Vilka frånvarouppgifter ska rapporteras i arbetsgivardeklarationen?

För att Försäkringskassan ska kunna hålla koll på utbetalningar för föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning ska uppgifter om frånvaro redovisas i arbetsgivardeklarationer från och med den 1 januari 2025. Skatteverket skickar sedan uppgifterna vidare till Försäkringskassan.

Första gången du ska rapportera frånvarouppgifter i arbetsgivardeklarationen är i februari 2025, alltså när du rapporterar arbetsgivardeklarationen som gäller för januari 2025.

Uppgifter som ska vara med i rapporten:

  • datum för frånvaron
  • timmar eller procent per dag
  • typ av frånvaro (tillfällig föräldrapenning eller föräldrapenning)

I arbetsgivardeklarationen ska det rapporteras hur mycket frånvaro den anställde har per dag.

När du registrerar föräldraledighet, vård av barn och 10 dagars ledighet vid barns födelse via Visma Lön Anställd eller via snabbvalen Föräldraledig och Vård av barn, läggs uppgifterna automatiskt till när du skapar arbetsgivardeklarationen.

För anställda med anställningstypen Förenklad behöver du registrera frånvaron manuellt via lönearterna på den anställdes lönebesked. Tänk på att lägga in frånvaron per dag, inte per period, för att antal frånvarotimmar per dag ska bli korrekt.

Om du registrerar frånvaron manuellt via lönearterna på den anställdes lönebesked och anger timmarna för en period, kommer de att delas upp på arbetsdagarna i perioden. Du behöver då justera så att rätt antal timmar eller procent rapporteras per dag.

Välj något av dessa alternativ:

  • Lås upp lönekörningen och gör justeringarna på den anställdes lönebesked och skicka arbetsgivardeklarationen.
  • Logga in på skatteverket.se och gör justeringarna i arbetsgivardeklarationen efter att den har skickats till Skatteverket. Du kan justera frånvarouppgifterna så länge arbetsgivardeklarationen inte är signerad.

Relaterade avsnitt