Visma Administration 2000
Rapportgenerator, fliken Dialog
Programdelen finns under Arkiv - Mallar/Rapportgenerator - Rapportgenerator, fliken Dialog.
Här definierar du utskriftsdialogen som ska visas när du väljer att skriva ut rapporten. Du anger storlek på dialogrutan. Vill du att det ska visas knappar för hur rapporten ska skrivas ut bestämmer du det här.
De funktioner du kan använda finns beskrivna under fältförklaringen Förklaring av tabellen.
Här anger du dialogrutans bredd och höjd. Måtten anges i millimeter.
I tabellen visas de olika funktioner och texter som du vill att dialogrutan ska bestå av. I tabellen skriver du in vilka positioner som de olika funktionerna har, du kan ändra positionens höjdläge igenom att ändra Y och sidläge igenom att ändra X kolumnen. Du kan och ändra funktionens bredd och höjd igenom respektive kolumn.
Den ordning som kontrollerna ligger i i tabellen är den ordning som styr tabbordningen i utskriftsdialogen. Ledtexter ingår inte i tabbordningen.
Du väljer in nya funktioner och texter genom att skriva in dem i rutan Kontroll eller genom att klicka på pilen i kolumnen för kontroll och välja en funktion som du vill använda och fylla i vilka variabler som ska gälla för funktionen.
Nedanstående funktioner finns det att välja på i dialogrutan Plocka dialogkontroll som visas när du klickar på listpilen i kolumnen Kontroll. Du kan också använda en del funktioner som finns beskrivna i avsnittet Fält och funktioner i malleditorn.
Skapar en ruta där användaren av rapporten kan mata in ett datumvärde som sedan till exempel kan användas under fliken Filterurval för att göra en begräsning över vilken period rapporten ska skrivas ut.
På nummer kan du skriva in vilket id-nummer dialogrutan ska använda, du kan använda id-nummer 1-5. En dialogruta får aldrig ha samma id-nummer som en annan ruta.
På startfunktion kan du skriva in ifall det ska finnas ett förslag på datum i dialogen.
Exempel
nudatum() ger dagens datum från datorns klocka,
nudatum()-35 ger dagens datum minus 35 dagar.
Vill du att första dagen i månaden ska förelsås anger du följande:
Datum(År(NuDatum()); Månad(NuDatum()); 01))
Skapar en ruta där användaren kan mata in ett värde, till exempel en summa eller en text, som sedan används i rapporten under till exempel fliken Filter och urval.
Vid Variabelnamn skriver du vilket id-namn rutan ska använda, du får inte använda två rutor med samma id-namn.
Vid Typ väljer du ifall rutans värde ska vara ett numeriskt eller textvärde.
Vid Startvärde kan du skriva in ett värde som ska fylla rutan som default.
Exempel
På fliken Dialog anger du: EgenVariabel("test"; "TEXT")
På fliken Filter och Urval skriver du in det filter som ska gälla. Om du till exempel vill skriva ut artiklar med artikelnummer under 200 skriver du 100 och vill du skriva ut artiklar med artikelnummer över 200 skriver du 200. Ett filteruttryck för det kan se ut så här:
%Art->ArtNr<"200"
Under Aktivt om skriver du: EgenVariabel("test")="1"
Skapar en ram som ramar in andra funktioner för att tydliggöra vad som tillhör samma grupp.
På ledtext kan du skriva in en text som ska skrivas längst upp till vänster i ramen.
Komboboxen används om du vill kunna välja ett urval via en lista istället för att skriva in det. Du kan till exempel välja kombobox om du vill välja mellan dina olika prislistor när du ska skriva ut en prislista.
På Nivå nr anger du vilket id-nummer som komboboxen ska använda, du får inte ha två komboboxar med samma id-nummer. Du kan endast använda id-nummer 1 och 2.
Vid Register anger du vilket register som du vill att komboxen ska hämta urvalen ifrån, till exempel artgrp.
Vid Visa fält anger du vilket fält i det registret du har valt som ska visas, till exempel benämning.
Vid Nyckelfält väljer du vilket fält som ska användas som Returvärde. Returvärdet ska sedan användas i filtret du skapar för att få det fungera.
Exempel
Om du vill få ut en kombobox med alla artikelgrupper och att när användaren har markerat en artikelgrupp att artikelgruppsnummret ska skickas vidare som returvärde till eventuellt filter så kan du skriva enligt följande.
Nivånr: 1
Register: Artgrp
Visa fält: Benämning
Nyckelfält: Artgrp
Vid Filteruttryck skriver du: %Art->ArtGrp=Kombobox(2)
Kryssrutan används för att du ska kunna välja ifall filter ska användas eller ifall kolumner ska skrivas ut.
Exempel
Ifall du vill att kolumn B endast ska skrivas ut när kryssrutan är markerad, hämtar du kontrollen KryssRuta och anger nr 1. I kolumn B under fliken Kolumner skriver du KryssRuta(1) i Villkor.
Ledtext används för att du ska kunna skapa en text i utskriftsdialogen.
Du använder funktionen Ledtext genom att välja funktionen, vilket ger LedText() i kolumnen Kontroll. Därefter skriver du in den text du vill ha som ledtext i parentesen. Du måste börja och sluta texten med citattecken, till exempel LedText("Gäller för perioden").
Ordningslista används till att låta användare av rapporten kunna välja hur den ska sorteras. De alternativ som kommer upp styrs av vilket register som du väljer, du kan inte själv välja vilka alternativ för ett register som ska komma.
Ordningslistan fungerar inte ifall du har byggt rapporten emot Databasfråga, för då styr du sorteringen ifrån fliken Datamodell.
Exempel
På fliken Datamodell står registrerna enligt följande:
Rapport
Fkt
Fktrad
Då är Fkt nivå 1 och Fktrad är nivå 2
Om du då vill kunna sortera rapporten efter de möjligheter som finns i FKT registret så hämtar du upp ordningslista på fliken Dialog och väljer nivå 1.
Radioknappen används för att användaren av rapporten ska kunna välja ett av flera alternativ vid utskrift.
För att kunna använda radioknappen måste du skapa minst två olika knappar med samma gruppnr. Totalt kan du ha tre olika grupper i en rapport.
När du skapar en radioknapp får du först fylla i vilket gruppnr radioknappen ska tillhöra. Därefter fyller du i vilken text som ska stå till höger om radioknapppen. Sist fyller du i vilket värde som knappen ska skicka vidare ifall den är vald, detta värde kan du sedan basera till exempel filter och dölja kolumner och grupper i rapporten.
För att använda returvärde ifrån radioknappen så kan du till exempel skriva RadioGrupp(1)="2" som villkor på filter urval, detta betyder att det filtret endast aktiveras ifall du har markerat den radioknapp som du har satt som värde två i utskriftsdialogen.
Den nedersta raden av radioknappar med samma gruppnummer är den radioknapp som kommer vara förmarkerad.
Om du använder funktionen sidlayout så kommer det en knapp som heter marginaler i utskriftsdialogen, klickar du på denna knapp så kan du välja vilka marginalinställningar som ska gälla för rapporten. De inställningar som användare gör under marginaler gäller endast för ett utskriftstillfälle, skulle användare vilja ändra detta permanent så finns det möjligheter under Arkiv - Inställningar - Rapportinställningar.
Sidorientering ger användaren möjlighet att välja mellan stående och liggande utskrift. Standardvärde för funktionen är Sidorientering() vilket ger förslag om stående, men vill du att rapporten alltid istället ska föreslå liggande så skriver du in liggande mellan parenteserna, Sidorientering(liggande).
Om du vill kunna göra urval som begränsar vad som ska skrivas ut så kan du använda funktionen urval.
Du kopplar urvalet emot ett register igenom att ange vilken nivånummer registret har i rapporten.
På fliken Datamodell m.m. ser du vilken ordning som du har hämtat upp registrerna och då räknas nivåerna uppifrån med början av nr 1.
Exempel
På fliken Datamodell m.m. står registrerna enligt följande:
Rapport
Fkt
Fktrad
Då är Fkt nivå 1 och Fktrad är nivå 2
På fliken Filter och Urval hämtar du sedan upp de fält ifrån det önskade registret som du ska ha möjlighet att välja
Har du byggt en rapport emot databasfråga och vill kunna göra urval på de fält som du har hämtat upp på fliken Datamodell m m så kan du välja 0 som nivå, detta kan vara att föredra ifall du har byggt en rapport mot flera register och inte vill ha flera olika urvalsrutor.
I den här rutan bestämmer du vilka knappar som ska synas i utskriftsdialogen. Du bestämmer om användaren ska kunna skriva ut rapporten på skrivare, bildskärm, pdf-fil och till fil. När du skriver ut till fil, kan du välja om filen ska sparas i filformatet *.xlsx (Excel-fil) eller *.txt (Textfil).