Visma Fakturering
Inläsning underlag, listläge
Programdelen Inläsning underlag hittar du under Inköp.
I den här programdelen läser du in underlag som har skickats till dig, både e-fakturor från dina leverantörer och scannade underlag från Visma Scanner.
För att kunna läsa in e-fakturor måste du ha markerat Ta emot e-fakturor under Arkiv - Inställningar - Digitala fakturor och dokument. För att kunna läsa in scannade dokument till den här programdelen behöver du ha markerat - Mina tjänster - Kontrollera om det finns scannade underlag att läsa in. Denna inställning görs under Arkiv - Inställningar - Visma Scanner. - Mina tjänster -
Varje gång du öppnar Inläsning underlag görs en kontroll på om det finns underlag att läsa in. Du kan också manuellt kontrollera detta genom att använda kommandot Hämta nya underlag.
Alla underlag som kan läsas in visas i den övre tabellen och visas enligt den sorteringsordning du har valt. Du ser om det är en e-faktura eller en scannad leverantörsfaktura . Du kan också se vilken status underlaget har, statusen kan vara grön, röd eller gul. Du kan lägga till och ta bort kolumner eller ändra ordning bland kolumnerna i den övre tabellen.
Förklaringen till ett underlags olika statusar visas ovanför den nedre tabellen. Det är statusen för den rad som är blåmarkerad i den övre tabellen som visas. Det är också för det underlaget som du ser ett förslag på kontering. Läs mer om de olika statusmeddelanden som finns i avsnittet Status vid inläsning av underlag.
Till höger i arbetsbilden visas det inlästa underlaget som en bild. Du kan klicka på bilden för att öppna den i ett separat fönster som är fristående från programmet. Därifrån kan du förstora bilden och även skriva ut den om du önskar det. Består underlaget av flera sidor kan du använda pilarna för att bläddra mellan sidorna.
Innan du läser in underlagen går du igenom dem och försöker åtgärda de statusar som visas. När du är klar markerar du dina underlag och klickar på Läs in markerade underlag. Nu skapas leverantörsfakturor utifrån underlagen.
En leverantörsfaktura behöver inte vara färdigkonterad i den här programdelen. Du kan skapa leverantörsfakturan genom Läs in markerade underlag och sedan kontera klart den under Inköp - Leverantörsfaktura.
Du kan inte skapa en kreditfaktura utifrån ett inläst scannat underlag, till exempel en pdf som skickats via e-post.
Har du inlästa men ej kopplade underlag, som är scannade i en programversion äldre än 2020.3, kommer uppgifter som t ex datum och belopp inte att föras över utan du får själv komplettera underlaget med detta.
Vill du ändra storleken på de olika delarna i arbetsbilden kan du göra det genom att dra i handtagen på de lodräta och vågräta linjerna. På så sätt kan du anpassa vyn så som du vill ha den. Du kan till exempel använda det lodräta handtaget för att visa ditt underlag lite större eller det vågräta handtaget för att justera storleken på tabellerna. Justeringarna du gör i arbetsbilden sparas per företag.
Här föreslås beloppen för de olika raderna utifrån underlaget.
Denna kolumn visas endast om underlaget är en leverantörsfaktura.
Om e-fakturan innehåller en bilaga finns det en markering i den här kolumnen.
Om du vill visa den här kolumnen i tabellen lägger du till den genom att högerklicka i tabellen och välja Kolumninställningar. Läs mer i avsnittet Kolumninställningar.
I kolumnerna Debet kr och Kredit kr skriver du in de belopp du ska kontera.
Differensen ska vara 0 i den nedre tabellen. Om differensen inte är 0 är det något belopp som är felaktigt. Gå i så fall igenom dina konteringar.
En leverantörsfaktura behöver inte vara färdigkonterad i den här programdelen. Du kan skapa leverantörsfakturan genom Läs in markerade underlag även om den diffar och sedan kontera klart den under Inköp - Leverantörsfaktura.
I den här kolumnen visas totalbeloppet minus momsen.
Om du vill visa den här kolumnen i tabellen lägger du till den genom att högerklicka i tabellen och välja Kolumninställningar. Läs mer i avsnittet Kolumninställningar.
Här visas det fakturadatum som kommer från underlaget, antingen e-fakturan eller det scannade underlaget. Vill du ändra datumet gör du det i kolumnen Fakturadatum.
Detta datum hämtas från fältet Fakt-/Betaldatum. Vill du ha ett annat fakturadatum ändrar du det här.
Denna kolumn visas endast om underlaget är en leverantörsfaktura.
Den här kolumnen visar e-fakturans fakturanummer eller det fakturanummer du har angett på fakturan i appen Visma Scanner.
Här visas underlagets förfallodatum. Är underlaget ett scannat kvitto finns det inga uppgifter om förfallodatum att hämta från appen.
Om du vill visa den här kolumnen i tabellen lägger du till den genom att högerklicka i tabellen och välja Kolumninställningar. Läs mer i avsnittet Kolumninställningar.
Här visas artikelns benämning, fakturans totalbelopp, frakt och moms. Om du lämnar fältet tomt kommer kontobenämningen för raden att visas här.
Läs mer om hur artiklar på den inlästa e-fakturan matchas mot artikelregistret.
Denna kolumn visas endast om underlaget är en leverantörsfaktura.
I rutan Kommentar kan du skriva in en anteckning kring underlaget. Om det gjordes en kommentar i samband med att underlaget scannades i Visma Scanner visas även den här.
Kommentaren kommer att läggas till på leverantörsfakturan när den läses in och skapas.
Observera! Tänk på att inte skriva känsliga personuppgifter eller känslig information i programmets fritextfält.
I tabellen under Konteringsförslag visas ett förslag på hur det inlästa underlaget kan konteras. Justera så att konteringen blir som du vill ha den innan du klickar på Läs in markerade underlag.
Här registrerar du det konto raden ska bokföras på.
Här visas det leverantörsnummer som underlaget är kopplat till. Fältet Leverantörsnummer fylls i automatiskt när du väljer en leverantör i kolumnen Leverantörsnamn.
Om du vill byta leverantör som underlaget ska kopplas till gör du det genom att klicka på listpilen och väljer leverantör i listan. Du får då en fråga om du vill ersätta befintliga konteringsrader.
Vill du lägga upp en ny leverantör gör du det genom att använda kommandot Skapa leverantör.
Läs mer i avsnittet Hämta markerade underlag på nytt, kommando.
Denna kolumn visas endast om underlaget är en leverantörsfaktura.
Här visas namnet på den leverantör som underlaget är kopplat till. Fältet Leverantörsnamn fylls i automatiskt när du anger Leverantörsnummer.
Om du vill byta leverantör som underlaget ska kopplas till gör du det genom att klicka på listpilen och väljer leverantör i listan. Du får då en fråga om du vill ersätta befintliga konteringsrader.
Vill du lägga upp en ny leverantör gör du det genom att använda kommandot Skapa leverantör
Läs mer i avsnittet Hämta markerade underlag på nytt, kommando.
Denna kolumn visas endast om underlaget är en leverantörsfaktura.
När du har gått igenom dina underlag så markerar du de du vill läsa in i kolumnen Markering. När du sedan klickar på Läs in markerade underlag är det dessa som läses in och leverantörsfakturor skapas.
Dessa hittar du under Inköp - Leverantörsfakturor.
Den här kolumnen använder du för att markera vilka underlag du vill läsa in när du klickar på Läs in markerade underlag.
Överst i kolumnen ser du hur många poster du har markerat.
Här visas det namn som finns i underlaget.
Här visas det organisationsnummer som finns i underlaget.
Om du vill visa den här kolumnen i tabellen lägger du till den genom att högerklicka i tabellen och välja Kolumninställningar. Läs mer i avsnittet Kolumninställningar.
Om du har markerat Ta emot pdf-/pappersfaktura som e-faktura under Arkiv - Inställningar - Digitala fakturor och dokument, och underlaget är en pdf- eller pappersfaktura som har scannats, så visas det med en markering i den här kolumnen. -
Om du vill visa den här kolumnen i tabellen lägger du till den genom att högerklicka i tabellen och välja Kolumninställningar. Läs mer i avsnittet Kolumninställningar.
Här anger du resultatenhet om du vill kontera på det. Kolumnen visas endast om det finns resultatenheter upplagda under Arkiv - Inställningar - . - Bokföring - Resultatenheter
Här visas vilken status underlaget har, antingen OK, Varning eller Fel. Förklaringen till statusikonen hittar du ovanför den nedre tabellen. Statusen visar om underlaget är färdigkonterat eller om något behövs korrigeras.
Ett underlag kan ha flera olika statusar/åtgärder som behöver göras. För att se alla dessa kan du markera Visa alla statusar.
De tre olika statusarna innebär:
En status av typen OK innebär att det inte finns något att åtgärda och underlaget går att läsa in. | |
En status av typen Varning innebär att det finns något som behöver åtgärdas, men det är inget som stoppar möjligheten att läsa in underlaget och skapa leverantörsfaktura. Det som inte åtärdas här, kan istället åtgärdas på den skapade leverantörsfakturan. | |
En status av typen Fel innebär att underlaget behöver åtgärdas för att kunna läsas in. |
Här visas vilken status som gäller för den rad som är aktiv (blåmarkerad) i den övre tabellen. Ett underlag kan ha flera statusar. För att se alla dessa kan du markera Visa alla statusar. Då visas dessa i en tabell till höger.
Här visas summan i debet- respektive kreditkolumnen.
Här visas totalsumman för underlaget.
Här visas att det inlästa underlaget kommer att generera en leverantörsfaktura.
Här visas vilket typ av underlag det är. Det kan vara en e-faktura, en scannad leverantörsfaktura eller ett scannat kvitto.
Här kan du se vilken valuta som är angiven för underlaget.
Här visas VAT-numret om det finns med på e-fakturan.
Om du vill visa den här kolumnen i tabellen lägger du till den genom att högerklicka i tabellen och välja Kolumninställningar. Läs mer i avsnittet Kolumninställningar.
Ett underlag kan ha flera olika statusar/åtgärder som behöver göras innan det går att läsa in. För att se alla dessa kan du markera Visa alla statusar. Då visas dessa i en tabell till höger. Läs mer om olika statumeddelanden som kan visas.