Visma Förening
Aktivera dina tjänster
När du köper Visma Förening och blir kund hos Visma Spcs får du automatiskt tillgång till vissa av våra smarta tjänster. Tjänsterna är redan registrerade på din förening och du kan komma igång och använda dem så fort du har godkänt avtalet. Detta gäller Visma Scanner och Digitala fakturor och dokument.
De tjänster du har tillgång till visas i rutan Företagets tjänster under Arkiv - Inställningar - . Innan du börjar använda tjänsterna behöver du aktivera dem. - Mina tjänster
Gör så här:
- Välj Arkiv - Inställningar - . - Mina tjänster
- Kontrollera att rätt e-postadress är angiven. Behöver du ändra e-postadress klickar du på knappen Ange inloggningsuppgifter.
E-postadress och lösenord ska vara desamma som för att logga på vismaspcs.se.
Kommer du inte ihåg dina inloggningsuppgifter klickar du på Glömt lösenord.
- Klicka på OK.
- Klicka på Synkronisera för att uppdatera ditt program med de tjänster du har tillgång till.
De tjänster som synkroniseras är de som du automatiskt har tillgång till i och med att du har ett serviceavtal på ditt program. Har du köpt till andra program eller samarbetar med en redovisningsbyrå kan tjänster som hör till det också aktiveras.
Alla tjänster är gratis att aktivera, men för vissa av dem blir du debiterad när du väl använder dem.
För vissa tjänster behöver du göra ytterligare inställningar. Se respektive tjänst nedan:
När möjligheten att arbeta med digitala fakturor och dokument är aktiverad kan du göra ytterligare inställningar under Arkiv - Inställningar - Digitala fakturor och dokument. - Mina tjänster -
Fliken Till företag
På den här fliken gör du inställningar som för e-dokument du
Överst visas din elektroniska adress, vilket motsvaras av ditt organisationsnummer och vår tjänsteleverantör InExchange.
Du kan sedan göra inställningar för hur du vill
Vill du ta emot dina leverantörsfakturor som e-fakturor markerar du Ta emot e-fakturor. Om din leverantör inte kan skicka e-fakturor från sitt ekonomisystem till dig, så kan du markera Ta emot pdf-/pappersfaktura som e-faktura. Läs mer om dessa olika alternativ i avsnittet Ta emot e-dokument.
Läs mer i avsnitten Digitala fakturor och dokument, fliken Till föreningar, föreningsinställningar och Detta är Digitala fakturor och dokument.