Visma Administration 500
Aktivera dina tjänster
När du köper Visma Administration 500 och blir kund hos Visma Spcs får du automatiskt tillgång till vissa av våra smarta tjänster. Tjänsterna är redan registrerade på ditt företag och du kan komma igång och använda dem så fort du har godkänt avtalet. Detta gäller
De tjänster du har tillgång till visas i rutan Företagets tjänster under Arkiv - Inställningar - . Innan du börjar använda tjänsterna behöver du aktivera dem. - Mina tjänster
Gör så här:
- Välj Arkiv - Inställningar - . - Mina tjänster
- Kontrollera att rätt e-postadress är angiven. Behöver du ändra e-postadress klickar du på knappen Ange inloggningsuppgifter.
E-postadress och lösenord ska vara desamma som för att logga på vismaspcs.se.
Kommer du inte ihåg dina inloggningsuppgifter klickar du på Glömt lösenord.
- Klicka på OK.
- Klicka på Synkronisera för att uppdatera ditt program med de tjänster du har tillgång till.
De tjänster som synkroniseras är de som du automatiskt har tillgång till i och med att du har ett serviceavtal på ditt program. Har du köpt till andra program eller samarbetar med en redovisningsbyrå kan tjänster som hör till det också aktiveras.
Alla tjänster är gratis att aktivera, men för vissa av dem blir du debiterad när du väl använder dem.
För vissa tjänster behöver du göra ytterligare inställningar. Se respektive tjänst nedan:
När möjligheten att arbeta med digitala fakturor och dokument är aktiverad kan du göra ytterligare inställningar under Arkiv - Inställningar - Digitala fakturor och dokument. - Mina tjänster -
Fliken Till företag
På den här fliken gör du inställningar som för e-dokument du
Överst visas din elektroniska adress. Du ser dels ditt InExchange ID (motsvaras av ditt organisationsnummer och vår tjänsteleverantör InExchange) och ditt Peppol ID (en slags identifiering av den som är ansluten till Peppol).
Du kan sedan göra inställningar för hur du vill
Vill du ta emot dina leverantörsfakturor som e-fakturor markerar du Ta emot e-fakturor. Om din leverantör inte kan skicka e-fakturor från sitt ekonomisystem till dig, så kan du markera Ta emot pdf-/pappersfaktura som e-faktura. Läs mer om dessa olika alternativ i avsnittet Ta emot e-dokument.
Läs mer i avsnitten Digitala fakturor och dokument, fliken Till företag, företagsinställningar och Detta är Digitala fakturor och dokument.
Fliken Till privatpersoner
På den här fliken gör du inställningar för e-fakturor som du skickar till privatpersoner. Dessa skickas till personens digitala brevlåda hos Kivra.
Första gången du skickar en e-faktura till Kivra får du fylla i uppgifter om VAT-nr, organisationsnummer, e-post och kontaktuppgifter. Om du har gjort det är fälten i Bankgiro, Bankgiro OCR, PlusGiro, PlusGiro OCR eller Ingen betalningsinformation visas.
förifyllda. Det enda du behöver göra här är att kontrollera vilken betalningsinformation du vill att kunderna ska se i Kivra. Du kan välja mellanLäs mer i avsnitten Digitala fakturor och dokument, fliken Till privatpersoner, företagsinställningar och Detta är Digitala fakturor och dokument.
I samband med att du skickar din första förfallna kundfaktura till Visma AutoCollect för professionell kravhantering får du möjlighet att aktivera tjänsten och godkänna villkoren.
Du hittar mer information om de inställningar du bör göra i avsnittet Gör inställningar för AutoCollect.
Läs mer om tjänsten i avsnittet Detta är Visma AutoCollect.
När tjänsten Visma Kreditupplysning är aktiverad kan du göra ytterligare inställningar under Arkiv - Inställningar - Visma Kreditupplysning. - Mina tjänster -
Du kan till exempel ange om du vill ha en påminnelse om att göra en kreditupplysning när du skapar en ny kund, ny leverantör eller ny faktura. Du kan också ange kreditgräns och om du vill få en fråga när till exempel fakturabeloppet överstiger ett visst belopp.
Det är också möjligt att ange hur kundens eller leverantörens namn ska registreras i programmet när du väljer att hämta adressuppgifter.
Läs mer om kreditupplysning i Visma Kreditupplysning och på vismaspcs.se.
När tjänsten Visma Webshop är aktiverad kan du göra ytterligare inställningar under Arkiv - Inställningar - Visma Webshop. - Mina tjänster -
Du kan till exempel ange hur du vill att ordern ska importeras från din webbshop och om kundregistret i Visma Administration 500 ska uppdateras med uppgifter från webbshoppen eller inte. Du kan också ange vilken viktenhet du använder i artikelregistret och i vilken ordning du anger för- och efternamn.
Läs mer i avsnittet Arbeta med Visma Webshop/Webshop+.