Inköpsordrar

För att kunna arbeta med inköpsordrar i Visma eEkonomi Smart måste du köpa tillvalet Visma eEkonomi Lager. Läs mer i avsnittet Visma eEkonomi Lager.

I programdelen Inköp - Inköpsordrar hanterar du ditt företags inköpsordrar. Här kan du skapa inköpsordrar till leverantörer, bekräfta och registrera inleveranser, skapa en leverantörsfaktura direkt från inköpsordern och mer därtill.

När du befinner dig i menyn Inköpsordrar ser du en lista över alla dina inköpsordrar, sorterade i tre flikar beroende på i vilken status de befinner sig.

Fliknamn Status Beskrivning
Utkast - Inköpsordrar som du har börjat registrera och som har sparats som utkast.
Pågående inköpsordrar Beställd, Bekräftad, Pågående inleverans, Delvis inlevererad Inköpsordrar som har skickats till leverantören och som har en pågående inleverans eller är delvis inlevererade, samt de som har fått ett bekräftat inleveransdatum.
Slutförda inköpsordrar Inlevererad, Fakturerad Inköpsordrar som har levererats till ditt lager och de du har fått en leverantörsfaktura på.

Genom att klicka i kolumnrubrikerna kan de olika listorna sorteras så att de visar inköpsordrarna i den ordning du vill ha dem.

Följ den rekommenderade arbetsgången för att arbeta med inköpsordrar i programmet.

Relaterade avsnitt

Skapa inköpsorder
Kopiera inköpsorder
Ångra inköpsorder
Ta bort inköpsorder