Visma eEkonomi Smart
Inköpsordrar
För att kunna arbeta med inköpsordrar i Visma eEkonomi Smart måste du köpa tillvalet Visma eEkonomi Lager. Läs mer i avsnittet Visma eEkonomi Lager.
I programdelen Inköp - Inköpsordrar hanterar du ditt företags inköpsordrar. Här kan du skapa inköpsordrar till leverantörer, bekräfta och registrera inleveranser, skapa en leverantörsfaktura direkt från inköpsordern och mer därtill.
När du befinner dig i menyn Inköpsordrar ser du en lista över alla dina inköpsordrar, sorterade i tre flikar beroende på i vilken status de befinner sig.
Fliknamn | Status | Beskrivning |
---|---|---|
Utkast | - | Inköpsordrar som du har börjat registrera och som har sparats som utkast. |
Pågående inköpsordrar | Beställd, Bekräftad, Pågående inleverans, Delvis inlevererad | Inköpsordrar som har skickats till leverantören och som har en pågående inleverans eller är delvis inlevererade, samt de som har fått ett bekräftat inleveransdatum. |
Slutförda inköpsordrar | Inlevererad, Fakturerad | Inköpsordrar som har levererats till ditt lager och de du har fått en leverantörsfaktura på. |
Genom att klicka i kolumnrubrikerna kan de olika listorna sorteras så att de visar inköpsordrarna i den ordning du vill ha dem.
Följ den rekommenderade arbetsgången för att arbeta med inköpsordrar i programmet.
Du kan skapa en inköpsorder från tre olika ställen i programmet.
-
Inköp - Inköpsordrar
-
Inköp - Leverantörer
-
Lager och artiklar - Artiklar
När du har skapat din inköpsorder kommer statusen att vara Beställd. Läs mer i Skapa inköpsorder.
När du får en orderbekräftelse från leverantören öppnar du ordern och väljer Åtgärder - Bekräfta. Fyll i inleveransdatum och leverantörens ordernummer (frivilligt) och välj Bekräfta. Statusen på ordern blir nu satt till Bekräftad.
När varorna är på väg öppnar du den bekräftade inköpsordern och väljer Registrera som pågående inleverans. Om varorna har levererats väljer du istället Registrera inleverans. Statusen sätts antingen till Pågående inleverans eller Inlevererad beroende på vilket val du gjorde tidigare. En inleverans skapas automatiskt under Lager och artiklar - In- och utleveranser när statusen är satt till antingen Inlevererad eller Delvis inlevererad.
Om antalet är mindre än förväntat kan du ändra värdet i fältet Inlev antal med det faktiska antalet som du har mottagit. Vid registrering av inleveransen får du möjlighet att sätta statusen till Delvis inlevererad. När du har mottagit de saknade artiklarna, öppnar du den delvis inlevererade ordern och registrerar inleveransen för att slutföra inköpsordern.
När inköpsordern är slutförd och har statusen Inlevererad, kan du skapa en leverantörsfaktura direkt från den. Öppna inköpsordern och välj Åtgärder - Skapa leverantörsfaktura. Alla uppgifter från inköpsordern är förifyllda. Det enda du behöver göra är att ange leverantörsfakturanumret och välja Bokför.
Relaterade avsnitt
Skapa inköpsorder | |
Kopiera inköpsorder | |
Ångra inköpsorder | |
Ta bort inköpsorder |