Visma Administration 1000
Nu ska vi se till att du kommer igång!
Vanliga frågor | Översikt över programmet | Ladda ner senaste versionen av programmet |
Rätt inställningar från början
Det underlättar mycket om du har gjort rätt inställningar innan du börjar arbeta i ditt program. Börja med att följa guiden som visas när du skapar
Löpande bokföring
I bokföringen samlas alla affärshändelser. För de flesta händelser skapas det automatiskt verifikationer i bokföringen varje gång du godkänner journaler i programmet. Under Bokföring - Verifikationer registrerar du de händelser som kräver manuell hantering, till exempel uttag ur kassan och skattedeklarationer. För att underlätta den manuella registreringen kan du använda dig av konteringsmallar.
Fakturera artiklar eller din tid
Du skapar din första faktura under Försäljning - Kundfakturor. Du behöver varken lägga in kunder eller artiklar innan du börjar fakturera, det kan du göra direkt på fakturan. Genom att skicka dina fakturor elektroniskt behöver du inte längre skriva ut, frankera och posta dina fakturor, allt detta sköter Visma åt dig.
Har du återkommande likadana fakturor till en kund kan du använda dig av programmets avtalshantering.
Så här fakturerar du i ditt program
Registrera kundfakturor som betalda
När dina kunder har betalat sina fakturor till dig ska du registrera betalningarna i programmet. Du kan registrera betalningar från flera kunder samtidigt via Betalningar - Inbetalningar. Vill du registrera en inbetalning från en enstaka kund gör du det via kommandot Direktbetala under Försäljning - Kundfakturor.
Registrera leverantörsfaktura
Du registrerar dina leverantörsfakturor under Inköp - Leverantörsfakturor. Du kan lägga till leverantörer samtidigt som du registrerar fakturan. Vill du vara tidseffektiv läser du in dina leverantörsfakturor som e-fakturor, då får du automatiskt in dem i programmet!
Skapa konteringsmall för leverantörsfaktura
Registrera utbetalning
När en leverantörsfaktura har blivit registrerad visas den under Betalningar - Utbetalningar. Det är härifrån du sköter utbetalningen. Det smidigaste är att skapa en betalfil som du plockar upp i din internetbank. Under Arkiv - Inställningar - gör du de inställningar som krävs för att utbetalningarna ska fungera så smidigt som möjligt. - Betalningar
Journalför
Det är först när du skriver ut journalerna som
Lägg in din logotyp på dina fakturor
Vill du göra dina fakturor mer personliga genom att lägga till din logotyp? Se till att du har din logotyp i bmp-format, därefter kan du ändra på den fakturamall du använder.
Arbeta smartare