Visma Lön Anställd
Attestansvariga
Detta avsnitt gäller bara dig som är löneadministratör.
Om företaget arbetar med attest måste antingen löneadministratören eller den attestansvarige attestera de anställdas tidrapporter innan de kan överföras till löneprogrammet. En attestansvarig har bara rätt att attestera tidrapporter för anställda som han eller hon är ansvarig för, till skillnad från en löneadministratör som har rätt att attestera och ändra i alla anställdas tidrapporter.
Under Attest - Attestansvariga visas en lista över attestansvariga i företaget. I kolumnen Attestansvarig för visas dels hur många, samt via ikonen Visa anställda, vilka anställda som respektive person har attestansvar för. Om en anställd har flera attestansvariga räcker det med att en av dem attesterar den anställdes tidrapporter.
Om valet Attest inte visas i menyn är funktionen inte aktiverad. Funktionen kan bara aktiveras av löneadministratör under Inställningar - Företagsinställningar genom att klicka på knappen Visa Attest.
Gör så här för att lägga upp ny attestansvarig:
- Välj Attest - Attestansvariga.
- Välj knappen Ny attestansvarig.
- Klicka på Välj anställd.
Om den som ska läggas upp som attestansvarig inte finns upplagd i Visma Lön Anställd klickar du istället på Skapa ny, fyller i uppgifterna och klickar på Spara.
- Markera vem som ska vara attestansvarig.
- Välj Spara.
- Markera vilka anställda som attestansvaret ska gälla för. Använd knappen Välj alla för att markera alla anställda på sidan.
- Välj Spara.
Det går även att ange vem som ska vara attestansvarig genom välja anställd i listan under Anställda, markera Har attestansvar och välja Spara. I listan under Attest - Attestansvariga anger du sedan vilka anställda som attestansvaret ska gälla för enligt ovan.
Gör så här för att ange eller ändra vilka anställda attestansvaret ska gälla för:
- Välj Attest - Attestansvariga.
- Markera attestansvarig.
- Markera eller avmarkera anställda i listan.
- Välj Spara.
Det går även att ange vem eller vilka som ska attestera anställdas tidrapporter genom välja anställd i listan under Anställda, markera Attesteras av och välja attestansvarig i listan. Du kan markera flera attestansvariga per anställd.
Gör så här för att ta bort attestansvarig:
- Välj Attest - Attestansvariga.
- Markera den attestansvarige som ska tas bort så att fönstret Redigera attestansvarig öppnas.
- Välj knappen Ta bort attestansvarig.
Du kan även ta bort attestansvarig genom att välja den attestansvarige i listan under Anställda, ta bort markeringen vid Har attestansvar och välja Spara.