Visma Fakturering
Aktivera dina tjänster
När du köper Visma Fakturering och blir kund hos Visma Spcs får du automatiskt tillgång till vissa av våra smarta tjänster. Tjänsterna är redan registrerade på ditt företag och du kan komma igång och använda dem så fort du har godkänt avtalet. Detta gäller
De tjänster du har tillgång till visas i rutan Företagets tjänster under Arkiv - Inställningar - . Innan du börjar använda tjänsterna behöver du aktivera dem. - Mina tjänster
Gör så här:
- Välj Arkiv - Inställningar - . - Mina tjänster
- Kontrollera att rätt e-postadress är angiven. Behöver du ändra e-postadress klickar du på knappen Ange inloggningsuppgifter.
E-postadress och lösenord ska vara desamma som för att logga på vismaspcs.se.
Kommer du inte ihåg dina inloggningsuppgifter klickar du på Glömt lösenord.
- Klicka på OK.
- Klicka på Synkronisera för att uppdatera ditt program med de tjänster du har tillgång till.
De tjänster som synkroniseras är de som du automatiskt har tillgång till i och med att du har ett serviceavtal på ditt program. Har du köpt till andra program eller samarbetar med en redovisningsbyrå kan tjänster som hör till det också aktiveras.
Alla tjänster är gratis att aktivera, men för vissa av dem blir du debiterad när du väl använder dem.
För vissa tjänster behöver du göra ytterligare inställningar. Se respektive tjänst nedan:
När möjligheten att arbeta med digitala fakturor och dokument är aktiverad kan du göra ytterligare inställningar under Arkiv - Inställningar - Digitala fakturor och dokument. - Mina tjänster -
Överst visas din elektroniska adress. Du ser dels ditt InExchange ID (motsvaras av ditt organisationsnummer och vår tjänsteleverantör InExchange) och ditt Peppol ID (en slags identifiering av den som är ansluten till Peppol).
Du kan sedan göra inställningar för hur du vill
Vill du ta emot dina leverantörsfakturor som e-fakturor markerar du Ta emot e-fakturor. Om din leverantör inte kan skicka e-fakturor från sitt ekonomisystem till dig, så kan du markera Ta emot pdf-/pappersfaktura som e-faktura. Läs mer om dessa olika alternativ i avsnittet Ta emot e-dokument.
Läs mer i avsnitten Digitala fakturor och dokument, företagsinställningar och Detta är Digitala fakturor och dokument.
I samband med att du skickar din första förfallna kundfaktura till Visma AutoCollect för professionell kravhantering får du möjlighet att aktivera tjänsten och godkänna villkoren.
Du hittar mer information om de inställningar du bör göra i avsnittet Gör inställningar för AutoCollect.
Läs mer om tjänsten i avsnittet Detta är Visma AutoCollect.
När tjänsten Visma Kreditupplysning är aktiverad kan du göra ytterligare inställningar under Arkiv - Inställningar - Visma Kreditupplysning. - Mina tjänster -
Du kan till exempel ange om du vill ha en påminnelse om att göra en kreditupplysning när du skapar en ny kund, ny leverantör eller ny faktura. Du kan också ange kreditgräns och om du vill få en fråga när till exempel fakturabeloppet överstiger ett visst belopp.
Det är också möjligt att ange hur kundens eller leverantörens namn ska registreras i programmet när du väljer att hämta adressuppgifter.
Läs mer om kreditupplysning i Visma Kreditupplysning och på vismaspcs.se.