Visma Administration 2000
Så här fakturerar du i ditt program
Det smidigaste sättet att fakturera i ditt program är att skicka alla dina fakturor som e-dokument. Det innebär att när du skickar en faktura tar Visma hand om den och skickar den vidare till din kund enligt det utskriftsval du har angett på kunden. Du kan välja att skicka fakturan som e-faktura, e-post
1. Gör inställningar för e-dokument
Du behöver inte göra några speciella inställningar i ditt program innan du skickar en e-faktura till din kund. Tänk bara på att du har ditt kundregister uppdaterat med organisationsnummer, alternativt personnummer eller e-post för privatpersoner, så att programmet kan kontrollera om din kund vill ta emot e-faktura.
Läs mer i avsnitten Kunder, fliken Utskriftsval och Skicka dokument som e-faktura, brev eller e-post.
Vill du alltid skicka alla fakturor som e-dokument kan du göra inställningar för detta. Läs mer om hur du gör det i avsnittet Digitala fakturor och dokument, fliken Till företag, företagsinställningar.
2. Skapa faktura
Skapa din faktura. Läs mer i avsnittet Skapa kundfaktura.
3. Skicka faktura
Kontrollera att du har rätt utskriftsval och skicka fakturan. Läs om de olika utskriftsvalen i avsnittet Utskriftsval.
4. Leverans till kund
Visma tar emot din faktura och ser till att leverera den till din kund enligt det val du har gjort - antingen som e-faktura, e-post (med fakturan som bifogad pdf), brev (för utskrift och leverans till kunden via posten)
Relaterade avsnitt
På vilka olika sätt kan jag skicka fakturor till mina kunder?
Detta är Digitala fakturor och dokument