Visma Utlägg
Lägg till eller redigera dimension (resultatenhet/projekt)
Detta avsnitt gäller för dig som är administratör och är inloggad i vyn Organisation.
Om du har Visma eEkonomi eller Visma Lön Smart som integration hämtas resultatenheter och projekt därifrån och inställningarna kan inte ändras i Visma Utlägg.
Om du har Visma Lön som integration lägger du till projekt och resultatenheter i Visma Utlägg och de förs sedan över till Visma Lön. Om det sedan tidigare finns projekt eller resultatenheter upplagda i Visma Lön behöver du även lägga till dem i Visma Utlägg.
Resultatenhet | Värdet i fältet Kod under Kostnadsställen i Visma Utlägg måste vara samma som i fältet Res.enhet under Lönearbete - Resultatenheter i Visma Lön. |
Projekt | Värdet i fältet Nr i Visma Utlägg måste vara samma som värdet i fältet Projekt under Lönearbete - Projekt i Visma Lön. |
Gör så här för att lägga till en dimension:
- Välj Inställningar - Utläggshantering.
- Välj fliken Dimensioner.
- Klicka på prickarna längst till höger på raden vid aktuell dimension eller Lägg till dimension om önskad dimension saknas i listan.
- Klicka på Redigera konfiguration.
- Fyll i beskrivning.
- Välj vilken typ, antingen Fritext, Lista eller Sökbar lista.
- Välj nivå för dimensionen under Nivå . Om du väljer Utläggsrapport väljs dimensionen för en hel rapport eller Utlägg om dimension ska väljas för varje enskilt utlägg. Du kan också använda Används ej.
- Ange om du vill att dimensionen ska vara förvalt för användaren, avdelningen eller per kategori. Du kan också använda Används ej.
Om dimensionen ska vara förvald på användaren ska du, utöver att markera Användare under Förvalt värde, koppla dimensionen till användaren.
Gör så här:
- Välj Användare i menyn till vänster.
- Klicka på den anställde i listan.
- Välj vilket värde som ska vara förvalt för respektive dimension.
- Klicka på Spara.
Om dimensionen ska vara förvald för en avdelning ska du, utöver att markera Avdelningen under Förvalt värde, lägga upp avdelningar och sedan koppla användarna till rätt avdelning.
Avdelningarna läggs upp under Min organisation - Avdelningsstruktur. Läs mer i avsnittet Lägg upp avdelningsstruktur.
Gör så här:
- Välj Användare i menyn till vänster.
- Klicka på den anställde i listan.
- Välj vilket avdelning som användaren ska vara kopplad till.
- Klicka på Spara.
- Du kan även markera rutan Användaren kan ändra förinställt värde om användaren ska kunna byta dimension.
- Markera Använd denna dimension i mottagarfiltret om dimensionen ska vara valbar som utläggstyp i listan nedanför integrationerna under Inställningar - Utläggshantering.
- Gör inställningar för vilket fält dimensionen ska kopplas till för respektive integration under Konfigurera hur demensionen skall kopplas i utdata till rapportmottagare.
När en dimension är skapad ska du ange vilka godkännare som ska väljas för varje dimension. Läs mer under Inställningar för godkännande.