Visma Administration 2000
Påminnelser och ränta,
Påminnelse och ränta hittar du under Arkiv - Inställningar - , fliken - Betalningar - Påminnelse och räntaPåminnelse och ränta.
Om en kund inte betalar sin skuld i tid kan du behöva skicka en påminnelse om det. Enligt lag har ett företag rätt att ta ut en avgift i samband med detta, under förutsättning att det är avtalat med kunden innan köpet gjordes.
I den här bilden gör du grundläggande inställningar för hur påminnelse och ränta ska hanteras i programmet.
Det finns inställningar som gäller både om du använder AutoCollect för din kravhantering eller om du hanterar påminnelser manuellt via ditt program. Se fältförklaringarna nedan för mer information.
Här skriver du in hur många olika påminnelser (krav) du vill kunna skicka. Du kan använda en siffra. På fliken Påminnelsetexter kan du ange tre olika påminnelsetexter för påminnelse 1 - 3.
Används inte för uppdrag som är skickade till AutoCollect.
Här anger du hur många påminnelser som ska skickas innan du debiterar påminnelseavgift.
Har du angett 3 i fältet Antal påminnelser och 1 i fältet Antal påminnelser utan avg så innebär det att du totalt vill skicka tre påminnelser och att den första ska vara avgiftsfri, det vill säga påminnelseavgiften läggs på först på den andra påminnelsen. Om kunden inte betalar efter den andra påminnelsen och du behöver skriva ut den tredje så kommer det inte att läggas på någon ny avgift. Enligt lag har ett företag rätt att endast ta ut EN avgift som ersättning för skriftlig betalningspåminnelse för skulden, under förutsättning att det är avtalat med kunden innan köpet gjordes. Maxbeloppet för avgiften regleras av lagen om ersättning för inkassokostnader.
Om du vill ha ett annorlunda betalningsvillkor för räntefakturor skriver du in det här.
Används inte för uppdrag som är skickade till AutoCollect.
På den här raden skriver du in hur många dagar det ska gå från det att första påminnelsen är utskriven fram till dess att du kan skriva ut påminnelse nummer två. Du kan använda upp till 2 siffror.
Om du tidigare har skrivit ut påminnelser från programdelen Betalningar - Betalningspåminnelser och nu ska använda AutoCollect för din kravhantering är det först efter det antal dagar du anger här som fakturan visas på fliken Skapa uppdrag under Betalningar - AutoCollect.
Inställningen används
Här anger du hur många dagar efter fakturans förfallodatum
som en fakturan ska visas i listan över förfallna fakturor i programdel
Inställningen används
Här skriver du in minimibelopp för upplupen ränta, i kronor, för att det ska skapas någon räntefaktura. Minsta räntebelopp räknas per kundfaktura. Du kan använda upp till 4 siffror plus 2 siffror för öresangivelse.
Används inte för uppdrag som är skickade till AutoCollect.
Här skriver du in hur många procent i dröjsmålsränta du tar ut.
Dröjsmålsränta är den ränta som kunden ska betala om skulden betalas för sent. Även om du inte har avtalat något med kunden om dröjsmålsränta, har du alltid rätt att ta ut en dröjsmålsränta när kunden betalar för sent. Det får du göra med stöd av bestämmelser i räntelagen.
Dröjsmålsräntan är 8 procentenheter över referensräntan. Om det inte finns något avtal om dröjsmålsränta, kan du dock inte ta ut sådan ränta innan kunden fått en kreditperiod på 30 dagar.
Det är därför många använder just 30 dagar som betalningsvillkor på sina fakturor, eftersom det normalt krävs skriftliga bevis om man vill hävda att en kortare kreditperiod än 30 dagar avtalats.
Den dröjsmålsränta som finns angiven på fakturan är den som används
Om du vill ta ut en expeditionsavgift på varje räntefaktura anger du avgiftsbeloppet här. Du kan använda upp till 5 siffror plus 2 siffror för öresangivelse.
Används inte för uppdrag som är skickade till AutoCollect.
Här anger du hur många extra räntefria dagar du vill ha. Det kan vara lämpligt att ha några dagar extra för postgång och liknande, utöver förfallodagen. Du kan använda upp till 4 siffror.
Inställningen används
Exempel:
Du har följande inställningar i
: Extra dagar: 3 och Räntefria dagar: 0För en kundfaktura som har förfallodatum 20XX-01-31 och som betalas den 20XX-02-04 skapas ingen räntefaktura, eftersom det blir 3 dagar mellan förfallodatum och betaldatum. Betalas däremot fakturan den 20XX-02-05 skapas en räntefaktura, eftersom det blir 4 dagar mellan förfallodatum och betaldatum.
Om du inte vill hålla på att hantera räntefakturor med mycket små belopp kan du ange en minsta ränta, i kronor, för att det ska skapas någon räntefaktura. Minsta räntebelopp räknas per faktura. Du kan använda upp till 4 siffror plus 2 siffror för öresangivelse.
Används inte för uppdrag som är skickade till AutoCollect.
Här skriver du in minimibelopp för upplupen ränta, i kronor, för att det ska skapas någon räntepost på nästa faktura till kunden. Minsta räntebelopp räknas per kundfaktura. Du kan använda upp till 4 siffror plus 2 siffror för öresangivelse.
Används inte för uppdrag som är skickade till AutoCollect.
Enligt lag har ett företag rätt att ta ut en avgift som ersättning för skriftlig betalningspåminnelse för skulden, under förutsättning att det är avtalat med kunden innan köpet gjordes. Maxbeloppet för avgiften regleras av lagen om ersättning för inkassokostnader.
Påminnelseavgiften som du anger i
Inställningarna för påminnelseavgift används inte för uppdrag som är skickade till AutoCollect.
Här kan du skriva in eller välja namnet på den person som är kontaktperson för påminnelser och räntor. Om du markerat flera personer för Vår referens i registret Referens/Attest finns dessa valbara i listan. Genom att fälla ner listknappen kan du välja, lägga upp ny eller ändra befintliga uppgifter. Du kan använda upp till 25 tecken.
Används inte för uppdrag som är skickade till AutoCollect.
I den här delen anger du uppgifter för påminnelser.
I den här delen anger du uppgifter för ränta.
(Belopp*räntesats*antal dagar)/360.
Där:
Belopp = Fakturans saldo-eventuella ränterader
Räntesats = Dröjsmålsränta/100
Antal dagar = Dagar mellan förfallodatum och betaldatum - ev extra dagar. Är räntefria dagar från fakturadatumet senare än förfallodatumet är antal dagar istället dagar mellan fakturadatum + räntefria dagar och betaldatum.
360 =
Räntedagsbasen är satt till 360 dagar. 360 innebär att ett år anses ha 360 dagar, vilket innebär att varje månad beräknas bestå av 30 dagar.
Räntefria dagar räknas i första hand från fakturadatumet. Om antalet räntefria dagar däremot är färre än antalet betaldagar på fakturan, kommer dröjsmålsräntan att räknas från och med fakturans förfallodatum.
Exempel:
Anger du 10 räntefria dagar, men har 30 dagar som betalningsvillkor på fakturan, räknas dröjsmålsränta efter 30 dagar.
Anger du 45 räntefria dagar och har 30 dagar som betalningsvillkor, räknas dröjsmålsränta först efter 45 dagar.
Inställningen används
Relaterade avsnitt
Betalningar, företagsinställningar
Påminnelsetexter, företagsinställningar