Tid
Bearbeta fakturaunderlag
Detta avsnitt gäller dig som aktiverat Tid 15/10 2025 eller senare.
Har du aktiverat Tid innan 15/10 2025 hittar du relevant information här: Fakturering
När du klickar på en kund eller ett projekt under Fakturering - Att fakturera, fliken Preliminära underlag öppnas själva fakturaunderlaget. Det är i den här vyn du bearbetar underlaget både när det gäller vilka uppgifter som ska vara med och hur det ska se ut.
Du använder menyn till höger för att göra detta. I fältförklaringarna nedan beskrivs de olika valen/inställningarna du kan göra.
När du ska jobba med ditt fakturaunderlag bör det göras i följande ordning:
1. Redigera innehåll
Under rubriken Innehåll i högermenyn klickar du på Redigera underliggande rader. De uppgifter du kan redigera är de som underlaget är uppbyggt på:
-
Artiklar
-
Artikelnummer
-
Fakturerbart antal
-
Priser
-
Kostnader
-
Rabatter
Alla ändringar du gör i de underliggande raderna förs sedan över till projektet när fakturaunderlaget skapas.
2. Redigera layout
Efter att du har gjort eventuella ändringar i de underliggande raderna justerar du det som finns under rubriken Layout i högermenyn. Det gäller Fakturainställningar, Grupperingar, Ekonomisk information och Avancerade inställningar.
3. Finjustera fakturaunderlaget
När du har justerat/redigerat ovanstående kan du som ett sista steg finjustera fakturaunderlaget. Detta gör du genom att aktivera Finjustering under rubriken Slutredigering i högermenyn. Du får då möjlighet att justera radordningen, lägga till textrader och kontrollera eventuella varningar. När du aktiverar finjusteringsläget sparas fakturaunderlaget som ett utkast och du kan inte längre redigera underliggande rader eller layout.
Här visas om fakturaunderlaget är nytt eller om det är sparat som utkast.
Urval
Här ser du vilken period fakturaunderlaget gäller för. Datumen som visas är de du har angett under Fakturering - Att fakturera, fliken Att fakturera. Du kan ändra period om du vill.
Under Projekt ser du vilka projekt som finns med på fakturaunderlaget. Vill du lägga till eller ta bort projekt, gör du det genom att klicka på Justera val.
Här kan du lägga till de bilagor du vill bifoga tillsammans med fakturaunderlaget. Du kan välja att bifoga bildfiler och pdf-filer. Antingen hämtar du filerna från datorn, från ett projekt eller från kunden i kontaktregistret.
För att lägga till bilagor klickar du på Hantera bilagor. Fakturaunderlaget måste vara sparat som utkast innan du kan göra detta.
Tänk på att när ett fakturaunderlag är sparat som utkast kan du inte längre justera underliggande rader och layout.
Bilagorna förs över till Bokföring & Fakturering eller Visma Administration om du har en sådan koppling. Bilagorna hanteras olika beroende på vilken koppling du har. Antingen hanteras de som en enda pdf eller skickas de en och en.
Fakturamall
Här visas vilken fakturamall som är vald. Det är den fakturamall som är vald på kunden eller projektet som är förvald. Finns det ingen fakturamall angiven där är det standardmallen som föreslås.
Vill du använda en annan mall än den förvalda klickar du på Byt mall.
Det finns fyra färdiga mallar att välja på: Detaljerad fakturamall, Per datum och aktivitet, Per rapportör och aktivitet och Summerad fakturamall. En av dem är vald som standardmall, detta görs under Inställningar - Fakturering - Fakturamallar.
Fakturamallen styr vilka inställningar som ska gälla för fakturan och bestämmer hur den kommer att se ut.
Läs mer om fakturamallar i avsnittet Skapa fakturamall.
Layout
Under Layout och Fakturainställningar kan du göra olika inställningar för vad du vill ska komma med på fakturaunderlaget.
|
Tidigare fakturerat |
Skriver ut en summering på det har fakturerats på projektet hittills. |
|
Avser period |
Skriver ut den tidsperiod som fakturan avser. |
|
Inkludera från och med-datum |
Inkluderar startdatumet för tidsperioden. |
| Bifoga kommentarslista | Bifogar en bilaga med kommentarer som är gjorda på tidrapporter som inkluderas i det aktuella fakturaunderlaget. |
|
Visa timmar |
Inkluderar antalet fakturerbara timmar i kommentarslistan. |
| Gruppera på rapportör |
Tidrapporterna grupperas på rapportör och visas i stigande datumordning. Om alternativet inte är markerat, visas alla tidrapporter i stigande datumordning |
Under Layout och Grupperingar styr du i vilken ordning de olika artikeltyperna ska visas på fakturaunderlaget. Du drar och släpper dem i den ordning du vill ha.
Du kan också göra olika inställningar för respektive artikeltyp, dessa beskrivs nedan:
| Fastpris | Fastpriset kan visas antingen Detaljerat eller Totalt. |
| Arbetade timmar |
Du kan välja att visa arbetade timmar Detaljerat, Summerat eller som Totalt. Väljer du Detaljerat kan du välja hur du vill gruppera timmarna, till exempel på rapportör, aktivitet eller uppgift. Du kan också markera vilka uppgifter du vill ska visas på fakturaunderlaget - datum, rapportör, aktivitet, tidsartikel, tidskod, uppgift och/eller kommentar. Väljer du Summerat kan du ange hur timmarna ska summeras i första och andra hand. Väljer du Totalt visas timmarna endast som en summapost. |
| Resor, tillägg och traktamenten |
Du kan välja att visa uppgifter om resor, tillägg och traktamenten Detaljerat, Summerat eller som Totalt. Väljer du Detaljerat kan du välja hur du vill gruppera uppgifterna, till exempel på rapportör, typ eller uppgift. Du kan också markera vilka uppgifter du vill ska visas på fakturaunderlaget - datum, rapportör och/eller kommentar. Väljer du Summerat kan du ange hur uppgifterna ska summeras i första och andra hand. Väljer du Totalt visas uppgifterna endast som en summapost. |
| Maskiner |
Du kan välja att visa uppgifter om maskiner Detaljerat, Summerat eller som Totalt. Väljer du Detaljerat kan du välja hur du vill gruppera uppgifterna, till exempel på maskin, rapportör eller uppgift. Du kan också markera vilka uppgifter du vill ska visas på fakturaunderlaget - datum, rapportör, kommentar och/eller uppgift. Väljer du Summerat kan du ange om uppgifterna ska grupperas på Maskin eller Maskintyp. Väljer du Totalt visas uppgifterna endast som en summapost. |
| Inköp |
Du kan välja att visa uppgifter om inköp antingen Detaljerat eller som Totalt. Väljer du Detaljerat kan du markera vilka uppgifter du vill ska visas på fakturaunderlaget - datum och/eller beskrivning. Väljer du Totalt visas uppgifterna endast som en summapost. |
| Artiklar |
Du kan välja att visa uppgifter om artiklar Detaljerat, Summerat eller som Totalt. Väljer du Detaljerat kan du välja hur du vill gruppera artiklarna, till exempel på rapportör eller uppgift. Väljer du Summerat kan du ange hur artiklarna ska summeras i första och andra hand. Väljer du Totalt visas uppgifterna endast som en summapost. |
Det här valet i menyn visas bara om fakturaunderlaget innehåller husarbete (rot/rut eller grön teknik).
Du ser vilken typ av husarbete som är registrerat, vilket maxbeloppet är och namn och personnummer på den som ansöker om skattereduktion.
Behöver du justera uppgifterna kan du göra det när du har aktiverat Finjusteringsläge. Då kan du ändra vilken typ av husarbete som gäller för raden, om radens belopp ska räknas med i avdraget och hur många timmar som avser husarbete.
En markering här gör att kolumnen Rabatt kommer att visas på fakturaunderlaget. Är valet inte markerat visas inte kolumnen, men rabatten är ändå kvar. Ska rabatten tas bort görs det på de underliggande raderna.
Markerar du Visa bokföringsprojekt och resultatenhet visas kolumnerna Bokföringsprojekt och Resultatenhet på fakturaunderlaget. Dessa visas bara i redigeringsläget och syns inte på fakturaunderlaget.
Markerar du Visa moms visas kolumnen Moms där du ser procentsatsen. Kolumnen visas bara i redigeringsläget och syns inte på fakturaunderlaget.
Under Avancerade inställningar kan du göra ytterligare inställningar för fakturaunderlaget. En del av inställningarna under Avancerade inställningar kan påverka bokföring och uppföljning och kan därför bara göras av en som är administratör.
|
Gruppera på projekt |
Om du markerar här kommer underlagets innehåll att grupperas per projekt. Detta kan underlätta om du fakturerar flera projekt samtidigt. Det finns dock andra inställningar som kan göra så att raderna inte sammanfogas, bland annat om du valt att behålla uppdelning på t ex artikel, pris, bokföringsprojekt. |
|
Projektnummer och namn |
Detta val gör så att projektets nummer och namn skrivs ut på egen rad på fakturaunderlaget. |
|
Gruppera på uppgift |
En markering här gör så att fakturaunderlagets innehåll grupperas per uppgift under förutsättning att tiden (ink resor, material osv) har rapporterats på uppgiftsnivå. Det som inte har rapporterats på en uppgift grupperas för sig. |
| Rubrikrad för uppgifter |
Det här valet visar uppgiftens titel som rubrik. Detta kan bara väljas om du har markerat Gruppera på uppgift. |
|
Gruppera på artikeltyp |
En markering här gör att underlagets innehåll grupperas per artikeltyp. Under Grupperingar kan du sedan välja hur respektive sektion ska visas. |
| Rubrikrad för artikeltyper |
Den här markeringen innebär att artikeltypens titel visas som rubrik. Detta kan bara väljas om du har markerat Gruppera på artikeltyp. |
| Behåll uppdelning på artikelnr, benämning och pris |
Det här valet gör så att uppdelningen på artikelnummer, benämning och pris behålls, oavsett hur du har summerat och grupperat raderna på underlaget. Den här inställningen kan bara redigeras av en som är administratör. |
| Behåll uppdelning på bokföringsprojekt och resultatenhet |
Det här valet gör så att uppdelningen på bokföringsprojekt och resultatenhet behålls, oavsett hur du har summerat och grupperat raderna på underlaget. Den här inställningen kan bara redigeras av en som är administratör. |
Innehåll
Alla ändringar du gör i de underliggande raderna förs sedan över till projektet när fakturaunderlaget skapas. De uppgifter du kan redigera är de som underlaget är uppbyggt på:
-
Artiklar
-
Artikelnummer
-
Fakturerbara timmar
-
Priser
-
Kostnader
-
Rabatter
-
Textändringar i kommentarer
Slutredigering
För att redigera enstaka fakturarader måste finjusteringsläget vara aktiverat. Finjusteringen görs som ett sista steg när du är klar med all annan redigering av underlaget.
När du aktiverar Finjustering har du inte längre möjlighet att redigera underliggande rader eller layout.
| Visa bokföringsprojekt och resultatenhet | Detta val gör så att kolumnerna Bokföringsprojekt och Resultatenhet visas på fakturaunderlaget. Dessa syns bara i redigeringsläget och visas aldrig på fakturaunderlaget. |
| Visa moms | Detta val gör så att kolumnen Moms visas på underlaget. Kolumnen syns bara i redigeringsläget och visas aldrig på fakturaunderlaget. |
Knappar & övrigt
Här visas information om det finns några varningar eller fel i fakturaunderlaget som behöver åtgärdas.
Klicka på Förhandsgranska för att titta på hur fakturaunderlaget kommer att se ut.
Från förhandsgranskaläget kan du även skriva ut eller ladda ner fakturaunderlaget.
När du klickar på Spara som utkast sparas fakturaunderlaget som utkast och du hittar det under fliken Utkast. Dina ändringar sparas och du kan fortsätta vid ett annat tillfälle eller om någon annan vill granska underlaget innan det skapas.
Ett utkast kan skapas på olika sätt:
-
Genom att påbörja en ändring där du vill hantera fakturabilagor.
-
Genom att påbörja en ändring där du vill justera underliggande rader.
-
Genom att spara ändringarna du har gjort i layout och inställningar som ett utkast längst ner i högerkolumnen.
När du återställer ett utkast blir alla underliggande rader fakturerbara igen. Fakturaunderlaget visas under Preliminära underlag.
När du klickar på Skapa fakturaunderlag i Spiris Tid, längst ner i menyn till höger skapas ditt fakturaunderlag och du hittar det sedan under Fakturering - Fakturaunderlag.
Öppnar du ett fakturaunderlag som är sparat som utkast kan du istället välja mellan att skapa fakturaunderlag eller att ta bort utkastet.
Relaterade avsnitt
Support
Arbeta smartare