Visma Tid Smart
Skapa kontakt
- Välj Kontakter - Alla kontakter.
- Klicka på Ny kund.
- Ange om kontakten är ett företag eller person.
- Ange organisationsnummer/personnummer.
- Ange kundnummer på kontakten.
Du kan antingen skriva in ett eget kundnummer direkt. Vill du använda nästa lediga kundnummer håller du muspekaren över fältet Kundnummer och klickar på pilen som visas eller markerar du relationen Kund. Det föreslagna kundnumret baseras på den inställning du har gjort under Inställningar - Kontakter - Kundnummer.
Har du en integration med Visma eEkonomi förs kundnumret över dit när du sparar kunden. Har du en integration med Visma Administration förs kunden över i samband med att fakturaunderlaget förs över.
- Ange namn på kontakten.
Med hjälp av förstoringsglaset, Sök via Checkbiz, kan du söka efter din kontakt. De uppgifter som finns registrerade hos Checkbiz fylls i under flikarna Översikt och Mer info. Dessa uppgifter kan du ändra.
- Ange vilken eller vilka relationer du har till kontakten.
Under Relation kan du klassificera dina kontakter. Detta kan du sedan använda för att filtrera personer och företag efter vilken relation du har med dem. En kontakt kan ha flera relationer, den kan till exempel vara både kund och leverantör.
De relationer som finns att välja på är Kund, Leverantör, Underkonsult, Grossist, Återförsäljare och Samarbetspartner.
- Fyll i resterande uppgifter på de olika flikarna.
-
Klicka på Spara & stäng
I samband med att du sparar kontakten får du möjlighet att skapa ett projekt eller gå direkt till kontaktkortet. Du kan få uppföljning på kunden via flikarna Projekt och Ekonomi.
Relaterade avsnitt
Support