Visma Förening
Så här fakturerar du i ditt program
Det smidigaste sättet att fakturera i ditt program är att skicka alla dina fakturor som e-dokument. Det innebär att när du skickar en faktura tar Visma hand om den och skickar den vidare till din kund enligt det utskriftsval du har angett på kunden. Du kan välja att skicka fakturan som e-faktura, e-post
1. Gör inställningar för e-dokument
Du behöver inte göra några speciella inställningar i ditt program innan du skickar en e-faktura till din kund. Tänk bara på att du har ditt Medlemsregister uppdaterat med organisationsnummer/personnummer, så att programmet kan kontrollera om din medlem/kund vill ta emot e-faktura.
Läs mer i avsnitten Medlemmar/Kunder, fliken Utskriftsval och Skicka dokument som e-faktura, brev eller e-post.
Vill du alltid skicka alla fakturor som e-dokument kan du göra inställningar för detta. Läs mer om hur du gör det i avsnittet Digitala fakturor och dokument, fliken Till föreningar, föreningsinställningar.
2. Skapa faktura
Skapa din faktura. Läs mer i avsnittet Skapa faktura.
3. Skicka faktura
Kontrollera att du har rätt utskriftsval och skicka fakturan. Läs om de olika utskriftsvalen i avsnittet Utskriftsval.
4. Leverans till medlem/kund
Visma tar emot din faktura och ser till att leverera den till din kund enligt det val du har gjort - antingen som e-faktura, e-post (med fakturan som bifogad pdf), brev (för utskrift och leverans till kunden via posten).