Visma Administration 2000
Visma AutoCollect, fliken Allmänt,
Inställningar för tjänsten Visma AutoCollect hittar du under Arkiv - Inställningar - Visma AutoCollect, fliken - Mina tjänster - Allmänt.
AutoCollect är en tjänst som är integrerad i ditt program så att du enkelt kan skicka dina förfallna fakturor direkt från programmet till inkassoföretaget Visma Amili för proffessionell kravhantering. Tjänsten tar då över uppdraget att driva in dina förfallna fakturor och dröjsmålsräntor.
Första gången du använder AutoCollect blir du ombedd att ange viss information för att kunna använda tjänsten. Du kan även lägga in den här informationen i förväg och det gör du i den här arbetsbilden.
Tjänsten AutoCollect kan endast användas för fakturor som är skickade till kunder inom Sverige och som har SEK som valuta.
Läs mer om tjänsten i avsnittet Detta är Visma AutoCollect.
Här anger du hur Visma Amili ska hantera inbetalningar från dina kunder. Markera Bankgiro och ange ditt bankgironummer om du vill att kundens inbetalningar ska sättas in där. Tjänsten bevakar betalningen från kunden och när kunden betalar görs en insättning till det angivna bankgironumret.
Här anger du efternamnet på företagets kontaktperson gentemot AutoCollect.
Här anger du e-postadressen till företagets kontaktperson gentemot AutoCollect. Den angivna e-postadressen kommer att användas av Visma Amili om de behöver kontakta dig angående något uppdrag du har skickat till dem. Det kan till exempel handla om att en faktura blir bestriden eller om de behöver mer information kring ett uppdrag.
När du skickar uppdrag till AutoCollect ska du för varje faktura ange vad fakturan innehåller. För att underlätta detta kan du lägga upp ett register på vanligt förekommande fakturainnehåll för ditt företags fakturor. Det gör du på fliken Fakturainnehåll.
I det här fältet väljer du det värde för fakturainnehåll som du vill ska föreslås när du skickar ett uppdrag till AutoCollect. Det vill säga om du inte har angett något i kolumnen Fakturainnehåll på ditt uppdrag kommer det du anger här att föreslås när du skickar uppdraget till tjänsten.
Här anger du förnamnet på företagets kontaktperson gentemot AutoCollect.
Här anger du mobilnumret till den på företaget som ska vara kontaktperson gentemot AutoCollect.
Här anger du hur Visma Amili ska hantera inbetalningar från dina kunder. Markera PlusGiro och ange ditt PlusGironummer om du vill att kundens inbetalningar ska sättas in där. Tjänsten bevakar betalningen från kunden och när kunden betalar görs en insättning till det angivna PlusGironumret.
Här anger du telefonnumret till den på företaget som ska vara kontaktperson gentemot AutoCollect.
Markera här om du vill kunna se fakturaraderna för den faktura som är markerad under Betalningar - AutoCollect, fliken Skapa uppdrag.
Här markerar du om du vill att programmet påminner dig om att det finns fakturor som är förfallna och som enligt dina inställningar är möjliga att skicka betalningspåminnelser på. Påminnelsen visas i programmets sidopanel under Notifieringar.
Markera här om du vill att programmet gör dig uppmärksam på om de uppdrag du har skickat till AutoCollect byter status. Påminnelsen visas i programmets sidopanel under Notifieringar.
Relaterade avsnitt
Visma AutoCollect, fliken Fakturainnehåll, företagsinställningar
AutoCollect, fliken Skapa uppdrag
AutoCollect, fliken Pågående uppdrag
Arbeta smartare
Sökord: Skicka påminnelse, betalningspåminnelse