Visma Tid Pro
Kvitton
Under Tid & kvitton - Kvitton kan du registrera utlägg genom att ladda upp dina kvitton. Du kan också välja att registrera kvitton för andra användare. Om du registrerar i mobilen kan du ta ett foto på kvittot.
Kvittots registreringsdatum styr när utlägget kommer med på lönen. Kvittodatumet styr när utlägget kommer med i bokföringen. Ett kvitto som registrerats i april ska attesteras i april och sedan komma med på lönen i maj (med avvikelser för april månad).
Automatisk tolkning av kvitto
Funktionen hjälper dig att förenkla hanteringen av kvitton i Visma Tid Pro. Du laddar upp dina kvitton som vanligt antingen via webben eller appen. Under tiden som tjänsten bearbetar informationen visas texten Tolkar kvitto. Den information som tolkas är registreringsdatum, kvittodatum, belopp och moms. Typ av kvitto får du till en början ange själv, men efter en tid kommer kvittotolkningen via artificiell intelligens lära sig vilken typ av kvitto det är. Du aktiverar tjänsten Kvittotolkning under Inställningar - Generellt - Konto & betalning.
Under fliken Oregistrerade visas de utlägg du har laddat upp via programmet eller mobilappen och som ännu inte är registrerade. När ett utlägg är registrerat och skickat för attest visas det under Väntar attest.
Under fliken Privata utlägg visas attesterade utlägg som gjorts genom privat utlägg eller privat kort.
Privata utlägg avser utgifter som ska ersättas på lönen och redovisas därmed på löneunderlaget.
Under fliken Inköp företagskort visas attesterade utlägg som gjorts med företagskort.
Om du klickar på ett utlägg på fliken Inköp företagskort visas ett bokföringsförslag, eftersom inköp med företagets pengar ska hanteras som affärshändelser direkt i redovisningen. Om du har integration med Visma eEkonomi kan du skapa en verifikation direkt från utlägget. Du kan även välja att ta ut rapporten Kvitton och utlägg för att se en sammanställning av alla utlägg under en period, som du kan använda som underlag för manuell registrering av händelserna i din bokföring.
Relaterade avsnitt
Support
Arbeta smartare