Visma Webshop
Skapa eller importera artikel
Hantering av artiklar skiljer sig något beroende på om du arbetar med Visma Webshop fristående eller integrerar programmet mot något av Vismas ekonomiprogram.
När du lagt till artiklar presenterar du dem på din webbplats med elementen Artikelkategori och Artikel.
Tänk på att namnet du anger för artikeln blir en del av url:en. Url:en är statisk och kan inte ändras i efterhand. Skulle du återanvända ett artikelnummer eller ändra innehåll för en artikel, kommer den först sparade artikelbenämningen fortsatt finnas kvar i url:en.
- Välj Artiklar - Artiklar.
- Välj Skapa ny artikel.
- Fyll i artikeluppgifterna. Läs mer om vad respektive uppgift innebär i fältförklaringarna.
Tänk på att det är viktigt att använda ett enhetligt format och samma antal tecken i alla artikelnummer. Det underlättar vid sökning och sortering av artiklar i ditt artikelregister. Varje artikel får en egen URL som baseras på namnet. Genom att kopiera länken kan du använda den för att lyfta fram artikeln på Facebook eller Instagram.
- Välj Spara och återgå. Nu visas din artikel i artikellistan och du kan presentera den på din webbplats med elementen Artikelkategori och Artikel.
Om du senare redigerar artikeluppgifterna för en artikel som är presenterad på din webbplats visas de ändringar du gör direkt när du sparar artikeln.
För att kunna importera artiklar från ditt ekonomiprogram behöver du ha en aktiv integration och artiklar skapade i ekonomiprogrammet. Artiklarna förs då över nästa gång synkronisering mellan programmen sker.
Om du ändrar en artikel via ditt ekonomiprogram visas ändringen på din webbplats nästa gång programmen synkroniseras.
För att kunna importera artiklar från ditt ekonomiprogram behöver du ha en aktiv integration och artiklar skapade i ekonomiprogrammet. Artiklarna förs då över nästa gång synkronisering mellan programmen sker.
Om du ändrar en artikel via ditt ekonomiprogram visas ändringen direkt på din webbplats direkt när du sparar.
Om Visma Webshop har en integration med Visma eEkonomi, kan du välja att inaktivera artiklarna i ekonomiprogrammet. När en artikel inaktiveras i Visma eEkonomi rensas all information om artikeln i Visma Webshop. Även bilder försvinner. Om du senare åter aktiverar artikeln i Visma eEkonomi får informationen om artikeln läggas till på nytt.
Vid Artikelnummer anger du ett unikt nummer för artikeln. När du skapar ditt artikelregister är det viktigt att du använder ett enhetligt format och använder samma antal tecken i alla artikelnummer. Det underlättar vid sökning och sortering av artiklar.
Det artikelnamn du anger visas för besökare i din webbshop, när du presenterar artikeln med hjälp av elementen för Artikel och Artikelkategori.
Tänk på att namnet du anger för artikeln blir en del av url:en. Url:en är statisk och kan inte ändras i efterhand. Skulle du återanvända ett artikelnummer eller ändra innehåll för en artikel, kommer den först sparade artikelbenämningen fortsatt finnas kvar i url:en.
Knappen öppnar en dialog där du kan översätta de texter som du lagt till. Vilka språk du kan översätta till anger du under Inställningar - Språk. Läs mer om funktionen för översättning av din webbplats i avsnittet Språk.
Välj enhet för artikeln. Om du vill att artikelns enhet ska visas för besökare i din shop, markerar du Visa Enhet under Shopinställningar.
Välj aktuell momssats för artikeln.
Du har möjlighet att visa för besökare vad en artikel kostat tidigare genom att visa tidigare pris på den. Det innebär att det tidigare priset visas överstruket när du presenterar artikeln.
Tänk på att Tidigare pris enbart används för att visa vad artikeln kostat tidigare och alltså inte används när dina kunder handlar i din webbshop.
Ange artikelns pris (inkl moms). Programmet räknar då automatiskt fram artikelns pris inklusive moms. Uträkningen utgår från den momssats som är vald på artikeln.
Ange artikelns pris (exkl moms). Programmet räknar då automatiskt fram artikelns pris exklusive moms. Uträkningen utgår från den momssats som är vald på artikeln.
Markera Lagervara om du vill visa artikelns lagerstatus i din webbshop. Observera att du också måste ställa in hur du vill att lagerstatusen ska presenteras under Inställningar - Shopinställningar - Visa lagerstatus på artikelnivå och Visa lagerstatus på artikelöversikt.
Fältet Lagerantal visas om du markerat att artikeln är en lagervara.
Om du vill arbeta med lagerhantering, anger du lagerantalet för artikeln här. När en beställning av en artikel görs, räknas antalet ner.
Om du vill förhindra att kunder köper artiklar som inte finns i lager, markerar du kryssrutan vid Stoppa köp om slut i lager och sparar. Denna inställningen gäller för enskilda artiklar. Har du dessutom valt att aktivera inställningen Stoppa köp om slut i lager under Inställningar - Shopinställningar, som gäller för alla artiklar, behöver du avmarkera det valet under Shopinställningar och publicera på nytt för att inställningar på artikelnivå ska slå igenom.
Vikten på din artikel anges i kilo, exempelvis 0,5 kg, 1 kg, 13 kg. Om du vill visa artikelns vikt då du presenterar artikeln i din webbshop markerar du det under Inställningar - Shopinställningar - Visa vikt.
Vikten används också för att räkna ut fraktavgiften när du använder viktbaserad avgift för ett fraktsätt. Läs mer i avsnittet Skapa fraktsätt.
Genom att klicka på Välj fil kan du ladda upp en fil som dina kunder kan ladda ner. Filen blir synlig under rubriken Bifogade filer på artikeln.
Den här knappen visas endast om du är ansluten till Fraktjakt för Klarna Checkout.
Skriv in artikelns bredd, höjd och längd så att fraktbolaget kan välja rätt typ av paket/leverans.
Klickar du på Radera mått raderas uppgifterna i alla tre fälten.
När du klickar på Lägg till värde för flerpack, visas ett fält till vänster där du anger antalet som kunden ska kunna köpa med ett klick i din shop. För att lägga till fler fält, klicka på Lägg till värde för flerpack igen.
Att visa bilder på dina artiklar är viktigt för att göra dina artiklar så säljande som möjligt.
Du kan använda en huvudbild på din artikel, samt sex extrabilder. Huvudbilden visas för dig i ditt artikelregister och för dina kunder då du visar artikeln med hjälp av elementen för Artikel och Artikelkategori. När kunder i din webbshop klickar på Visa på artikeln visas även eventuella extrabilder.
Rekommenderat filformat för bilder är jpg eller png med en maximal storlek på 3 MB.
Tänk på att alla bilder måste ha samma format för att dina artiklar ska visas på ett enhetligt sätt på din webbplats.
Om du markerar Dölj artikel visas inte artikeln på din webbplats, även om den ingår i ett publicerat element för Artikel eller Artikelkategori.
Har du på någon plats länkat till artikeln som döljs, ligger länken kvar men artikeln visas inte för den som klickar på länken. Istället visas meddelandet: "Den här sidan finns inte. Välj en annan sida i menyn för att komma vidare."
När du har artiklar du vill göra kunderna extra uppmärksamma på kan du märka dem med en Kampanj. När fältet markerats väljer du den färg och text du vill använda. Flaggan visas i vänstra hörnet på artikeln när den presenteras i din webbshop.
Här kan du göra en kort beskrivning av artikeln. Du bör lägga till en kort beskrivning av dina artiklar för att göra dem så säljande som möjligt i din webbshop. Beskrivningen visas under artikelnamnet, när du presenterar artikeln i din webbshop med hjälp av elementen för Artikel och Artikelkategori.
Här kan du skriva en mer detaljerad beskrivning av din artikel. Beskrivningen visas för besökare som klickar på Visa, när du presenterar artikeln med hjälp av elementen för Artikel och Artikelkategori i din webbshop.
Relaterade avsnitt
Visa artikelkategori i din webbshop
Visa enskild artikel i din webbshop
Integration med ekonomiprogram