Visma eEkonomi Smart
Startguide
Startguiden är de steg där du fyller i uppgifter och inställningar för att kunna komma igång med ditt företag i Visma eEkonomi Smart. Alla obligatoriska fält i det steg du står i måste vara ifyllda för att du ska kunna gå vidare till nästa steg.
Kom igång genom att välja Egna uppgifter för att lägga till dina uppgifter manuellt, eller Flytta uppgifter om du vill överföra uppgifter från ditt gamla bokföringsprogram. I nästa vy kan du sedan söka efter dina företagsuppgifter eller lägga till uppgifterna manuellt.
Uppgifterna om ditt företag är hämtade från de uppgifter du angav när du skapade ett konto på vismaspcs.se.
Valet av företagsform styr uppbyggnaden av din kontoplan.
Om du har ett Swishnummer som dina kunder kan använda för inbetalning, ange numret här.
Om du arbetar med mer än ett företag i Visma eEkonomi Smart kan du kopiera inställningar från ett befintligt företag när du upprättar ett nytt företag.
Följande inställningar kommer att kopieras:
- verifikationsserier
- resultatenheter
- projekt
- transaktionstexter
- reskontrabokning av leverantörsfakturor
- reskontrabokning av kundfakturor
- automatisk momsberäkning
- avskrivningsintervall
- om Lön visas i menyn
- kontoplan
- tillgångstyp
- artikelkontering
- bokföringsförslag
Endast för redovisningsbyråer
För att kopiera inställningar från ett befintligt företag, gå till Företagsinställningar och markera Använd detta företags inställningar som mall och lägg till en beskrivning och spara.
Din bank behöver uppgifter av dig för att betalningar ska fungera. De uppgifter du anger här i guiden sparas under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Där kan du också ändra och lägga till fler bankkonton.
I listan väljer du den bank du har dina företagskonton hos.
BIC (Bank Identifier Code) är en internationell standard för att identifiera en bank på ett unikt och säkert sätt (kallades tidigare Swift-adress). BIC består alltid av 8 eller 11 tecken, varav de 6 första alltid är bokstäver som anges med versaler.
Ange kontonumret till din bank här, med clearingnummer.
De uppgifter du anger på sidan sparas under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter.
För kundfaktura går nummerserien att ändra tills första kundfakturan är registrerad. Ändringar görs under Inställningar - Företagsinställningar och fliken Faktureringsuppgifter. Du kan välja vilket nummer som helst.
Viktigt! Från det att du registrerar din första kundfaktura är det inte längre möjligt att ändra nummerserien för dina fakturor.
Om företaget har ett godkännande för F-skatt, innebär det att det är företagaren som själv ansvarar för att betala skatter och socialavgifter på ersättning för utförda arbeten.
Genom att markera rutan kommer texten Godkänd för F-skatt att visas på dina utskrivna fakturor.
Genom att markera rutan aktiveras de fält som är nödvändiga för att hantera omvänd skattskyldighet i programmet. Omvänd skattskyldighet ska användas av dig som är underleverantör av vissa tjänster och innebär att du fakturerar de kunder som omfattas av reglerna utan moms.
Markera kryssrutan Tillämpa regler för One Stop Shop (OSS) under Inställningar - Företagsinställningar, fliken Faktureringsuppgifter för att kunna registrera försäljning av OSS-relaterade varor och tjänster. Programmet håller koll på försäljningen av dessa varor och tjänster och skapar en rapport till . För att rapporten ska bli korrekt, måste inställning även göras på varje artikel som avser försäljning av dessa varor och tjänster. Läs mer om de nya reglerna för OSS på . s webbplats
Markera rutan om du har ett aktivt OCR-avtal med din bank. Numret som ska anges vid betalning visas då vid texten OCR på din kundfaktura.
Om rutan inte är markerad visas numret som ska anges vid betalning istället vid texten Meddelande.
Genom att markera rutan aktiveras de fält i företagsinställningarna och på fakturan som behövs för att hantera husarbete i programmet. Avdrag för husarbete gäller för arbete utfört åt privatpersoner. Mer information om vilka regler som gäller och vilka tjänster som räknas som husarbete hittar du på . s hemsida
Informationen du anger i den här vyn sparas i Inställningarna.
Välj den bokföringsmetod, som du valt för ditt företags redovisning. Uppgiften sparas under Inställningar - Räkenskapsår och IB.
Välj det räkenskapsår du vill skapa. Uppgiften sparas under Inställningar - Räkenskapsår och IB. Det är viktigt att du anger rätt räkenskapsår.
Här hittar du också valet att jobba smart med leverantörsfakturor så att du tar emot fakturorna direkt i programmet.
Här ställer du in hur ofta du redovisar din moms. Utifrån inställningen hämtar programmet uppgifter för rätt period då du tar fram och bokför din momsrapport. Uppgiften sparas under Inställningar - Företagsinställningar, fliken Bokföringsuppgifter.
Utifrån hur du besvarar frågorna aktiveras olika konton i kontoplanen. Har du till exempel inte några anställda i företaget inaktiveras alla konton som har med anställda att göra. Dessa konton kan du vid behov aktivera på nytt under Inställningar - Kontoplan.
Relaterade avsnitt
Inställningar | |
Företagsinställningar |