Visma Utlägg
Inställningar för användare
Detta avsnitt gäller för dig som är användare och inloggad i privat läge.
Under Inställningar gör du inställningar för ditt personliga användarkonto. Här kan du bland annat ändra språk och datumformat samt ändra/lägga till en profilbild. Läs om de olika fälten i fältförklaringarna nedan.
Du måste ange ditt mobilnummer för att kunna få betalt för dina utlägg via Swish.
I fältet Mejladress visas den mejladress som du angav när du skapade ditt användarkonto. Om du behöver ändra mejladress loggar du in i Mina tjänster på vismaspcs.se. Läs mer i avsnittet Byt e-postadress i hjälpen för Mina tjänster.
Om du skickar kvitton via funktionen Mejla in kvitton är det viktigt att de skickas från den mejladress som visas i detta fält, eller från någon av mejladresserna som anges under Ytterligare mejladresser. Läs mer i avsnittet Mejla in kvitton.
Här väljer du språk för Visma Utlägg på webben. I appen används samma inställningar för språk som du har i din mobiltelefon.
Här anger du det kontonummer som ersättningen ska betalas ut till. Numret anges utan bindestreck eller punkter.
Exempel
Clearingnummer: XXXX
Kontonummer: YY.YYY.YY
Numret ska då skrivas så här i fältet Utbetalningskonto: XXXXYYYYYYY
Om du får kvitton till din privata mejladress eller en annan företagsadress kan du lägga till möjligheten att skicka in kvitton till Visma Utlägg via funktionen Mejla in kvitton. Läs mer i avsnittet Mejla in kvitton.
Klicka på plustecknet vid Ytterligare mejladresser och ange vilken mejladress du ska kunna skicka kvitton från. Ett mejl skickas till angivna mejladressen.
Du aktiverar mejladressen genom att följa instruktionerna i mejlet.
Här anger du vilken valuta som ska användas som standard. Om utlägg har gjorts i annan valuta än svenska kronor beräknas valutan baserat på valutakursen för den dag som köpet gjordes.Om utlägg har gjorts i annan valuta än svenska kronor beräknas valutan enligt Open Exchange rates baserat på valutakursen för den dag som köpet gjordes.
Visma Utlägg räknar automatiskt ut momsen efter att du fyllt i totalbeloppet på ett utlägg. Funktionen kan avaktiveras genom att ta bort markeringen vid Räkna ut moms automatiskt.
Om den automatiska tolkningsfunktionen är aktiverad kommer kvittot att analyseras och information om utläggskategori, inköpsdatum, belopp, moms och valuta registreras automatiskt. Om funktionen är avaktiverad får du lägga till uppgifterna manuellt.
Om du inte vill ha påminnelser från Visma Utlägg via mejl kan du ta bort markeringen i rutan vid Ta emot alla utläggsrelaterade mejl från tjänsten. Om du tar bort markeringen kommer du fortfarande att få mejl rörande ditt konto, som exempelvis om du byter mejladress eller lösenord. Rutan är markerad som standard.
Här kan du lägga in en profilbild. Bilden kan vara i något av filformaten BMP, PNG, JPEG eller GIF.
Du måste ange ditt personnummer för att kunna få betalt för dina utlägg via Swish. Om du sedan tidigare har lagt in ett personnummer och behöver ändra det får du kontakta vår support. Läs mer i avsnittet Kom i kontakt med Visma Spcs support.