Visma Lön 300
Felmeddelanden som kan förekomma i Visma Lön 300
Här följer beskrivning av lösningar på problem som kan förekomma i Visma Lön 300.
Du behöver starta om datorn eftersom installationsguiden har upptäckt ett registervärde som måste raderas, något som vanligtvis sker vid en omstart.
Det är viktigt att du väljer Starta om och inte Stäng av.
Starta installationen på nytt. Om fortfarande får felmeddelandet kunde registervärdet inte raderas vid omstarten. Då gör du så här:
- Öppna kommandot Kör (Windows-knappen + R).
- Skriv regedit.
- Klicka på OK.
- Välj HKEY_LOCAL_MACHINE - SYSTEM - CurrentControlSet - Control - Session Manager.
- Markera PendingFileRenameOperations och högerklicka.
- Välj Byt namn.
- Skriv _OLD efter det befintliga namnet.
- Starta installationen av Visma Lön 300.
Detta meddelandet kommer när du har windowsuppdateringar som måste göras.
- Gå in under Startmenyn i Windows - Inställningar - Uppdatering och säkerhet.
- Klicka på Sök efter uppdateringar.
- Installera de uppdateringar som kommer upp.
- Starta om datorn om Windows update uppmanar dig till det.
- Börja om med punkt 1 igen och sök efter uppdateringar på nytt. Troligtvis finns det fler uppdateringar att göra.
Har du antivirusprogrammet ESET på servern är det troligtvis därför felet uppstår. Lösningen är att lägga in undantag i brandväggen i ESET på servern.
Undantagen som ska läggas till är:
SQL 2019:
- C:\Program Files (x86)\Microsoft SQL Server\90\Shared\sqlbrowser.exe
- C:\Program Files\Microsoft SQL Server\MSSQL15.VISMA\MSSQL\Binn\sqlservr.exe
Programfilen för programmet:
- C:\Program Files (x86)\Visma löneprogram\lon.exe
Om du får detta felmeddelande när du loggar in i företaget behöver du byta namn på företagsmappen.
- Markera mappen under C:\Program Files (x86)\Visma löneprogram\.
- Byt namn på företagspappen.
- Döp mappen till "SPCS_Lön_Ftg2_old".
Exempel
Heter mappen "SPCS_Lön_Ftg2" kan du döpa om den till "SPCS_Lön_Ftg2_old".
- Öppna Visma Lön 300. Nu visas meddelandet "Datakatalogen har flyttats eller tagits bort".
- Markera mappen eller skapa en ny mapp.
- Välj Skapa.
Detta är ett felmeddelande du kan få när du startar programmet.
Börja med att kontrollera så att det står rätt datornamn efter 'SQLServer=' i filen startup.cfg. (Standardsökväg:C:\Program Files (x86)\SPCS\Visma Spcs löneprogram\startup.cfg)
Jämför gärna vad som står här med vad som står på en dator där programmet fungerar.
Om detta är ok kan du gå vidare via Start - Kör. Skriv in \\serverns datornamn, t ex \\Server1 så kommer serverns utdelade kataloger att visas. Kontrollera om det finns en katalog som heter "SPCS Lön". Viktigt att det står exakt så.
Om katalogen SPCS Lön INTE finns gör du enligt följande:
Gör om installationen på servern till en serverinstallation genom att köra installationsfilen för senaste uppdateringen och välja Server i början på installationsguiden.
Om katalogen SPCS Lön FINNS gör du istället nedan:
Gå till servern och kontrollera rättigheterna på den utdelade katalogen. Sökvägen är enligt standard C:\ProgramData\SPCS\SPCS Lön\.
Denna text beskriver vad du kan göra om du får meddelande om att det är problem med anslutningen till/ kontakten med databasservern.
- Kör en reparation av Visma Assist Lön. Du hittar programmet under Startmenyn i Windows - Visma Spcs - Visma Assist. Klicka på Visma Assist Lön och välj Reparera Visma Lön.
Prova att starta programmet. Skulle det ändå inte fungera så gå vidare med punkt 2.
- Gå in under Startmenyn i Windows - Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Tjänster. Kontrollera att tjänsten SQL Server (Visma) står som Körs. Om den inte står som Körs, högerklicka på den och välj Starta.
Om den inte går starta kommer förmodligen ett felmeddelande att visas. Var noga med att notera det samt om det finns någon felkod i det.
- Avaktivera brandvägg och se om det fungerar. Om det fungerar, gör undantag för:
*Lon.exe
*C:\Program Files\Microsoft SQL Server\90\Shared\sqlbrowser.exe
*C:\Program Files\Microsoft SQL Server\MSSQL12.VISMA\MSSQL\Binn\sqlservr.exe -
Om du får samma fel även efter att du har gjort undantag så släpper brandväggen inte igenom trafiken ändå. Om du har en enanvändarinstallation kan du göra följande (Notera att med dessa inställningar kan denna datorn inte agera server åt våra program)
-
Välj Startmenyn i Windows- Microsoft SQL Server 2014 - Configuration Tools - SQL Server Configuration Manage
Skulle det vara så att Configuration Tools - SQL Server Configuration Manager inte finns i menyn, ta då och sök efter SQLServerManager12.msc, det är den filen som startas när du klickar på SQL Server Configuration Manager - Gå in under SQL Server Network Configuration och markera Protocols for VISMA.
- Högerklicka på TCP/IP och välj Disable
- Starta om tjänsten SQL Server (VISMA). Det gör du via Startmenyn i Windows Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Tjänster Leta upp tjänsten SQL Server (VISMA) och högerklicka, välj Stoppa. Högerklicka sedan på den igen och välj Starta.
- Testa därefter att starta programmet igen.
-
- Fungerar det ändå inte kan du testa att installera om SQL-servern. (Om du har Visma Administration, Fakturering eller Förening installerat på datorn behöver du först starta Visma Assist Administration, Fakturering eller Förening och Reparera).
- Klicka på Startmenyn i Windows - Kontrollpanelen - Program och funktioner
- Markera Microsoft SQL Server 2014 (64-bit) /Microsoft SQL Server 2014
- Klicka på Avinstallera/ändra och därefter Remove.
- Nu får du upp ett fönster Select Instance. Här ska du välja instansen VISMA. (Finns inte den att välja på så väljer du Cancel och kontaktar Visma Spcs support).
- Klicka på Next och markera Database Engine Services och klicka på Next och slutligen Remove.
- När avinstallationen är klar väljer du Close och därefter installerara du Visma Lön på nytt från vismaspcs.se/support/ladda-ner.
- Kontrollera om programmet fungerar på servern.
Om det inte gör det:
- Kör en reparation av Visma Assist Lön. Du hittar Visma Assist under Startmenyn i Windows - Visma Spcs - Visma Assist Lön. Välj Reparera Visma Lön.
Prova att starta programmet. Skulle det ändå inte fungera så gå vidare med punkt 3.
- På servern, gå in under Startmenyn i Windows - Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Tjänster.
Kontrollera att tjänsten SQL Server (Visma) står som Körs. Om den inte står som Körs, högerklicka på den och välj Starta.
Om den inte går starta kommer förmodligen ett felmeddelande att visas. Var noga med att notera det samt om det finns någon felkod i det.
Om det fungerar på servern men inte på klienten:
- På servern, gå in under Startmenyn i Windows - Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Tjänster. Kontrollera att tjänsten SQL Server Browser körs. Om den är stoppad, högerklicka på den och välj Starta.
Det är inte säkert att tjänsten finns, om den inte finns behöver det inte vara något fel utan hoppa vidare till nästa punkt.
- Inktivera brandvägg på både klient och server och se om det fungerar. Om det fungerar gör undantag för:
På klienten:
*C:\Program files (x86)\Visma löneprogram\Lon.exe
På servern:
*Port 1433 (TCP)
*Port 1434 (UDP)
*C:\Program Files(x86)\Microsoft SQL Server\90\Shared\sqlbrowser.exe
*C:\Program Files\Microsoft SQL Server\MSSQL12.VISMA\MSSQL\Binn\sqlservr.exe - På klienten:
Kontrollera filen startup.cfg på arbetsplatsen (C:\Program Files (x86)\Visma löneprogram\). Öppna filen i Anteckningar och kontrollera vad som står efter SQLServer på rad två. Här ska stå datornamn\instansnamn. Instansnamnet är som standard VISMA. - På klienten:
Lägg in IP-nummer istället för datornamn i startup.cfg. Ta inte bort instansnamnet. Lägg in det på raden SQLServer.
IP-nummer får du lättast fram genom att du sätter dig på servern, går in under Startmenyn i Windows - Kör, skriv cmd och tryck OK. Skriv här ipconfig och tryck Enter så kommer IP-numret presenteras.
- Du harVisma Min Lön markerat under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Integrationer, men måste i anställningsregistret på fliken Lön även väljaVisma Min Lön i fältet Skicka lönebesked med för de anställda som ska använda tjänsten.
- Om du inte ska ha tjänsten avmarkerar du i företagsinställningarna.
När du skapar utbetalningsfil i XML-format till din bank (ej Nordea) kan du få detta meddelande. Då får du ladda upp filen manuellt till banken.
Vid programstart på en dator med Windows 10 kan du få felet Felaktig minnesavbildning.
C:\WINDOWS\SYSTEM32\MSVCR140.dll är antingen inte utformat för att köras på Windows eller så innehåller det ett fel. Försök att installera programmet igen med hjälp av det ursprungliga installationsmediet eller kontakta systemadministratören eller programvaruleverantören för support. Felstatus 0xc000012f.
- Ladda ner filen vcredist_x86.exe från: https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=48145
- Kör filen vcredist_x86.exe och välj Repair/Install beroende på vad som kommer upp
- Testa därefter att starta programmet igen.
Detta meddelande uppkommer om du har annat språk än svenska inställt i nationella inställningar på datorn. Det leder till felsorteringar i listlägena. Å, ä och ö kommer att sorteras som a och o. Utskrifter och rapporter påverkas dock inte av detta.
För att ändra till svenska går du in under Kontrollpanelen - Nationella inställningar - fliken Administrativa inställningar klicka på knappen Ändra systemspråk. Där väljer du Svenska.
Får du felkod 10 när du ska skicka lönebesked via Visma Min Lön beror det oftast på att inloggningsuppgifterna är felaktiga i löneprogrammet.
- Gå till vismaspcs.se
- Klicka på Mina tjänster
- Logga in med ditt användarnamn och lösenord
- Om användarnamn och lösenord fylls i automatiskt, ta bort det och kontrollera att du kan ditt lösenord.
- Om du inte kommer du ihåg ditt lösenord väljer du Glömt lösenord
- Öppna löneprogrammet och gå till Arkiv - Användare - Inloggning på vismaspcs.se
- Fyll i samma användarnamn och lösenord
- Klicka på Ok och försök igen.
Om en anställd har varit sjuk kan du få felmeddelandet För att karensavdrag ska kunna beräknas måste arbetsschemat vara angivet med en genomsnittlig veckoarbetstid när du ska klarmarkera den anställdes lönebesked.
Felet uppstår om du tidigare har använt Visma Stämpla och har ett schemafel efter överföringen till Visma Lön Anställd. Det är inte nödvändigt att du märkt av det här felet tidigare eller använder Visma Lön Anställd idag.
För att lösa felet bör du kopiera det felaktiga schemat och koppla det nya schemat till den anställde.
Om du inte vet vilket arbetsschema den anställde använder kontrollerar du det under Personal - Anställda, fliken Lön vid fältet Aktuellt arbetsschema på den anställde.
- Gå till Schemaläggning - Arbetsscheman i Visma Lön Anställd.
- Klicka på det felaktiga schemat.
- Välj Kopiera schema.
- Ändra eventuellt benämningen på det nya schemat och välj Spara.
- Klicka på Koppla anställd till schema för att koppla den anställde till det nya schemat.
- Välj dagens datum i fältet Gäller fr o m.
- Öppna Visma Lön och synkronisera under Arkiv - Synkronisera digitala tjänster.
Tänk på att samma arbetsschema kan gälla för flera anställda. Kontrollera om schemat används på fler anställda och uppdatera även på dem.Du ser vilka anställda som använder schemat under Schemaläggning - Arbetsscheman. klicka på ikonen Visa anställda kopplade till arbetsschemat i kolumnen Anställda till höger om det felaktiga schemat.
- Gå till Personal - Arbetsscheman
- Markera det felaktiga arbetsschemat och klicka på Kopiera
- Ändra eventuell benämningen på det nya arbetsschemat och välj Spara.
- Gå till Personal - Anställda fliken 3 Lön och klicka på pennan till höger om Aktuellt arbetsschema
- Plocka upp det nya arbetsschemat
- Välj dagens datum i fältet Gäller fr o m och Spara.
Obs! Tänk på att samma arbetsschema kan gälla för flera anställda. Kontrollera om schemat används på fler anställda och uppdatera även på dem. Du ser vilka anställda som använder schemat under Personal - Arbetsscheman. Markera det felaktiga schemat och välj Visa anställda kopplade till arbetsscheman.
Om du inte vill skapa ett nytt arbetsschema för den anställde just nu kan du direkt i lönekörningen högerklicka på snabbvalet Sjuk och välja Konvertera snabbval till rader. Då kan du klarmarkera och komma förbi meddelandet.
- Om du ska sköta lönerna åt flera företag och inte har Visma Byråstöd/Visma Advisor behöver du kontakta Visma Spcs supportavdelning för att lägga upp ytterligare kundnummer.
- Om du arbetar med Visma Byråstöd har inte Bjud in-förfarandet gått igenom. Kontrollera om kunden har accepterat inbjudan. Om de har accepterat, synkronisera igen från Visma Byråstöd och sedan från Visma Lön 600.
Du har markerat Använder Visma Min Lön/Kivra under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Integrationer och behöver då även aktivera Visma Lön Anställd. Läs mer i avsnittet Kom igång med Visma Lön Anställd i Visma Lön 300/600.
Detta meddelande kommer om företaget inte finns registrerat i Visma Spcs kundregister.
För att kunna använda tjänsterna Visma Min Lön eller Visma Lön Anställd på fler företag behöver du registrera företaget.
- Gå till sidan Avtal och abonnemang ».
- Klicka på länken Registrera dina företag.
- Fyll i formuläret för att registrera ett nytt företag.
Om du inte ska använda Visma Min Lön eller Visma Lön Anställd kan du välja Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Integrationer och se till att det inte finns någon markering vid någon av tjänsterna.
Kontrollera att företaget är aktiverat för tjänsten. Läs mer om hur du aktiverar Visma Lön Anställd i avsnittet Kom igång med Visma Lön Anställd i Visma Lön 300/600.
Felet uppstår när programmet försöker kontakta SQL-tjänsten men misslyckas.
- Kör en reparation av Visma Assist Lön. Du hittar programmet under Startmenyn i Windows - Visma Spcs - Visma Assist. Klicka på Visma Assist Lön och välj Reparera Visma Lön.
Prova att starta programmet. Skulle det ändå inte fungera så gå vidare med punkt 2.
- Gå in under Startmenyn i Windows - Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Tjänster.
Kontrollera att tjänsten SQL Server (Visma) står som Körs.
Om den inte står som Körs, högerklicka på den och välj Starta.
Om den inte går att starta kommer förmodligen ett felmeddelande visas. Var noga med att notera det samt om det finns någon felkod i det.
- Kontakta supporten för ytterligare hjälp: https://vismaspcs.se/kontakta-oss
När du installerar Visma Lön 300 kan du få ett felmeddelande om att Visma Assist misslyckas med att konfigurera SQL-servern. Felmeddelandet Installationen av Microsoft SQL Server verkar ha misslyckats beror på ett problem mellan Windows 8 och Microsoft SQL Server som uppstår när användarnamnet är detsamma som datornamnet. För att lösa problemet ska du avinstallera SQL-servern och Visma Lön 300, byta namn på datorn och sedan installera Visma Lön 300 på nytt.
- Byt datornamn genom att föra muspekaren till nedre vänstra hörnet på din skärm så att windowsflaggan visas och högerklicka.
- Klicka på System.
- Klicka på Ändra inställningar.
- Klicka på Ändra.
- Byt datornamn och klicka på OK.
- Klicka på OK igen och du får en fråga om du vill starta om datorn.
- Välj att starta om datorn senare.
Datorn kommer att ha det nya namnet när du har startat om, men innan du gör det ska du avinstallera Microsoft SQL Server och Visma Lön 300.
- För muspekaren till nedre vänstra hörnet på din skärm så att windowsflaggan visas och högerklicka.
- Välj Program och Funktioner.
- Markera Microsoft SQL Server 2008 R2 (64-bit) om du har det alternativet i listan, annars heter alternativet Microsoft SQL Server 2008 R2.
- Klicka på Avinstallera/ändra. Nu visas dialogen SQL Server 2008 R2..
- Välj Remove.
- Följ guiden för avinstallationen.
Kontrollera att instansen som du tar bort heter VISMA.
Du ska även vara noga med att markera valet Database Engine Services.
Nu har du avinstallerat Microsoft SQL Server 2008.
- Avinstallera Visma Lön 300 genom att öppna datorns kontrollpanel och dubbelklicka på Visma Lön 300.
- Följ guiden för avinstallationen.
- Starta om datorn.
- Installera Visma Lön 300 på nytt. Nu bör installationen fungera felfritt.
- Kontrollera att du har startat om datorn. Om du inte har startat om datorn under dagen så gör du det.
Obs! Viktigt när du startar om datorn är att du väljer Starta om och inte Stäng av.
Skulle du få samma felmeddelande igen efter omstart så fortsätter du till steg 2.
- Öppna KÖR(Windows-knappen + R) och skriv Regedit, klicka på OK.
- Gå till registernyckeln HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager
- Högerklicka på PendingFileRenameOperations, välj Byt namn och skriv _OLD efter det befintliga namnet.
- Starta installationen av Visma Lön på nytt.
Meddelandet innebär att registrering av COM Server misslyckades i Visma Assist vid installation/uppdatering av Visma Lön 300.
Gör så här:
- Installera Visual C++ 2015 (x86) via länken https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=48145.
- Välj filen vc_redist.x86.exe.
- Kör en reparation av Visma Assist Lön. Du hittar programmet under Startmenyn i Windows - Visma Spcs - Visma Assist.
- Klicka på Visma Assist Lön och välj Reparera Visma Lön.
Om du ska synkronisera ditt företag med Visma Lön Anställd och/eller Visma Min Lön och får felmeddelande Synkronisering med företagsinställningarna misslyckades. Företagsinställningar kan inte uppdateras. kan du börja med att kontrollera följande:
- Din inloggning på vismaspcs.se fungerar
- Du kommer åt och kan gå in på Visma Lön Anställd från Mina tjänster på vismaspcs.se
- Samma mejladress används under Arkiv - Användare - Inloggning på vismaspcs.se i Visma Lön.
- Om du är lönekonsult med Visma Advisor/Visma Byråstöd och ni använder Visma Lön Anställd och/eller Visma Min Lön på ert egna företag kan du inte ha samma mejladress både i anställningsregistret och i Arkiv - Användare - Användare.
Om ovanstående stämmer och det fortfarande inte fungerar kan du kontakta vår supportavdelning. Du hittar kontaktuppgifter på vismaspcs.se/kontakta-oss.
På serverdatorn:
- Kör en reparation av Visma Assist Lön. Du hittar programmet under Startmenyn i Windows - Visma Spcs - Visma Assist. Klicka på Visma Assist Lön och välj Reparera Visma Lön.
Testa därefter att öppna företaget.
- Gå in under Startmenyn i Windows - Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Tjänster. Högerklicka på SQL Server (Visma) och välj Starta om.
Testa därefter att öppna företaget.
- Starta om datorn (serverdatorn) och starta löneprogrammet.
- Felet kan uppkomma om en användare i Visma Byråstöd eller Visma Advisor försöker synkronisera utan att ha bjudit in till samarbete.
- Arbetar du via Visma Byråstöd men har inte lagt användaren för löneuppdrag på kunden? Har användaren endast rättigheter att starta löneprogrammet på kunden i Visma Byråstöd? Då läggs användaren upp som användare i lön men har inte konsulträttigheter och får därmed inte synkronisera i lön.
- Avaktivera brandväggen en kort stund för att se om det hjälper.
- Avaktivera antivirusprogrammet en kort stund för att se om det hjälper.
- Lägg sidan vismaspcs.se som en tillförlitlig plats i webbläsaren.
- Kontrollera om direktinloggningen till tjänsterna fungerar i löneprogrammet. Om inte ligger det troligtvis fel inloggningsuppgifter under Arkiv - Användare - Inloggning på vismaspcs.se.
Meddelandet visas om datorn har en äldre version av SQL server (förmodligen SQL Server 2005) än vad som krävs vid installationen av Visma Lön 300.
Gör så här:
- Ta säkerhetskopior på alla företag i alla SQL-program (Lön, Tid, Byråstöd, Advisor Connect).
Det är väldigt viktigt att du tar säkerhetskopior på alla företag eftersom du ska installera dem när du har rätt version av SQL server.
- Avinstallera Visma Lön 300.
- Avinstallera SQL Server 2005 Visma.
Om du får meddelande om att processen används får du stoppa tjänsten SQL Server (VISMA). Skriv in "Tjänster" i datorns sökfält. I listan som visas markerar du SQL Server (VISMA), högerklickar och klickar på Stoppa.
- Starta om datorn.
- Installera den nya versionen av Visma Lön 300. I samband med installationen av programmet installeras även SQL Server 2014 Express.
- Installera säkerhetskopiorna.
- Kontrollera kompfaktorn för snabbvalet under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Snabbval. Dubbelklicka på snabbvalet Komp. Värdena i fälten Komptid 1, 2 och 3 får inte vara högre än 9,99. Kontrollera också att det inte ligger några skräptecken eller att fälten är tomma.
- Avaktivera brandväggen en kort stund för att se om det hjälper.
- Avaktivera antivirusprogrammet en kort stund för att se om det hjälper.
- Lägg sidan vismaspcs.se som en tillförlitlig plats i webbläsaren.
- Prova att ansluta en nätverkskabel om du sitter i ett trådlöst nätverk.
- Prova att synkronisera från en annan klient eller från servern om det går.
- Kontrollera att företaget är aktiverat för tjänsten. Läs mer om hur du aktiverar Visma Lön Anställd i avsnittet Kom igång med Visma Lön Anställd i Visma Lön 300/600.