska ha ett värde i kolumnen Typ av skattereduktion. Har du till exempel utfört målningsarbete anger du Målning/Tapetsering - Arbete för själva arbetet och Målning - Material för kostnaden för färg.
Har du övriga kostnader kopplade till arbetet som är skattereduktionsgrundande, men som inte tillhör varken arbete eller material (t ex expeditionsavgift, frakt och resekostnader) finns det typer även för det.
Du lämnar kolumnen blank om du har kostnader som inte är skattereduktionsgrundande, till exempel trädfällning, bortforsling av material, flyttransport.
Vill du att informationen i kolumnen Typ av skattereduktion ska fyllas i automatiskt när du plockar upp en artikel på dokumentet kan du ange typ av skattereduktion på respektive artikel i artikelregistret.
Underlaget för skattereduktion som du ser på fakturan beräknas på den totala summan för arbetskostnaderna på fakturan, d v s som har typen Arbete.
Denna kolumn visas under förutsättning att du har markerat Fakturerar husarbete/grön teknik under Arkiv - Inställningar - och även markerat - FörsäljningInnehåller grön teknik eller Innehåller husarbete på dokumentet.
Denna ruta visas endast om du har markerat Företaget fakturerar enligt reglerna för undantag från skatteplikt under Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningInställningar.
Om det du fakturerar är undantaget från skatteplikt är det ett krav att fakturan ska innehålla en särskild uppgift/hänvisning som förklarar varför momsen inte är debiterad. Denna hänvisning ska finnas med oavsett hur du skickar fakturan till kunden.
Skickar du fakturan som brev eller e-post till din kund, behöver du lägga till hänvisningen genom att skapa en textrad direkt på fakturan eller genom att justera din fakturamall.
Skickar du e-fakturor måste uppgiften om undantag från skatteplikt även följa med i fakturafilen, det gör du genom att markera rutan Undantag från skatteplikt när du skapar fakturan.
Här visas underlaget som skattereduktionen beräknas på, det vill säga den totala summan för arbetskostnaderna på fakturan. Detta fält ska plockas upp på fakturamallen för att kunden ska få rätt information på sin faktura.
Detta fält visas under förutsättning att du har markerat Fakturerar husarbete/grön teknik under Arkiv - Inställningar - och även markerat - FörsäljningInnehåller grön teknik eller Innehåller husarbete på dokumentet.
Här anger du hur du vill skicka ditt dokument. Det utskriftsval du har angett för fakturor på fliken Utskriftsval i kundregistret är det som är förvalt när du skapar en ny faktura för en kund. Har du inte angett något utskriftsval på kunden hämtas det från Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningNormalvärden.
Utskriftsval | Innebär att utskrift |
---|---|
Brev |
Dokumentet skickas elektroniskt från ditt program, Visma skriver sedan ut dokumentet och skickar det vidare som brev till kunden. Se pris för detta utskriftsval. Adressen som används är den som finns registrerad på kunden i kundregistret. Om du har angett att kunden ska ha en fakturakopia skrivs även denna ut och bifogas i samma brev som originalfakturan. Detsamma gäller om du har lagt in en bilaga under fliken Kunduppgifter, fältet Bilaga på fakturan. |
E-faktura |
Dokumentet skickas som ett elektroniskt dokument direkt till kundens ekonomiprogram. Se pris för detta utskriftsval. Har du angett att kunden ska ha en fakturakopia eller om du har lagt in en bilaga under fliken Kunduppgifter, fältet Bilaga på fakturan skickas även dessa med. |
E-post |
Dokumentet skickas som en bifogad pdf-fil i ett e-postmeddelande till kunden. Visma skapar pdf:en och skickar den som en bifogad fil i ett e-postmeddelande. Se pris för detta utskriftsval. E-postadressen som används är den som finns registrerad på kunden i kundregistret. Den e-postadress du angett i för ditt företag används som returadress om e-postmeddelandet av någon anledning inte kan nå mottagaren. Om du har angett att kunden ska ha en fakturakopia bifogas den i samma pdf-fil som originalfakturan. Detsamma gäller om du har lagt in en bilaga under fliken Kunduppgifter, fältet Bilaga på fakturan. Utskriftsvalet kan endast väljas för faktura, kreditfaktura och räntefaktura. |
Kivra |
Dokumentet skickas som ett elektroniskt dokument direkt till kundens digitala brevlåda hos till Kivra. Se pris för detta utskriftsval. Har du angett att kunden ska ha en fakturakopia eller om du har lagt in en bilaga under fliken Kunduppgifter, fältet Bilaga på fakturan skickas även dessa med. |
Lokal e-post |
Dokumentet skickas som e-post till kunden. Det är ditt lokalt installerade e-postprogram som används. En pdf-fil skapas när du skriver ut dokumentet. E-postprogrammet öppnas och filen bifogas automatiskt. Den e-postadress som finns registrerad på kunden i kundregistret föreslås som mottagare när meddelandet skapas i ditt e-postprogram. E-postadressen kan ändras eller kompletteras innan e-postmeddelandet skickas. Om du har angett att kunden ska ha en fakturakopia bifogas den i samma pdf-fil som originalfakturan. |
|
Dokumentet sparas som en pdf-fil. Om du har angett att kunden ska ha en fakturakopia bifogas den i samma pdf-fil som originalfakturan. |
Skrivare |
Dokumentet skrivs ut på skrivare. Om du har angett att kunden ska ha en fakturakopia så skrivs den ut samtidigt som originalfakturan. |
Läs mer i avsnitten Detta är Digitala fakturor och dokument och Skicka dokument som e-faktura, brev eller e-post.
Här kan du se vilken valuta kunden använder.
Här kan du skriva in namnet på den person hos dig som kunden kan kontakta.
Har du angett en säljare på kunden är det den som visas här.
Finns det
Relaterade avsnitt
Skapa kundfakturor som innehåller husarbete/grön teknik
Skicka dokument som e-faktura, brev eller e-post
Ange överlåtelsetext vid fakturabelåning
Ange hänvisningar på utlandsfakturor