Bearbeta fakturaunderlag

Detta avsnitt gäller dig som aktiverat Tid 15/10 2025 eller senare.

Har du aktiverat Tid innan 15/10 2025 hittar du relevant information här: Fakturering

När du klickar på en kund eller ett projekt under Fakturering - Att fakturera, fliken Preliminära underlag öppnas själva fakturaunderlaget. Det är i den här vyn du bearbetar underlaget både när det gäller vilka uppgifter som ska vara med och hur det ska se ut.

Du använder menyn till höger för att göra detta. I fältförklaringarna nedan beskrivs de olika valen/inställningarna du kan göra.

När du ska jobba med ditt fakturaunderlag bör det göras i följande ordning:

1. Redigera innehåll

Under rubriken Innehåll i högermenyn klickar du på Redigera underliggande rader. De uppgifter du kan redigera är de som underlaget är uppbyggt på:

  • Artiklar

  • Artikelnummer

  • Fakturerbart antal

  • Priser

  • Kostnader

  • Rabatter

Alla ändringar du gör i de underliggande raderna förs sedan över till projektet när fakturaunderlaget skapas.

2. Redigera layout

Efter att du har gjort eventuella ändringar i de underliggande raderna justerar du det som finns under rubriken Layout i högermenyn. Det gäller Fakturainställningar, Grupperingar, Ekonomisk information och Avancerade inställningar.

3. Finjustera fakturaunderlaget

När du har justerat/redigerat ovanstående kan du som ett sista steg finjustera fakturaunderlaget. Detta gör du genom att aktivera Finjustering under rubriken Slutredigering i högermenyn. Du får då möjlighet att justera radordningen, lägga till textrader och kontrollera eventuella varningar. När du aktiverar finjusteringsläget sparas fakturaunderlaget som ett utkast och du kan inte längre redigera underliggande rader eller layout.

Relaterade avsnitt