Rätt inställningar från början

Det underlättar mycket om du har gjort rätt inställningar innan du börjar arbeta i ditt program. Börja med att följa guiden som visas när du skapar dittföretag.

Företagsinställningar

Skapa företag

Skapa nytt företag

Löpande bokföring

I bokföringen samlas alla affärshändelser. För de flesta händelser skapas det automatiskt verifikationer i bokföringen varje gång du godkänner journaler i programmet. Under Bokföring - Verifikationer registrerar du de händelser som kräver manuell hantering, till exempel uttag ur kassan och skattedeklarationer. För att underlätta den manuella registreringen kan du använda dig av konteringsmallar.

Registrera verifikation

Skapa konteringsmall för löpande bokföring

Skapa verifikation

Använd konteringsmallar

Registrera leverantörsfaktura

Du registrerar dina leverantörsfakturor under Inköp - Leverantörsfakturor. Du kan lägga till leverantörer samtidigt som du registrerar fakturan. Vill du vara tidseffektiv läser du in dina leverantörsfakturor som e-fakturor, då får du automatiskt in dem i programmet!

Registrera leverantörsfaktura

Skapa konteringsmall för leverantörsfaktura

Ta emot e-dokument

Skapa leverantörsfaktura manuellt

Läs in e-fakturor

Registrera utbetalning

När en leverantörsfaktura har blivit registrerad visas den under Betalningar - Utbetalningar. Det är härifrån du sköter utbetalningen. Det smidigaste är att skapa en betalfil som du plockar upp i din internetbank. Under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Betalningar gör du de inställningar som krävs för att utbetalningarna ska fungera så smidigt som möjligt.

Skapa utbetalning via betalfil

Skapa manuell utbetalning

Skicka betalfil till internetbanken

Journalför

Det är först när du skriver ut journalerna som leverantörsfakturor och utbetalningar blir verifikationer i bokföringen. Ta ut en journal i taget eller alla samtidigt - du väljer!

Utskrift av journaler