Visma Administration 500
Försäljning, fliken Normalvärden,
De uppgifter och texter du anger här visas som förslag när du registrerar en ny kund eller en ny kundfaktura. Ändrar du uppgifterna i kundregistret för en viss kund är det de ändrade uppgifterna som visas på fakturan till den kunden, alltså inte de uppgifter du skriver in här. Om du gör någon ändring här som du vill ska gälla för alla dina kunder ändrar du den uppgiften genom att massuppdatera. Läs mer i avsnittet Massuppdatera, kommandot.
Du hittar inställningarna under Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningNormalvärden.
En markering i den här rutan visar att betalningspåminnelse ska kunna sändas till kunden. Det alternativ du väljer här visas som förslag för varje ny kund du registrerar i kundregistret. Inställningar för betalningspåminnelse gör du under Arkiv - Inställningar - , se - Betalningar - Påminnelser och räntaPåminnelser och ränta, företagsinställningar.
Här anger du något av de betalningsvillkor du har upplagda. Om du vill se vilka betalningsvillkor du har att välja mellan kan du titta på listan genom att klicka på listknappen eller trycka på Alt+Pil ned. Där kan du också välja att lägga upp ett nytt eller ändra ett befintligt betalningsvillkor. Vill du läsa mer om listan Betalningsvillkor, se Betalningsvillkor, företagsinställningar.
Det betalningsvillkor du väljer här visas som förslag för varje ny kund du lägger in i kundregistret.
Här visas de dokument du kan göra inställningar för när det gäller utskriftsval och hur många kopior du vill ha för respektive dokument. Inställningarna görs per dokumenttyp.
En markering i rutan innebär att kunden läggs upp som exportkund inom EU. En EU-kund som ska faktureras utan moms ska ha en markering både i rutan Export och rutan EU-kund.
En markering i rutan Expeditionsavgift visar att en expeditionsavgift ska tas ut. Det alternativ du väljer här visas som förslag när du lägger upp en ny kund i kundregistret.
Du anger beloppet för expeditionsavgiften under Arkiv - Inställningar - , fliken Dokumentinställningar.
En markering i rutan innebär att kunden läggs upp som en exportkund. Då blir det ingen moms på fakturorna. Det går inte att arbeta med priser inklusive moms för en exportkund.
En markering i rutan Frakt visar att frakt ska tas ut. Det alternativ du väljer här visas som förslag när du lägger upp en ny kund i kundregistret.
Du anger beloppet för frakten under Arkiv - Inställningar - , fliken Dokumentinställningar.
Här anger du hur många kopior av dokumentet du vill skicka till kund. Inställningen görs per dokumenttyp.
Här kan du skriva in en kreditgräns, ett belopp, som visas som förslag för alla nya kunder du lägger in i kundregistret. Du kan använda upp till 15 siffror. Programmet lägger in 0 (noll) som förslag, d v s obegränsad kredit. -1 innebär att ingen kredit ska ges.
Här anger du någon av de kundkategorier du har upplagda. Om du vill se vilka kundkategorier du har att välja mellan kan du titta på listan genom att klicka på listknappen eller trycka på Alt+Pil ned. Där kan du också välja att lägga upp en ny kundkategori eller ändra benämningen på en befintlig. Läs mer i avsnittet Kundkategorier, företagsinställningar.
Den kundkategori du väljer här visas som förslag för varje ny kund du lägger in i kundregistret.
Här anger du något av de leveranssätt du har upplagda. Om du vill se vilka leveranssätt du har att välja mellan kan du titta på listan genom att klicka på listknappen eller trycka på Alt+Pil ned. Där kan du också välja att lägga upp ett nytt leveranssätt eller ändra ett befintligt. Vill du läsa mer om listan Leveranssätt, se Leveranssätt, företagsinställningar .
Det leveranssätt du väljer här visas som förslag för varje ny kund du lägger in i kundregistret.
Här anger du något av de leveransvillkor du har upplagda. Om du vill se vilka leveransvillkor du har att välja mellan, kan du titta på listan genom att klicka på listknappen eller trycka på Alt+Pil ned. Där kan du också välja att lägga upp ett nytt eller ändra ett befintligt leveransvillkor. Vill du läsa mer om listan Leveransvillkor, se Leveransvillkor, företagsinställningar.
Det leveransvillkor du väljer här visas som förslag för varje ny kund du lägger in i kundregistret.
Här anger du någon av de prislistor du har upplagda. Om du vill se vilka prislistor du har att välja mellan kan du titta på listan genom att klicka på listknappen eller trycka på Alt+Pil ned. Vill du lägga upp en ny prislista eller ändra uppgifter på en befintlig gör du det under Försäljning - Försäljningsprislistor.
Den prislista du väljer här visas som förslag för varje ny kund du lägger in i kundregistret.
En markering i den här rutan visar att påminnelseavgift ska kunna tas ut från kunden. Det alternativ du väljer här visas som förslag för varje ny kund du registrerar i kundregistret.
En markering i den här rutan visar att kunden ska kunna räntefaktureras. Det alternativ du väljer här visas som förslag för varje ny kund du registrerar i kundregistret.
Här väljer du den speditör du vill ha som förvalt värde när du skapar en ny faktura.
Här väljer du hur du vill skicka respektive dokumenttyp. Utskriftsvalen du väljer här visas som förslag när du skapar en ny kund
eller en ny kundfaktura. Vill du ändra ett utskriftsval för alla dina befintliga kunder i kundregistret gör du det genom att massuppdatera. Läs mer i avsnittet Massuppdatera, kommando. Du kan
alltid ändra utskriftsval senare på själva dokumentet eller i programdelen Fakturahantering, t ex på en
Du kan välja mellan följande utskriftsval:
Utskriftsval | Innebär att |
---|---|
Brev |
Dokumentet skickas elektroniskt från ditt program, Visma skriver sedan ut dokumentet och skickar det vidare som brev till kunden. Se pris för detta utskriftsval. Adressen som används är den som finns registrerad på kunden i kundregistret. |
E-post |
Dokumentet skickas som en bifogad pdf-fil i ett e-postmeddelande till kunden. Visma skapar pdf:en och skickar den som en bifogad fil i ett e-postmeddelande. Se pris för detta utskriftsval. E-postadressen som används är den som finns registrerad på kunden i kundregistret. Den e-postadress du angett i för ditt företag används som returadress om e-postmeddelandet av någon anledning inte kan nå mottagaren. |
Lokal e-post |
Dokumentet skickas som e-post till kunden. Det är ditt lokalt installerade e-postprogram som används. En pdf-fil skapas när du skriver ut dokumentet. E-postprogrammet öppnas och filen bifogas automatiskt. Den e-postadress som finns registrerad på kunden i kundregistret föreslås som mottagare när meddelandet skapas i ditt e-postprogram. E-postadressen kan ändras eller kompletteras innan e-postmeddelandet skickas. |
|
Dokumentet sparas som en pdf-fil. |
Skrivare |
Dokumentet skrivs ut på skrivare. |
För att kunna använda utskriftsvalet E-faktura
Relaterade avsnitt
Försäljning, fliken Inställningar, företagsinställningar