Lägg upp en budget

Vill du arbeta smartare?

Du vet väl om att du kan använda Visma Ekonomiöversikt för att få en snabb överblick av företagets ekonomi. Visma Ekonomiöversikt innehåller även en budgetfunktion, inklusive prognos och uppföljning. Du laddar upp bokföringsdata från Visma Administration 1000 till Visma Ekonomiöversikt och därefter presenteras företagets nyckeltal i enkla grafer och du kan djupdyka i siffror och verifikationer eller skriva ut olika rapporter. Läs mer om tjänsten i avsnittet Visma Ekonomiöversikt eller på vår produktsida.

För att du ska kunna lägga upp en budget måste det bokföringsår som du vill lägga upp budgeten för vara upplagd.

  1. Välj Arkiv - Bokföringsår - Skapa nytt år.

När du skapar ditt nya år måste du se till att du väljer rätt period för året och rätt kontoplanstyp. Läs mer i avsnittet Skapa företag.

  1. Välj Bokföring - Budget.
  2. Här kan du välja på Budgetnycklar, Resultatbudget Balansbudget.
  3. Budget kan läggas in för balanskonton (konton i klass 1 -2) och resultatkonton (konton i klass 3 - 8). Det vanligaste är att det finns en resultatbudget.

Nedan beskrivs hur du lägger upp Budgetnycklar, Resultatbudget och Balansbudget.

Relaterade avsnitt