Visma Administration 1000
Resultatbudget, fliken Resultatbudget
Vill du arbeta smartare?
Du vet väl om att du kan använda Visma Ekonomiöversikt för att få en snabb överblick av företagets ekonomi. Visma Ekonomiöversikt innehåller även en budgetfunktion, inklusive prognos och uppföljning. Du laddar upp bokföringsdata från Visma Administration 1000 till Visma Ekonomiöversikt och därefter presenteras företagets nyckeltal i enkla grafer och du kan djupdyka i siffror och verifikationer eller skriva ut olika rapporter. Läs mer om tjänsten i avsnittet Visma Ekonomiöversikt eller på vår produktsida.
Programdelen finns under Bokföring - Budget - Resultatbudget, fliken Resultatbudget.
På den här fliken skriver du in årsbudgeten för hela företaget, eller en resultatenhet. Kontona i kontoklass 3 till och med 8 finns med i resultatbudgeten och det är endast aktiva konton i kontoplanen som visas. Budgeten summeras längst ner i bilden. För att du ska kunna budgetera på resultatenheter måste du i ha angett att du vill arbeta med resultatenheter och det måste finnas minst en resultatenhet upplagd. Du måste ha märkt kontot för användning av resultatenheter.
Med kommandot Välj resultatenheter kan du välja vilka resultatenheter du vill ska visas i tabellen och i vilken ordning. Detta underlättar om du har många resultatenheter och till exempel vill budgetera för några åt gången.
Du kan låta programmet lägga in tusental automatiskt så att du slipper skriva in nollorna. Markera rutan Multiplicera med 1000, om du vill ha det så.
Om du vill lägga in din budget månadsvis eller se hur din årsbudget fördelar sig över året placerar du insättningspunkten på den kontorad och i den kolumn du vill fördela eller se och byter sedan till fliken Månadsfördelning.
När du skapar ett nytt år kan du överföra budgeten automatiskt till det nya året, precis som den är. Det gör du genom att välja kommandot Kopiera när det nya året är aktivt. Du kan sedan utgå från den tidigare budgeten när du lägger upp en budget för det nya året.
Resultatbudgeten för hela företaget respektive budget för olika resultatenheter är alltid helt separerade. Om du vill ha en budget både för olika resultatenheter och för hela företaget måste du alltid se till att budgetbelopp finns registrerade för både och.
Här visas kontots benämning.
Här skriver du in budgeten för hela företaget. Om du budgeterar varje resultatenhet för sig kan du summera resultatenheterna för att få fram den totala budgeten, se avsnittet Summera, kommando. Summan av resultatenheternas budget behöver inte vara lika med den totala budgeten.
Du skriver in budgeten i kronor i kolumnen Kr och anger därefter eventuell budgetnyckel i kolumnen Bn. Budgetnyckeln används för månadsfördelningen av den totala årsbudgeten. Om du inte anger någon budgetnyckel fördelas budgeten jämnt över året.
Här markerar du det konto du vill budgetera för. Du måste alltid göra detta oavsett om du vill budgetera för hela året eller månadsvis.
Du kan låta programmet lägga in tusental automatiskt så att du slipper skriva in nollorna. Markera rutan Multiplicera med 1000, om du vill ha det så.
Här summeras de budgetbelopp du skriver in, en summa för varje kolumn.
Om du valt att arbeta med resultatenheter tillkommer två kolumner per resultatenhet. I dessa kolumner budgeterar du på samma sätt som för hela företaget. Varje resultatenhet kan använda varsin budgetnyckel.
Resultatbudgeten för hela företaget respektive budget för olika resultatenheter är alltid helt separerade.
Om du vill ha en budget både för olika resultatenheter och för hela företaget måste du alltid se till att budgetbelopp finns registrerade för både och. Om du bara budgeterar på resultatenheter och inte skapar någon budget för hela företaget kommer inte någon budget alls att skrivas ut om du väljer att skriva ut en budget för hela företaget. Om du vill summera budgetarna för olika resultatenheter till en budget för hela företaget på ett konto måste du alltid välja Summera, se avsnittet Summera, kommando.
Med kommandot Välj resultatenheter kan du välja vilka resultatenheter du vill ska visas i tabellen och i vilken ordning. Detta underlättar om du har många resultatenheter och till exempel vill budgetera för några åt gången.
I kolumnen Summa Re kan du se för hur mycket du budgeterar totalt för alla resultatenheter. Kolumnen Ofördelat visar hur mycket av den totala budgeten som inte är fördelat på resultatenheter om du skrivit in en total budget.
Relaterade avsnitt
Arbeta smartare
Bokföring - Allt du (någonsin) behöver veta om att bokföra