Visma Administration 500
Försäljning, fliken Inställningar,
Här gör du grundinställningar för försäljning till exempel vilket betalsätt du vill använda i din QR-kod
Du hittar inställningarna under Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningInställningar.
När det här valet är markerat får du hjälp att automatiskt hämta korrekta uppgifter om din kund och föra över dem till kundregistret.
När du väljer att skapa en ny kund, via antingen Försäljning - Kunder eller i samband med att du skapar en faktura, så visas dialogen Ny kund. Där kan du till exempel söka på din kunds organisationsnummer/personnummer eller namn för att få upp korrekta adressuppgifter. När du har fått fram dessa klickar du på Hämta adress så förs adressuppgifterna över till kundregistret. Ett smidigt sätt att få in korrekta uppgifter om kunden.
I samband med att uppgifterna hämtas görs en kontroll om kunden vill ta emot e-fakturor. Vill den ta emot e-fakturor kommer det förvalda utskriftsvalet på kunden att sättas till E-faktura
Du som har ett avtal med Bankgirot om en fast längd på OCR-numret, anger antal tecken här.
Du kan välja att ha en fast längd på OCR-numret även om inte avtalet med Bankgirot kräver det. Generellt gäller att ett OCR-nummer ska vara mellan 5 och 25 tecken.
Om du inte har angett en fast längd på OCR-numret i programmet består det av fakturanumret+längdsiffra+checksiffra. Det betyder att OCR-numret max blir 17 tecken långt. Anger du däremot en fast längd på fler än 12 tecken så fyller programmet ut numret till rätt antal tecken.
Det antal tecken du använder för fakturanumret måste rymmas inom det antal tecken du anger som fast längd för OCR-numret. Om du t ex har 5 tecken i fakturanumret måste den fasta längden för OCR-numret vara minst 7 tecken eftersom ett tecken för checksiffra och ett tecken som anger numrets längd alltid tillkommer.
Det mest lämpliga sättet att lösa detta är att teckna avtal med bankgirot om en fast längd på OCR-numret som är minst 2 tecken längre än fakturanumret. Som alternativ kan du ändra längden på fakturanumret i inställningarna för nummerserier, men vi rekommenderar inte att du gör det om du har fakturor sedan tidigare i ditt system.
Om du vill kunna läsa in en OCR-fil med inbetalningar måste den här rutan vara markerad. Då skapas ett OCR-nummer automatiskt när du skapar en faktura. Har du denna funktion aktiverad visas ett fält för OCR-nummer i fakturabilden där du ser OCR-numret. Det OCR-nummer som genereras består av fakturanumret plus en längdsiffra och en checksiffra. Om du har ett avtal om fast längd på OCR-numret, börjar OCR-numret med siffran 1 och fylls ut med nollor för att uppnå den fasta längden.
Om du har ett fakturanummer på mindre än 6 tecken kan samma OCR-nummer hamna på flera fakturor.
Här anger du vilket betalsätt som ska användas i QR-koden.
Om du fakturerar husarbete (rutarbete/rotarbete) eller installation av grön teknik till privatpersoner ska du markera denna ruta. Vilka tjänster som ingår i detta kan du läsa på Skatteverkets hemsida.
När du markerar rutan tillkommer det nya fält på fakturan för att du ska kunna hantera dokument som innehåller skattereduktion. På fakturan tillkommer fälten Innehåller grön teknik och Innehåller husarbete. Under Betalningar visas också menyvalet Skattereduktion. Där kan du sköta all hantering som har med Skatteverket att göra, skicka ansökan och registrera beslut.
Om du har markerat Företaget fakturerar enligt reglerna för undantag från skatteplikt och väljer Föreslå på faktura innebär det att rutan Undantag från skatteplikt automatiskt blir markerad när du skapar en ny faktura.
Om du har markerat Företaget fakturerar enligt reglerna för undantag från skatteplikt och väljer Föreslå inte på faktura innebär det att rutan Undantag från skatteplikt inte är markerad när du skapar en ny faktura.
Omvänd skattskyldighet innebär att det är köparen och inte säljaren som ska redovisa och betala momsen. Du ska tillämpa omvänd skattskyldighet när du säljer vissa varor och tjänster som Skatteverket beslutat ska omfattas av reglerna. Om ditt företag påverkas av reglerna ska du markera denna ruta. Då aktiveras de fält som behövs för att hantera funktionen för omvänd skattskyldighet i programmet.
Det finns vissa varor och tjänster som är undantagna från skatteplikt (se Skatteverket för mer information). Omfattas din försäljning av detta markerar du Företaget fakturerar enligt reglerna för undantag från skatteplikt. Om det du fakturerar är undantaget från skatteplikt är det ett krav att fakturan ska innehålla en särskild uppgift/hänvisning som förklarar varför momsen inte är debiterad. Denna hänvisning ska finnas med oavsett hur du skickar fakturan till kunden.
Skickar du fakturan som brev eller e-post till din kund, behöver du lägga till hänvisningen genom att skapa en textrad direkt på fakturan eller genom att justera din fakturamall.
Skickar du e-fakturor måste uppgiften om undantag från skatteplikt även följa med i fakturafilen. Genom att markera rutan Undantag från skatteplikt när du skapar fakturan under Försäljning - Kundfakturor, fliken Faktura ser du till att den uppgiften läggs till i e-fakturan.
Detta fält blir aktivt när du markerar att du fakturerar husarbete/grön teknik. Här fyller du i det gällande maxbeloppet.
För grön teknik är nuvarande maxbelopp sammanlagt högst 50 000 kr per person och år.
Ett dokuments totala skattereduktion blir aldrig högre än det du anger här.
Detta fält blir aktivt när du markerar att du fakturerar husarbete/grön teknik. Här fyller du i det gällande maxbeloppet.
För rot- och rutarbete är nuvarande maxbelopp sammanlagt högst 75 000 kr per person och år.
Från och med 1 juli 2024 höjdes taket för rotavdrag till 75 000 kr. Detta är en tillfällig höjning som gäller för arbeten du utför mellan 1 juli och 31 december 2024 och som kunden också betalar inom det intervallet.
Läs mer på Skatteverkets hemsida.
Ett dokuments totala skattereduktion blir aldrig högre än det du anger här, även om fakturans totalbelopp*procentsatsen skulle ge ett högre belopp. Du anger maxbeloppet för Rut respektive Rot.
Här kan du ange om du vanligtvis fakturerar Rut eller Rot. Markeringen innebär att ditt val blir förvalt när du markerar Innehåller husarbete på fakturan.
Om du fakturerar för installation av grön teknik kan din kund få skattereduktion för delar av kostnaden. Det är endast arbete och material som ger rätt till avdrag.
De avdrag som gäller är:
-
20% för installation av solceller
-
50% för installation av system för lagring av egenproducerad el
-
50% för installation av laddningspunkt för elfordon.
Kostnader för utrustning och resor i samband med installationen ger inte rätt till avdrag.
Detta fält blir aktivt när du markerar att du fakturerar husarbete/grön teknik. Här fyller du i den gällande procentsatsen som är 30% för rotarbete och 50% för rutarbete. Procentsatsen används för att räkna ut dokumentets totala skattereduktion.
Här visas de rutavdrag som ger rätt till skattereduktion där arbetskostnaden beräknas enligt schablon. Arbetskostnaden ska enligt schablon beräknas till 50% av den totala kostnaden för tjänsten.
På
Relaterade avsnitt
Försäljning, fliken Normalvärden, företagsinställningar
Försäljning, fliken Dokumentinställningar, företagsinställningar