Visma Lön 600
Skapa egna utskrifter
Du kan skapa och redigera egna utskrifter och de blir tillgängliga under Utskrifter och Spårning - Utskrifter - Egna utskrifter.
Gör så här för att skapa egen utskrift:
- Välj Utskrifter och Spårning - Skapa egna utskrifter.
- Klicka på Ny.
- Markera Tom utskrift.
Du kan även skapa en ny utskrift genom att kopiera en befintlig. Markera då Kopiera en av programmets standardutskrifter eller Kopiera en egen eller gemensam utskrift.
- Klicka på OK.
- Välj vilket register du vill använda till utskriften under Register.
- Markera under Fält vilka kolumner du vill ha med.
- Välj Typ av utskrift.
- Om du har valt Tabell under Typ av utskrift kan du välja sortering genom att klicka på knappen Sortering.
- Välj vilka beskrivningsfält du vill ha med. Beskrivningsfält visas endast om du har valt Tabell med delsummor under Typ av utskrift. Här anger du även för vilka begrepp du vill visa delsummeringar
- Ange namn på utskriften i fältet Rubriktext.
- Klicka på knappen Urval och gör eventuella andra urval.
- Klicka på knappen Inställningar om du vill göra inställningar, om du exempelvis vill ha liggande utskrift.
- Klicka på knappen Spara och skriv in ett namn.
Normalt är sparade utskrifter enbart tillgängliga för användaren som skapat dem. Vill du att en utskrift ska vara tillgänglig för alla ska du spara den i mappen Rapporter. Mappens namn blir användarens signatur. Utskrifterna kan antingen sparas i en användarmapp eller i mappen Gemensamma.
- Klicka på Skriv ut.
Klicka på Ny för att skapa en ny utskrift. Där kan du utgår ifrån en tom utskrift eller kopiera en standardutskrift eller en befintlig utskrift.
Om du vill hämta en redan sparad utskrift klickar du på den här knappen.
Du kan välja mellan dessa typer:
Tabell |
Detta är en enklare tabellista utan summeringar, där du kan hämta information från ett register. |
Tabell med delsummor |
Vid detta val kan du hämta information från flera register och göra fler anpassningar av utskriften. |
Etikett |
Detta är en rapport för utskrift på etikettark. Information till utskriften hämtas från ett register. Vid val av register föreslås lämplig utskriftstyp. |
Här skriver du in en rubrik för utskriften. Vill du lägga in en radbrytning, tryck på Ctrl+Enter.
Du kan välja Period för vissa utskrifter. Om du vill välja någon annan period klickar du på Annan period. Då kan du välja exakt period för utskriften. Om du vill att dessa inställningar ska sparas i utskriften markerar du rutan Spara period och år i utskriftfilen. När utskriften öppnas under Utskrifter föreslås då alltid denna period, men användaren kan ändra period vid utskriftstillfället.
Om du vill att utskriften ska uppdateras automatiskt varje gång du gör en ändring under arbetets gång, markera den här rutan.
Här väljer du önskat register för utskriften.
Beskrivningsfält visas endast för valet Tabell med delsummor. Här anger du även för vilka begrepp du vill visa delsummeringar.
Välj vilka kolumner du vill ha med, genom att klicka för respektive fält i listan till vänster. Vilka fält som visas beror på vilket register du har valt.
Om du har valt Typ av utskrift:Tabell kan klicka på knappen Sortering, där du kan välja vilket fält som utskriften ska sorteras efter. Sorteringen sker först efter det fält du väljer vid Sortera efter. Inom den sorteringen sker sortering sedan efter de fält du väljer under Sedan efter. För varje sorteringsval kan du dessutom ange Stigande sortering (från a eller 0 och framåt) eller Fallande sortering (från 9 eller ö och bakåt).
Här bestämmer du vilka urval som ska vara tillgängliga under Utskrifter. Läs mer i avsnittet Urval.
Klicka här om du vill göra inställningar för orientering och marginaler. Läs mer i avsnittet Inställningar för egna utskrifter.
Klicka på pilen till höger i fältet Skriv till för att välja utskriftsalternativ. Läs mer i avsnittet Utskrifter.
Klicka på den här knappen för att förhandsgranska rapporten innan du skriver ut den. Du kan sedan skriva ut, spara som pdf-fil och skicka en pdf-fil med e-post. Du kan även göra urval för utskriften.
Klicka på den här knappen om du vill göra en utskrift av utskriften. Dialogrutan för den aktiva skrivaren visas.
När du är klar med utskriften och vill spara den klickar du här. Normalt blir en utskrift enbart tillgänglig för den inloggade användaren som skapar utskriften. Utskrifter som ska vara tillgängliga för andra medarbetare ska sparas i mappen Gemensamma. Sådana utskrifter placeras i Utskrifter under rubriken Gemensamma rapporter.
Relaterade avsnitt
Inställningar för egna utskrifter |