Visma Administration 1000
Kundfakturor, fliken Kunduppgifter
Programdelen finns under Försäljning - Kundfakturor, fliken Kunduppgifter.
Under fliken Kunduppgifter kan du hitta fler uppgifter om den aktuella kunden. Här kan du också tillfälligt ändra uppgifterna. De ändringarna kommer inte in i kundregistret utan ändras enbart för denna fakturan och eventuellt tillhörande dokument som t ex betalningspåminnelser.
Observera att om det finns ett rabattavtal knutet till kunden, eller om du väljer ett rabattavtal här, styr avtalet vilken prislista som används. Därför kan du inte både välja rabattavtal och prislista samtidigt.
Här kan du skriva in leveransadress om den avviker från kundens fakturaadress. Om du har lagt upp flera avvikande leveransadresser på kunden kan du välja vilken adress som ska gälla för just denna faktura. Genom att fälla ner listknappen kan du välja adress, lägga upp ny eller ändra befintliga uppgifter.
En markering i denna ruta medför att betalningspåminnelse ska kunna skickas till kunden. Som förslag ges det du har lagt in på kunden i kundregistret. Är det en kund som inte finns i registret får du som förslag det du har skrivit in i inställningarna för faktura under Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningNormalvärden. Du kan ändra det genom att klicka i rutan.
Om du vill bifoga en bilaga tillsammans med din faktura, eller titta på en redan tillagd bilaga, gör du det här. Bilagorna måste vara i pdf-format och tillsammans med fakturan får de som mest vara 10 MB, förutom för utskriftsvalet Kivra där gränsen går vid 6 MB.
För att lägga till en bilaga klickar du på mapp-ikonen och hämtar den pdf du vill bifoga. Har du angett en sökväg för Hämta bilaga till dokument under Arkiv - Sökvägar/Filnamn, fliken Övriga filer är det den sökvägen som öppnas när du klickar på mapp-ikonen. När du har valt bilaga läggs sökvägen in automatiskt i kolumnen Sökväg. Vill du titta på en redan bifogad bilaga klickar du på förstoringsglaset.
Vill du vara säker på att dina bilagor finns kvar, om det till exempel skulle hända något med din dator, så kan du se till att du sparar dem i en mapp som du vet att du säkerhetskopierar med jämna mellanrum. Det kan till exempel vara en mapp i företagsmappen eller någon annanstans på din dator.
Den eller de bilagor du väljer här bifogas endast om du väljer något av följande utskriftsval för fakturan:
Brev |
Bilagan skrivs ut och skickas tillsammans med fakturan som brev till kunden. |
E-faktura |
Bilagan skickas som ett elektroniskt dokument och kan läsas in i kundens ekonomiprogram. |
E-post |
Bilagan skickas som en bifogad fil i ett e-postmeddelande. |
Kivra |
Bilagan skickas som ett elektroniskt dokument till kundens digitala brevlåda hos Kivra. |
Bilgorna du väljer att bifoga här skrivs inte ut när du väljer utskriftsvalen Skrivare, Lokal e-post eller Pdf.
För att radera bilagan markerar du raden och klickar på knappen Radera (papperskorgen) i menyn.
Läs mer i avsnitten Detta är Digitala fakturor och dokument och Skicka dokument som e-faktura, brev eller e-post.
Här visas det distrikt som finns upplagt för kunden. Du kan ändra genom att välja en ny kod i listan.
Den här rutan markerar du om fakturan ska finnas med på den periodiska sammanställningen för EU-handel. Du kan läsa mer om den periodiska sammanställningen i Skatteverkets häfte Moms vid utrikeshandel SKV (560).
Finns det en markering här betyder det att kunden är en exportkund. Då blir det inte någon moms på fakturorna. Du kan inte arbeta med priser inklusive moms för en exportkund. Som förslag får du det som du har angett i kundregistret.
Här visas det aktuella fakturanumret.
Här visas kundens GLN. Detta nummer används bland annat för identifiering av avsändare och mottagare m m i samband med transport av gods.
I fältet GLN i rutan Avvikande leveransadress visas GLN-numret för det företag dit leveransen ska skickas.
En markering för Intrastat innebär att uppgifter på fakturan som rör handel med varor mellan EU-länder, kommer att inkluderas i rapporten Intrastat - utförsel. Uppgifterna kommer också med i den Excel-fil du kan skapa för att rapportera till SCB. För att uppgifterna ska komma med i rapporten/filen krävs det också att fakturan är markerad som Skickad. Uppgifter på en faktura som är makulerad kommer inte med i rapporten/filen.
Har du markerat Intrastat på kunden i kundregsitret, eller om den är markerad på ordern, blir rutan automatiskt markerad när du skapar fakturan. Även om du har markerat Intrastat på kunden så kan du på dokumentnivå välja om Intrastat ska vara markerat eller inte.
Om det finns en landskod i fältet Avvikande leveransadress, är det den landskod som kommer med på fakturaraden på intrastatrapporten. Finns det ingen landskod i Avvikande leveransadress är det landskoden under Landskod/Land som används.
Läs mer om intrastat i avsnittet Intrastatrapport
Här visas kundens kundnummer. Fakturan kan hanteras även om kundnumret saknas. Här får du plats med 16 tecken.
Här visas den kurs som fakturan bokförs med. Den hämtas från valutatabellen under Arkiv - Inställningar - Valutakurser. Du kan ändra kursen här om du vill. Enheten är den valutaenhet kursen anges i. Den hämtas också från valutatabellen.
Det är valutans köpkurs som används när du skapar kundfakturor.
Här visas ISO-kod och namn för aktuellt land. Du kan ändra genom att välja en ny kod i listan.
I fältet Landskod/Land i rutan Avvikande leveransadress visas ISO-kod och namn för aktuellt land dit leveransen ska skickas.
Här visas kundens namn.
Fältet Namn i rutan Avvikande leveransadress visar det namn som leveransen ska skickas till. Här kan du använda 50 tecken.
När One Stop Shop (OSS) är markerad hanteras den blivande fakturan som en OSS-faktura. Det innebär att de inställningar du har gjort för försäljning till privatpersoner inom EU används. Det gäller till exempel inställningar för kontonummer för OSS under Arkiv - Inställningar - och inställningar i artikelkonteringen för - KontonummerArtikeltyp, Försäljning OSS och Momskod. Procentsatsen som ska gälla för den angivna momskoden, hämtas från Arkiv - Inställningar - Företag - Moms, fliken - Procentsatser. Det är landskoden för i första hand fakturans leveransadress som styr vilken procentsats som ska gälla. I andra hand är det landskoden för fakturaadressen.
De artiklar som finns med på fakturan kommer att redovisas på rappporten One Stop Shop och kommer även med i filen till Skatteverket. Rapporteringen sker kvartalsvis. För att en artikel ska komma med på rapporten/i filen måste leveransdatumet på fakturaraden ha ett datum inom det rapporterade kvartalet. Finns det inget leveransdatum på fakturaraden gäller leveransdatumet på fakturan. Är det också tomt gäller fakturadatumet. Läs mer i avsnittet One Stop Shop.
Om kunden är markerad för One Stop Shop (OSS) är den här rutan förvald när du skapar dokumentet.
Här visas kundens postadress. Du får plats med 35 tecken i detta fältet.
Fältet Postadr i rutan Avvikande leveransadress visar den postadress leveransen ska gå till. Du kan använda 35 tecken här.
Om kunden har mer än en postadressrad visas den här. Du kan använda upp till 35 tecken.
Fältet Postadr 2 i rutan Avvikande leveransadress visar den postadress leveransen ska gå till om kunden har mer än en leveransadress. Du kan använda 35 tecken.
Här visas kundens postnr och ort. Postnumret kan innehålla 12 tecken och orten 24.
Fältet Postnr/ort i rutan Avvikande leveransadress visar postnummer och ort för den adress leveransen ska gå till. Till postnumret kan du använda 12 tecken och till orten 24.
Här visas koden för kundens Prislista. Du kan ändra det genom att välja en ny kod i listan. Om det finns ett rabattavtal knutet till kunden går det inte att skriva in något i det här fältet.
En markering i denna ruta medför att påminnelseavgift ska kunna tas ut av kunden. Som förslag ges det du har lagt in på kunden i kundregistret. Är det en kund som inte finns i registret får du som förslag det du har skrivit in i inställningarna för faktura under Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningNormalvärden. Du kan ändra det genom att klicka i rutan.
Här visas koden för kundens Rabattavtal. Du kan ändra det genom att välja en ny kod i listan.
En markering i denna ruta medför att kunden ska kunna räntefaktureras. Som förslag ges det du har lagt in på kunden i kundregistret. Är det en kund som inte finns i registret får du som förslag det du har skrivit in i inställningarna för faktura under Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningNormalvärden. Du kan ändra det genom att klicka i rutan.
Här visas den språkkod som finns upplagd för kunden. Du kan ändra det genom att välja en ny kod i listan.
Här kan du ange någon av de säljare du lagt upp i registret Referens/Attest. Genom att fälla ner listknappen kan du välja säljare, lägga upp ny eller ändra befintliga uppgifter. Du kan använda upp till 25 tecken.
Har du angett en säljare på kunden är det den som visas här.
Har du inte angett någon säljare på kunden, utan istället angett att det är den inloggade användaren som ska anges som säljare när du skapar dokument, så är det den som visas. Läs mer om detta i avsnittet Använd inloggad användare som säljare/referens.
Finns det ingen säljare angiven på kunden, ingen signatur angiven i kolumnen Inloggad användare och ingen markering i kolumnen Säljare så är fältet Säljare tomt när dokumentet skapas.
Här kan du skriva in texter som du vill få ut på fakturan men som inte
ska skrivas ut på något annat dokument. Text som läggs till direkt på fliken
Vill du ha en återkommande text på alla fakturor lägger du till den under Arkiv - Inställningar - . - Försäljning - Dokumenttexter
Här visas den standardvaluta som finns upplagd för kunden. Om du har lagt in en valuta på kunden i kundregistret så kan du ändra den här. Är det en kund som inte finns med i kundregistret så kan du lägga in en valutakod här. Du kan ändra det genom att välja en ny kod i listan.
Med de regler som gäller måste
du, för att kunna fakturera kunder i andra EU-länder som exportkunder,
ange kundens VAT-nummer (EUs momsregistreringsnummer) här. Detta nummer
måste synas på fakturan.
Om fakturan avser privatpersoner i andra EU-länder så behöver inte VAT-nr anges, utan istället ska One Stop Shop (OSS) vara markerat. Då kommer det aktuella landets momssatser att används och sedan redovisas via OSS.
Om du säljer till en utländsk kund som har en avvikande leveransadress till ett annat land än dit fakturan ska gå, så behöver du ange VAT-numret som tillhör den avvikande leveransadressen i fältet VAT-nr i rutan Avvikande leveransadress. Detta krävs för att rapporten Intrastat - Utförsel ska bli korrekt.
Relaterade avsnitt
Skapa kundfakturor som innehåller husarbete/grön teknik
Skicka dokument som e-faktura, brev eller e-post
Ange överlåtelsetext vid fakturabelåning
Arbeta smartare
Sökord: radera bilaga, ta bort bilaga