Visma Förening
Medlemmar/Kunder, fliken Fler uppgifter
Programdelen finns under Försäljning - Medlemmar/Kunder, fliken Fler uppgifter.
På den här fliken kan du lägga in ytterligare uppgifter om kunden. Det handlar framförallt om uppgifter och val för betalning och leverans. Här anger du t ex vilken prislista som ska gälla eller om ett rabattavtal ska kopplas till kunden.
Om du väljer ett rabattavtal styr det vilken prislista som ska användas och vilka villkor som gäller. Därför kan du varken ange prislista, fakturarabatt eller radrabatt när du har valt ett rabattavtal.
På de båda anmärkningsraderna kan du skriva in minnesanteckningar eller andra kommentarer som du vill ha tillgängliga, men som inte får plats någon annanstans. Dessa rader skrivs ut på rapporten Medlemsregister men inte på fakturan. Här får du plats med 60 tecken per rad.
Här skriver du in kundens bankgironummer. Här får du plats med 13 tecken.
Här anger du det betalningsvillkor som kunden vanligtvis har. Om du inte kommer ihåg vilka betalningsvillkor du har lagt in kan du titta på listan genom att klicka på listknappen eller trycka på Alt+Pil ned. Där kan du också välja att lägga upp ett nytt eller ändra ett befintligt betalningsvillkor. Du kan använda 8 tecken för koden till betalningsvillkoret och 30 tecken för den förklarande texten.
Sätter du en markering här betyder det att du kan skicka betalningspåminnelse till kunden. Som förslag ges här det du har skrivit in i inställningarna under Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningNormalvärden. Du kan ändra på det genom att klicka i rutan.
Detta fält kan du använda för att koppla en fil med information, kalkyler eller något annat du kan ha behov av till kunden. Observera att detta är information för ditt eget bruk. Det är ingenting som kommer med på något dokument eller något annat.
I den här kolumnen visas kundens efternamn eller eventuellt
.Markera rutan om
kunden är ett företag med VAT-nr inom EU. Sådana kunder ska faktureras
utan moms och försäljningen ska sedan rapporteras på
Ska du fakturera en EU-kund utan VAT-nummer ska du inte markera någon av rutorna EU-kund med VAT-nummer eller Export. Försäljningen ska hanteras som en svensk försäljning för att hamna rätt på momsrapporten.
En markering i den här rutan medför att expeditionsavgift ska läggas på kundens fakturor. Den inställning du har gjort för Expeditionsavgift under Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningNormalvärden är förvald här. Du kan ändra på det genom att klicka i rutan.
En markering i rutan innebär att kunden är en exportkund. Då blir det ingen moms på fakturorna. Det går inte att arbeta med priser inklusive moms för en exportkund.
Om du vill ge kunden en viss procent i rabatt på det totala fakturabeloppet, anger du den procentsatsen här. Du kan kombinera fakturarabatten med radrabatt. Du kan använda 3 heltal och 1 decimal.
Om du vill ha större möjligheter när det gäller att koppla rabatter till olika typer av artiklar ska du använda rabattavtal istället.
Om kunden har ett rabattavtal går det inte att skriva in något i det här fältet. Tänk på att ränterader som skapas på fakturan räknas med i fakturans belopp som ligger till grund för beräkning av fakturarabatt.
Fordran är det totala beloppet på de fakturor som finns registrerade som obetalda på kunden, inklusive moms. Du kan inte själv ändra dessa uppgifter. Det här fältet uppdateras när du registrerar en ny faktura eller gör en betalning på en befintlig faktura.
Om rutan är markerad kommer det att föreslås frakt på fakturan enligt de inställningar du gjort i
. Om rutan inte är markerad kommer det inte att föreslås någon frakt. Du kan alltid välja att ändra frakten på respektive faktura.I den här kolumnen visas kundens förnamn.
Här kan du lägga in kundens kreditgräns. När du skapar en faktura får du då upp en varning när du överskrider kreditgränsvärdet. Du får även information om hur mycket du överskridit det med. Vill du att kunden ska ha obegränsad kredit skriver du 0 i fältet. Här kan du skriva in 15 siffror.
Här anger du om du vill använda ett specifikt konto för den här kundens kundfordran.
Det förifyllda kontonumret hämtas från fältet Kundfordran under Arkiv - Inställningar - Förening - Kontonummer. -
Här anger du det leveranssätt som är vanligast vid leveranser till den här kunden. Om du inte kommer ihåg vilka leveranssätt du har lagt in kan du titta på listan genom att klicka med musen på listknappen eller trycka på Alt+Pil ned. Där kan du också välja att lägga upp ett nytt eller ändra ett befintligt leveranssätt. Du får plats med 8 tecken.
Här anger du det leveransvillkor kunden vanligtvis har. Om du inte kommer ihåg vilka leveransvillkor du har lagt in kan du titta på listan genom att klicka på listknappen eller trycka på Alt+Pil ned. Där kan du också välja att lägga upp ett nytt eller ändra ett befintligt leveransvillkor. Du får plats med 8 tecken.
I den här kolumnen ser du medlems-/kundnumret.
Här skriver du in kundens PlusGironummer. Du kan använda 13 tecken.
Här anger du vilken av de försäljningsprislistor du har upplagda som ska användas för den här kunden. Om du t ex anger prislista 3 gäller detta för samtliga artiklar. Om kunden ska ha priser inklusive moms på sina fakturor ska du ange en prislista som är markerad för inkl moms. Du kan också ändra eller lägga upp en ny prislista. Läs mer om detta i avsnitten under Försäljningsprislistor.
Om kunden har ett rabattavtal går det inte att skriva in något i det här fältet.
Om du alltid vill att ett projekt ska föreslås för alla affärstransaktioner med en medlem/kund anger du den här. Då föreslås den på alla dokument till medlemmen/kunden. Du kan ändra projekt på dokumentet om du vill.
Har du angett projekt på artikelkonteringen styr den över det du anger här.
Sätter du en markering här betyder det att påminnelseavgift ska kunna tas ut av kunden. Som förslag ges här det du har skrivit in i inställningarna under Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningNormalvärden. Du kan ändra på det genom att klicka i rutan.
Här kan du ange om kunden har något rabattavtal hos er. Om du inte kommer ihåg vilka rabattavtal du har att välja mellan kan du titta på listan genom att klicka på listknappen eller trycka på Alt+Pil ned. Där kan du också välja att lägga upp ett nytt eller ändra ett befintligt rabattavtal. Du kan använda upp till 16 tecken.
Om du väljer ett rabattavtal styr det vilken prislista, radrabatt eller fakturarabatt som ska användas. Därför kan du inte längre skriva in något på de följande tre raderna, när du har valt ett rabattavtal.
Om du vill veta mer om uppläggning av rabattavtal kan du läsa om det i avsnittet Kundrabatter, kortläge.
Om du vill att kunden ska ha en viss rabatt i procent eller kronor på varje fakturarad anger du den här. Du kan kombinera radrabatten med fakturarabatt, om du vill. Du kan använda 3 heltal och 1 decimal.
Om du vill ha större möjligheter när det gäller att koppla rabatter till olika typer av artiklar ska du använda rabattavtal istället.
Om kunden har ett rabattavtal går det inte att skriva in något i det här fältet.
Om du alltid vill att en resultatenhet ska föreslås för alla affärstransaktioner med en medlem/kund anger du den här. Då föreslås den på alla dokument till medlemmen/kunden. Du kan ändra resultatenhet på dokumentet om du vill.
Har du angett resultatenhet på artikelkonteringen styr den över det du anger här.
En markering i den här rutan medför att kunden ska kunna räntefaktureras. Som förslag ges här det du har skrivit in i inställningarna under Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningNormalvärden. Du kan ändra på det genom att klicka i rutan.
Sorteringsbegreppet är avsett att användas som urval i samband med utskrifter. Här kan du använda 8 tecken.