Visma Administration 500
Massuppdatera, kommando
Med hjälp av kommandot Massuppdatera kan du ändra uppgifter på flera poster samtidigt. Du kan bara använda kommandot när du står i listläge och kommandot blir inte aktivt förrän du markerat de poster du ska uppdatera.
Du markerar de poster du vill uppdatera genom att klicka i kolumnen Markering. Om du ska uppdatera en uppgift för alla poster kan du välja kommandot Markera alla. Om du vill ta bort de markeringar du gjort väljer du kommandot Avmarkera alla. Vill du göra förändringar på ett urval av poster kan du välja kommandot Markeringshjälp när du är i listläget. Läs mer om detta i avsnittet Markeringshjälp, kommando.
Om du har markerat ett antal poster i listläget och stänger fönstret tas alla markeringar automatiskt bort.
Gör så här för att ändra en uppgift för flera poster samtidigt:
- Markera de poster du vill ändra.
- Välj kommandot Massuppdatera eller högerklicka i listan och välj Massuppdatera.
- Klicka på listpilen i kolumnen Fält och välj vilket fält du vill massuppdatera.
- Klicka på listpilen i kolumnen Nytt värde och ange vad du vill uppdatera det aktuella fältet till.
I den nedre tabellen visas alla poster som kommer att uppdateras och du ser både det gamla och nya värdet. De fält som ska uppdateras läggs till som egna kolumner efter varandra.
- Klicka på Uppdatera poster eller välj Alt+U för att genomföra uppdateringen.
Alla poster som kan uppdateras kommer att göra det när du klickar på Uppdatera poster. Om du har valt att uppdatera flera fält och något av fälten inte går att uppdatera, uppdateras inte posten alls. Om en eller flera poster inte kan uppdateras öppnas ett fönster med information om de fel som gjorde att uppdateringen inte kunde utföras samt eventuella varningar. Vill du skriva ut denna information klickar du på knappen Skriv infolista.
Här skriver du in de anteckningar eller kommentarer som du vill uppdatera de markerade artiklarna med.
Observera! Tänk på att inte skriva känsliga personuppgifter eller känslig information i programmets fritextfält.
Här väljer du ny artikelgrupp för de artiklar du markerat.
Här väljer du ny enhet för de artiklar du markerat.
Ange om de markerade artiklarna ska vara inaktiva. En artikel som markeras som inaktiv finns kvar i registret, men syns inte när du ska välja artiklar på fakturor. Avmarkera rutan för att aktivera artikeln igen. Vill du aktivera/inaktivera enstaka artiklar kan du även göra det i kortläget för respektive artikel i artikelregistret.
Här väljer du ny konteringskod för de artiklar du markerat.
Här sätter du en markering om markerade artiklar ska ändras till att vara lagervara.
Här väljer du ny streckkodstyp för de artiklar du markerat.
Här anger du vilken typ av skattereduktion som du vill att de markerade artiklarna ska tillhöra. Det du anger här blir automatiskt ifyllt i kolumnen Typ av skattereduktion när du väljer in artiklarna på en faktura.
De olika typerna som finns att välja mellan är framtagna av Skatteverket.
Står det (Upphört) efter typen, till exempel Läxhjälp (Upphört) - Arbete så ger Skatteverket inte längre skattereduktion för den aktuella typen av arbete.
Vilka typer av skattereduktion som är aktuella för tillfället och som du ska välja hittar du information om på Skatteverkets hemsida.
Detta fält visas endast om du har markerat Fakturerar husarbete/grön teknik under Arkiv - Inställningar - . - Försäljning
Här sätter du en markering om markerade artiklar ska ändras till att vara utgående artiklar. En varning visas när du plockar upp artikeln i order eller faktura om att den är utgående.
Här markerar du om de markerade kontakterna godkänner reklam via e-post.
Här markerar du om de markerade kontakterna godkänner reklam via sms.
Här väljer du det land de markerade kontakterna ska uppdateras med.
Här väljer du den landskod de markerade kontakterna ska uppdateras med.
Här väljer du vilken titel de markerade kontakterna ska uppdateras med.
Här kan du välja att lägga till och ta bort utskicksgrupper för de markerade kontakterna.
En markering i denna ruta betyder att de markerade kontona blir aktiva och kan användas vid kontering.
Om du har en markering här kommer de markerade kontona inte att visas detaljerat även om du väljer att du vill ha journalen detaljerad.
Här anger du om du vill använda transaktionsinfo på de markerade kontona och hur registreringen på kontona ska fungera när du registrerar en verifikation. Du kan välja mellan:
Alltid | Måste alltid registreras på kontot. |
Ej tillåtet | Det går inte att registrera detta på kontot. |
Ofta | Insättningspunkten stannar i fältet, men det går att hoppa över. |
Sällan | Insättningspunkten stannar inte i fältet, men det går att gå tillbaka dit. |
Här kan du ange löpnumret för en automatfördelning du har lagt upp, eller leta upp den med hjälp av listknappen. När du registrerar en transaktion på de markerade kontona och har konterat beloppet, kommer en fråga om automatfördelningen ska genomföras att visas.
Här kan du ange om de markerade kontona i första hand är ett debetkonto eller ett kreditkonto. Du väljer ett D för debet och ett K för kredit. Fältet kan också innehålla en asterisk (*). Asterisken innebär att du kan kontera på debet och kredit. Insättningspunkten placeras först i debetkolumnen och sedan i kreditkolumnen. Om du anger något här kommer insättningspunkten att automatiskt hoppa till den kolumnen (debet eller kredit) i verifikationsregistreringen, när det är dags att registrera ett belopp. Du kan ändra detta direkt på verifikationen om du ska bokföra kontot på motsatt sätt.
Här anger du vilken kvantitet som ska föreslås på de markerade kontona. Du kan även ange enhet (t ex st eller tim) om du väljer Kvantitetsenhet.
Du kan bara ha en enhet för kvantitet per konto. Du måste t ex lägga upp minst ett konto för varje enhet du vill redovisa. I verifikationslistan och huvudboken redovisas kvantitet per transaktion. De skrivs även ut i kvantitetssaldolistan.
Ange om du vill att programmet ska föreslå att du ska periodisera kostnaden eller intäkten när du konterar på de markerade kontona. Du får då upp en periodiseringsdialog när du använder kontot på en leverantörsfaktura eller kundfaktura. Läs mer i Periodisering.
Här anger du vilken resultatenhet som ska föreslås för de markerade kontona. Resultatenheten måste vara upplagd. Det gör du via Arkiv - Inställningar - . - Bokföring - Resultatenheter
Om du bokför på ett konto som ska specificeras på resultatenheter, kan du använda resultatenhet 0 för de poster som du inte vill fördela.
Här anger du vilken transaktionsinfo som ska föreslås för de markerade kontona.
Det konto du anger här föreslås när du skapar skapar en ny periodisering för de markerade kontona.
Det konto du ska ange här är det intäktskonto som periodiseringen kommer att bokas mot. För att momsrapporten ska bli korrekt bör inte intäktskontot ha någon momsrapportkod.
Här anger du om du vill använda kvantitet på de markerade kontona och hur registreringen ska fungera när du registrerar en verifikation. Du kan välja mellan:
Alltid | Måste alltid registreras på kontot. |
Ej tillåtet | Det går inte att registrera detta på kontot. |
Ofta | Insättningspunkten stannar i fältet, men det går att hoppa över. |
Sällan | Insättningspunkten stannar inte i fältet, men det går att gå tillbaka dit. |
I programmet kan du registrera kvantitet på konton. Här anger du i vilken enhet du vill kunna registrera kvantitet på de markerade kontona, t ex st eller tim rutan vid Enhet.
Du kan bara ha en enhet för kvantitet per konto. Du måste t ex lägga upp minst ett konto för varje enhet du vill redovisa. I verifikationslistan och huvudboken redovisas kvantitet per transaktion. De skrivs även ut i kvantitetssaldolistan.
Ange vilken momsrapportkod du vill uppdatera posterna med.
Här anger du vilket motkonto som ska föreslås när du skapar en periodisering för de markerade kontona.
Här anger du om du vill använda resultatenhet på de markerade kontona och hur registreringen ska fungera när du registrerar en verifikation. Du kan välja mellan:
Alltid | Måste alltid registreras på kontot. |
Ej tillåtet | Det går inte att registrera detta på kontot. |
Ofta | Insättningspunkten stannar i fältet, men det går att hoppa över. |
Sällan | Insättningspunkten stannar inte i fältet, men det går att gå tillbaka dit. |
Här kan du ange koden för de markerade kontona som du behöver för ditt räkenskapsschema.
En markering här gör att du kan använda de markerade kontona vid manuell registrering av verifikationer.
Här skriver du in de anteckningar eller kommentarer som du vill uppdatera de markerade kunderna med.
Observera! Tänk på att inte skriva känsliga personuppgifter eller känslig information i programmets fritextfält.
Här väljer du om du ska kunna skicka betalningspåminnelse till de markerade kunderna.
Här anger du det betalningsvillkor de markerade kunderna ska ha som standardval.
Här anger du om de markerade kunderna ska ha en markering i EU-kund. Det betyder att kunderna är exportkunder inom EU. En EU-kund som ska faktureras utan moms ska ha en markering både i rutan Export och rutan EU-kund.
Om rutan är markerad kommer det att föreslås expeditionsavgift på det markerade kundernas fakturor enligt de inställningar du gjort i
. Om rutan inte är markerad kommer det inte att föreslås någon expeditionsavgift. Du kan alltid välja att ändra detta på respektive faktura.En markering i rutan innebär att de valda kunderna blir markerade som exportkunder. Då blir det ingen moms på fakturorna. Det går inte att arbeta med priser inklusive moms för en exportkund.
Om du vill ge de markerade kunderna en viss procent i rabatt på det totala fakturabeloppet, anger du den procentsatsen här. Du kan kombinera fakturarabatten med radrabatt. Du kan använda 3 heltal och 1 decimal.
Om du vill ha större möjligheter när det gäller att koppla rabatter till olika typer av artiklar ska du använda rabattavtal istället.
Om kunden har ett rabattavtal går det inte att skriva in något i det här fältet.
Om rutan är markerad kommer det att föreslås frakt på de markerade kundernas fakturor enligt de inställningar du gjort i
a. Om rutan inte är markerad kommer det inte att föreslås någon frakt. Du kan alltid välja att ändra frakten på respektive faktura.Här anger du om de valda kunderna ska markeras som inaktiva.
En kund som markeras som inaktiv finns kvar i registret men syns inte i plocklistan för kunder på fakturor. Avmarkera rutan för att aktivera kunden igen.
Här väljer du antal kopior som ska skapas till de markerade kunderna för respektive dokumenttyp.
Här kan du lägga in en kreditgräns för de markerade kunderna. Vill du att de ska ha obegränsad kredit skriver du 0 i fältet.
Här anger du det kundfordranskonto som ska användas för de markerade kunderna.
Här kan du uppdatera de markerade kunderna med en av de kundkategorier du har upplagda.
Här väljer du det land de markerade kunderna ska ha som standardval.
Här väljer du den landskod de markerade kunderna ska ha som standardval.
Här väljer du det land de markerade kunderna ska ha som standardval i leveransadressen.
Här väljer du den landskod de markerade kunderna ska ha som standardval i leveransadressen.
Här anger du det leveranssätt som är vanligast vid leveranser till de här kunderna.
Här anger du det leveransvillkor de markerade kunderna ska ha som standardval.
Här väljer du vilken dokumentmall som ska användas för respektive dokumenttyp för de markerade kunderna.
Här anger du om kunderna ska uppdateras med en markering för One Stop Shop, det vill säga att kunden är en privatperson i ett annat EU-land.
Här anger du vilken av de försäljningsprislistor du har upplagda som ska användas för de här kunderna. Om kunderna ska ha priser inklusive moms på sina fakturor ska du ange en prislista som är markerad för inkl moms. Läs mer i hjälpavsnittet Försäljningsprislistor, listläge.
Om kunden har ett rabattavtal går det inte att skriva in något i det här fältet.
Här anger du om det ska vara möjligt att ta ut en påminnelsevgift för de kunder du har markerat. För att kunna ta ut påminneleavgift måste kunden ha en markering för Betalningspåminnelse och du måste ha angett vilken påminnelseavgift du vill använda i dina .
Här kan du ange om de markerade kunderna ska ha rabattavtal. Om du väljer ett rabattavtal styr det vilken prislista, fakturarabatt eller radrabatt som ska användas. När du har valt ett rabattavtal kan du inte längre skriva något i fälten Prislista, Fakturarab % och Radrab %.
Om någon av de markerade kunderna har avtal upplagda i avtalsfaktureringen kan du välja att dessa avtal uppdateras. I så fall markerar du rutan Uppdatera avtal med rabattavtal. Rutan visas när du väljer Rabattavtalsnr i kolumnent Fält. Är rutan inte markerad sker inga ändringar i avtalen.
Om du vill veta mer om uppläggning av rabattavtal kan du läsa om det i hjälpavsnittet Kundrabatter, kortläge.
Här kan du ange den radrabatt som du vill uppdatera de markerade kunderna med. Du kan använda 3 heltal och 1 decimal.
Om du vill ha större möjligheter när det gäller att koppla rabatter till olika typer av artiklar ska du använda rabattavtal istället.
Om kunden har ett rabattavtal går det inte att skriva in något i det här fältet.
Här väljer du om de markerade kunderna ska kunna räntefaktureras.
Här väljer du vilken speditör de markerade kunderna ska ha som standardval.
Här anger du det språk du vill uppdatera de valda kunderna med.
Här väljer du på vilket sätt respektive dokumentet ska skickas för de valda kunderna.
Här anger du den valuta som du vill uppdatera de markerade kunderna med.
Här anger du det konto för avrundning som du vill ska gälla för de markerade fakturorna.
Här anger du det betalningsvillkor som ska gälla för de markerade fakturorna.
Här kan du skriva in namnet på filen till bilagan som du vill uppdatera fakturan med.
Om du markerar här kommer de markerade fakturorna att få en markering i Ej klar och kommer inte att visas i listan över fakturor som är möjliga att skicka i programdelen Fakturahantering.
Här anger du det konto för expeditionsavgift som du vill ska gälla för de markerade fakturorna.
Ange det fakturadatum som du vill att de markerade fakturorna ska uppdateras med.
Här anger du det konto för frakt som du vill ska gälla för de markerade fakturorna.
Ange det förfallodatum du vill att de markerade fakturorna ska uppdateras med.
Här kan du skriva in en anteckning som du vill att de markerade fakturorna ska uppdateras med. Du kan använda maximalt 120 tecken. Texten kommer endast att visas på fakturorna, den kommer inte med på utskrifter eller e-dokument till kunden.
Observera! Tänk på att inte skriva känsliga personuppgifter eller känslig information i programmets fritextfält.
Här anger du det konto för givna rabatter som du vill ska gälla för de markerade fakturorna.
Här anger du det konto för kundfordran som du vill ska gälla för de markerade fakturorna.
Uppdatera de markerade fakturorna med det datum då artikeln levereras ut från ditt företag.
Ange det leveranssätt du vill ska användas för de markerade fakturorna.
Ange det leveransvillkor du vill ska gälla för de markerade fakturorna.
Här kan du ange om du vill makulera de markerade fakturorna. Du kan inte makulera en faktura som är
Här anger du vilka momskonton du vill ska gälla för de markerade fakturorna.
Här anger du om du vill kunna skicka betalningspåminnelser för de markerade fakturorna.
En markering i denna ruta gör det möjligt att ta ut en påminnelseavgift för de markerade fakturorna. Inställningar för påminnelseavgifter görs under Arkiv - Inställningar - , fliken - Betalningar - Påminnelse och räntaPåminnelse och ränta.
Här anger du vilken resultatenhet du vill att fakturan ska konteras på.
En markering i denna ruta innebär att de markerade fakturorna kommer att kunna räntefaktureras.
Ange hur många procent i dröjsmålsränta du vill ta ut för de markerade fakturorna. Dröjsmålsräntan anges enligt räntelagen: Räntelag (1975:635). Observera att det finns en lagstadgad högsta nivå på räntan, som gäller om du inte avtalat något annat med din kund. Kontrollera räntans storlek med t ex din redovisningsbyrå. Du kan använda upp till 2 decimaler.
Ange den speditör du vill använda för de markerade fakturorna.
Här kan du skriva in texter som du vill få ut på de markerade fakturorna. Texten du skriver in här kommer inte att skrivas ut på något annat dokument.
Vill du ha en återkommande text på alla fakturor lägger du till den under Arkiv - Inställningar - . - Försäljning - Dokumenttexter
Här anger du hur du vill skicka de markerade fakturorna och eventuella extra fakturadokument.
Här anger du namnet på den person kunden kan kontakta angående fakturan.
Här skriver du in de anteckningar eller kommentarer som du vill uppdatera de markerade leverantörerna med.
Observera! Tänk på att inte skriva känsliga personuppgifter eller känslig information i programmets fritextfält.
Här anger du vem som ska vara attestansvarig för de markerade leverantörerna.
Här anger du den betalningskod som du vill uppdatera det markerade leverantörerna med.
Betalningskoden visar vad betalningen avser vid kontrolluppgift av utlandstransaktioner till Skatteverket. Koden tillhandahålls av Skatteverket. Betalningskoden visas som förslag när du registrerar en leverantörsfaktura med utlandsbetalning.
Här väljer du det betalningsvillkor du vill uppdatera de markerade leverantörerna med.
Här kan du ange om du vill att de markerade leverantörerna ska vara inaktiva.
En leverantör som markeras som inaktiv finns kvar i registret men syns inte i plocklistan för leverantörer på fakturor.
Ange vilke konteringsmall du vill koppla till de markerade leverantörerna. När du skapar en leverantörsfaktura för en leverantör kommer vald konteringsmall automatiskt att föreslås.
Här anger du om du vill att de markerade leverantörerna ska ha en markering för Kopiera fakturanummer till OCR/Refnr. Valet innbär att leverantörsfakturans fakturanummer automatiskt kommer att kopieras till fältet OCR/Refnr när du registrerar en leverantörsfaktura.
Här kan du skriva in den kreditgräns du har hos leverantörerna. Om du har obegränsad kredit skriver du 0 kr.
Om de markerade leverantörerna har ett kontonummer som kräver OCR-nummer anger du det i den här rutan. Markören kommer då att stanna i fältet OCR/Refnr när du registrerar din leverantörsfaktura.
Här väljer du det land som du vill att de markerade leverantörerna ska uppdateras med.
Här väljer du den landskod som du vill att de markerade leverantörerna ska uppdateras med.
Här väljer du det leveranssätt som du vill att de markerade leverantörerna ska uppdateras med.
Här väljer du det leveransvillkor som du vill att de markerade leverantörerna ska uppdateras med.
Här väljer du språkkod, d v s vilket språk som ska gälla för de markerade leverantörerna.
Här anger du om de markerade leverantörerna vanligtvis betalar i utländsk valuta.
Här väljer du valutakod, d v s vilken valuta som ska gälla för de markerade leverantörerna.
Här anger du om dina betalningar till de markerade leverantörerna ska dras från det valutakonto som motsvaras av den valuta som dina leverantörer har. Se till att du har fyllt i kontonumret för dina olika valutakonton under Arkiv - Inställningar - , fliken Bankuppgifter.
Valutakonto/ficka använder du dig av om du ofta gör betalningar med annan valuta än svenska kronor. Gör du betalningar i samma valuta som leverantören har så elimineras valutariskerna.
Här kan du skriva in eller välja namnet på en kontaktperson hos dig, som ska gälla för alla markerade leverantörer.
Arbeta smartare
Sökord: Sök och ersätt, massuppdatering