Visma Administration 1000
Kunder, fliken Fler uppgifter
Programdelen finns under Försäljning - Kunder, fliken Fler uppgifter.
På den här fliken kan du lägga in ytterligare uppgifter om kunden. Det handlar framförallt om uppgifter och val för betalning och leverans. Här anger du t ex vilken prislista som ska gälla eller om ett rabattavtal ska kopplas till kunden.
Om du väljer ett rabattavtal styr det vilken prislista som ska användas och vilka villkor som gäller. Därför kan du varken ange prislista, fakturarabatt eller radrabatt när du har valt ett rabattavtal.
På de båda anmärkningsraderna kan du skriva in minnesanteckningar eller andra kommentarer som du vill ha tillgängliga, men som inte får plats någon annanstans. Dessa rader skrivs ut på rapporten Kundregister men inte på fakturan. Här får du plats med 60 tecken per rad.
Observera! Tänk på att inte skriva känsliga personuppgifter eller känslig information i programmets fritextfält.
Här skriver du in kundens bankgironummer. Här får du plats med 13 tecken.
Här anger du det betalningsvillkor som kunden vanligtvis har. Om du inte kommer ihåg vilka betalningsvillkor du har lagt in kan du titta på listan genom att klicka på listknappen eller trycka på Alt+Pil ned. Där kan du också välja att lägga upp ett nytt eller ändra ett befintligt betalningsvillkor. Du kan använda 8 tecken för koden till betalningsvillkoret och 30 tecken för den förklarande texten.
Sätter du en markering här betyder det att du kan skicka betalningspåminnelse till kunden. Som förslag ges här det du har skrivit in i inställningarna under Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningNormalvärden. Du kan ändra på det genom att klicka i rutan.
Om du skapar en faktura
Detta fält ska även fyllas i om du skapar en faktura
Om du anger bostadsrättsföreningens organisationsnummer här i kundregistret så blir det förvalt när du väljer kund i samband med att du skapar fakturan
Detta fält visas endast om du har markerat Fakturerar husarbete/grön teknik under Arkiv - Inställningar - . - Försäljning
Detta fält kan du använda för att koppla en fil med information, kalkyler eller något annat du kan ha behov av till kunden. Observera att detta är information för ditt eget bruk. Det är ingenting som kommer med på något dokument eller något annat.
Markera rutan om
kunden är ett företag med VAT-nr inom EU. Sådana kunder ska faktureras
utan moms och försäljningen ska sedan rapporteras på
Ska du fakturera en EU-kund utan VAT-nummer ska du inte markera någon av rutorna EU-kund med VAT-nummer eller Export. Försäljningen ska hanteras som en svensk försäljning för att hamna rätt på momsrapporten.
Handlar du med Storbritanien eller Nordirland - då hittar du mer information i avsnittet Vad ska jag tänka på vid handel med Storbritannien efter Brexit?
En markering i den här rutan medför att expeditionsavgift ska läggas på kundens fakturor. Den inställning du har gjort för Expeditionsavgift under Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningNormalvärden är förvald här. Du kan ändra på det genom att klicka i rutan.
En markering i rutan innebär att kunden är en exportkund. Då blir det ingen moms på fakturorna. Det går inte att arbeta med priser inklusive moms för en exportkund.
Om du vill ge kunden en viss procent i rabatt på det totala fakturabeloppet, anger du den procentsatsen här. Du kan kombinera fakturarabatten med radrabatt. Du kan använda 3 heltal och 1 decimal.
Om du vill ha större möjligheter när det gäller att koppla rabatter till olika typer av artiklar ska du använda rabattavtal istället.
Om kunden har ett rabattavtal går det inte att skriva in något i det här fältet. Tänk på att ränterader som skapas på fakturan räknas med i fakturans belopp som ligger till grund för beräkning av fakturarabatt.
Om du skapar en faktura
Detta fält ska även fyllas i om du skapar en faktura
Om du anger fastighetsbeteckningen eller lägenhetsbeteckningen här i kundregistret så blir det förvalt när du väljer kund i samband med att du skapar fakturan
Detta fält visas endast om du har markerat Fakturerar husarbete/grön teknik under Arkiv - Inställningar - . - Försäljning
Fordran är det totala beloppet på de fakturor som finns registrerade som obetalda på kunden, inklusive moms. Du kan inte själv ändra dessa uppgifter. Det här fältet uppdateras när du registrerar en ny faktura eller gör en betalning på en befintlig faktura.
Om rutan är markerad kommer det att föreslås frakt på fakturan enligt de inställningar du gjort i
. Om rutan inte är markerad kommer det inte att föreslås någon frakt. Du kan alltid välja att ändra frakten på respektive faktura.När du markerar Intrastat på kunden blir rutan automatiskt markerad på dokumentet när du skapar en order eller faktura. Även om du har markerat Intrastat på kunden, så kan du på dokumentnivå välja om Intrastat ska vara markerat eller inte.
En kundfaktura som har en markering för Intrastat, som innehåller artiklar som rör handel med varor mellan EU-länder och som är markerad för Skickad, kommer att inkluderas i rapporten Intrastat - utförsel. Uppgifterna kommer också med i den Excel-fil du kan skapa för att rapportera till SCB. Uppgifter på en faktura som är makulerad kommer inte med på rapporten eller i Excel-filen.
Arbetar du med Avtal så kommer markeringen för Intrastat att hämtas från kunden när du skapar en faktura från avtalet. Det finns ingen inställning för intrastat på själva avtalet.
Läs mer om intrastat i avsnittet Intrastatrapport.
Här kan du lägga in kundens kreditgräns. När du skapar en faktura får du då upp en varning när du överskrider kreditgränsvärdet. Du får även information om hur mycket du överskridit det med. Vill du att kunden ska ha obegränsad kredit skriver du 0 i fältet. Här kan du skriva in 15 siffror.
Här anger du om du vill använda ett specifikt konto för den här kundens kundfordran.
Det förifyllda kontonumret hämtas från fältet Kundfordran under Arkiv - Inställningar - Företag - Kontonummer. -
Här visas kundnumret.
Här anger du det leveranssätt som är vanligast vid leveranser till den här kunden. Om du inte kommer ihåg vilka leveranssätt du har lagt in kan du titta på listan genom att klicka med musen på listknappen eller trycka på Alt+Pil ned. Där kan du också välja att lägga upp ett nytt eller ändra ett befintligt leveranssätt. Du får plats med 8 tecken.
Här anger du det leveransvillkor kunden vanligtvis har. Om du inte kommer ihåg vilka leveransvillkor du har lagt in kan du titta på listan genom att klicka på listknappen eller trycka på Alt+Pil ned. Där kan du också välja att lägga upp ett nytt eller ändra ett befintligt leveransvillkor. Du får plats med 8 tecken.
Om rutan är markerad betyder det att kunden omfattas av reglerna för omvänd skattskyldighet. När du skapar ett dokument till denna kund följer inställningen med till dokumentet. Fältet visas bara om du i ditt företag fakturerar enligt reglerna för omvänd skattskyldighet.
markerat attHär visas kundens namn.
Markera här om kunden är en privatperson i ett annat EU-land.
Markeringen innebär att när kunden faktureras så kommer momsen att beräknas utifrån den procentsats som är angiven för det land som står i kundens leveransadress. Finns ingen leveransadress angiven används landet för fakturaadressen. Momsen beräknas enligt artikelkonteringen för det aktuella landet.
One Stop Shop måste vara markerat för att de uppgifter som ska rapporteras till Skatteverket för redovisning av OSS ska komma med i filen och på rapporten One Stop Shop. Läs mer i avsnitten One Stop Shop och Hantera utländsk moms i ditt program.
Försäljningen på en kund som är markerad för One Stop Shop kommer inte att redovisas momsrapport.
Här skriver du in kundens PlusGironummer. Du kan använda 13 tecken.
Här anger du vilken av de försäljningsprislistor du har upplagda som ska användas för den här kunden. Om du t ex anger prislista 3 gäller detta för samtliga artiklar. Om kunden ska ha priser inklusive moms på sina fakturor ska du ange en prislista som är markerad för inkl moms. Du kan också ändra eller lägga upp en ny prislista. Läs mer om detta i avsnitten under Försäljningsprislistor.
Om kunden har ett rabattavtal går det inte att skriva in något i det här fältet.
Om du alltid vill att ett projekt ska föreslås för alla affärstransaktioner med en kund anger du den här. Då föreslås den på alla dokument till kunden. Du kan ändra projekt på dokumentet om du vill.
Har du angett projekt på artikelkonteringen styr den över det du anger här.
Sätter du en markering här betyder det att påminnelseavgift ska kunna tas
ut av kunden. Som förslag ges här det du har skrivit in i inställningarna
under Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningNormalvärden. Du kan ändra på det genom att klicka
i rutan.
Här kan du ange om kunden har något rabattavtal hos er. Om du inte kommer ihåg vilka rabattavtal du har att välja mellan kan du titta på listan genom att klicka på listknappen eller trycka på Alt+Pil ned. Där kan du också välja att lägga upp ett nytt eller ändra ett befintligt rabattavtal. Du kan använda upp till 16 tecken.
Om du väljer ett rabattavtal styr det vilken prislista, radrabatt eller fakturarabatt som ska användas. Därför kan du inte längre skriva in något på de följande tre raderna, när du har valt ett rabattavtal.
Om du vill veta mer om uppläggning av rabattavtal kan du läsa om det i avsnittet Kundrabatter, kortläge.
Om du vill att kunden ska ha en viss rabatt i procent eller kronor på varje fakturarad anger du den här. Du kan kombinera radrabatten med fakturarabatt, om du vill. Du kan använda 3 heltal och 1 decimal.
Om du vill ha större möjligheter när det gäller att koppla rabatter till olika typer av artiklar ska du använda rabattavtal istället.
Om kunden har ett rabattavtal går det inte att skriva in något i det här fältet.
Om du alltid vill att en resultatenhet ska föreslås för alla affärstransaktioner med en kund anger du den här. Då föreslås den på alla dokument till kunden. Du kan ändra resultatenhet på dokumentet om du vill.
Har du angett resultatenhet på artikelkonteringen styr den över det du anger här.
En markering i den här rutan medför att kunden ska kunna räntefaktureras. Som förslag ges här det du har skrivit in i inställningarna under Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningNormalvärden. Du kan ändra på det genom att klicka i rutan.
Sorteringsbegreppet är avsett att användas som urval i samband med utskrifter. Här kan du använda 8 tecken.
Här visas den speditör du har angett i
. Du kan ändra speditör genom att välja ett annat alternativ i listan.Här anger du det språk du vanligtvis använder i dokument till kunden. Om du inte kommer ihåg vilka språk du har lagt in kan du titta på listan genom att klicka på listknappen eller trycka på Alt+Pil ned.
Här anger du den valuta som du vanligtvis fakturerar kunden i. Om du inte kommer ihåg vilka valutor du har lagt in kan du titta på listan genom att klicka på listknappen eller trycka på Alt+Pil ned.
Fältet visas endast om du har en markering för Visma Tid Smart/Pro under Arkiv - Inställningar - . - Tidintegration
Om du markerar en kund för Visma Tid Smart/Pro kommer den att föras över till Visma Tid Smart/Visma Tid Pro när du använder kommandot Skicka till Visma Tid Smart/Pro. Du kan använda kommandot från listläget i kundregistret.
Om du använder Visma Webbshop och har aktiverat webbshoppen i Avmarkera webbshopskund.
visas denna ruta. En markering i rutan betyder att kunden är en webbshopskund. Markering sätts automatiskt då du kopplar en webbshopskund mot en kund i kundregistret. För att ta bort markeringen väljer du kommandot