Blankett SKV 2604 - Skatteverkets upplysningar

Den som i sin näringsverksamhet hjälper fysiska personer och dödsbon med att upprätta inkomstdeklarationer, kan efter ansökan få så kallat byråanstånd. Ett byråanstånd ger rätt att lämna inkomstdeklarationer enligt en tidsplan under tiden den 2 maj - 15 juni 2017. Byråanståndet ger också rätt att lämna mervärdesskattedeklaration, samt att betala den skatt som redovisas i mervärdesskattedeklarationen, senast den 26 juni året efter beskattningsåret. Den mervärdesskattedeklaration som avses är den som lämnas per beskattningsår och som har deklarationsdag 12 maj 2017. Byråanstånd kan aldrig medges om den deklarationsskyldige är en juridisk person (förutom dödsbon).

Ansökan om byråanstånd måste lämnas till Skatteverket före deklarationstidens utgång. På ansökan ska de deklarationsskyldiga förtecknas. Om ansökan (med klientförteckning) lämnas elektroniskt ska ansökningsblanketten (SKV 2604) inte lämnas in. Mer information om att lämna elektronisk redovisning finns i broschyren "Teknisk beskrivning för elektronisk redovisning" (SKV 269).

Tidsplanen beslutas av Skatteverket. Det är endast sökanden som underrättas om beslutet. Det innebär att Skatteverket inte underrättar de deklarationsskyldiga som tagits med i förteckningen och som omfattas av beslutet.

En ansökan och ett beslut om byråanstånd avser både inkomstdeklarationen och mervärdesskattedeklarationen.

Leveransplaner för inkomstdeklarationer

Allt (även huvudblanketterna) lämnas elektroniskt:

Datum Andel
15 juni 100 %

Huvudblanketterna lämnas på papper, allt annat inkl. byråanståndsansökan lämnas elektroniskt:

Datum Andel
31 maj

75 %

15 juni

25 %

Något utöver huvudblanketterna lämnas på papper:

Datum Andel
2 maj 50 %
15 maj

50 %

Om byråanstånd medges anses de deklarationsskyldiga i förteckningen ha fått anstånd med att lämna deklaration till den dag då deklarationen senast får lämnas enligt bestämmelserna om byråanstånd (den 15 juni 2017). Den deklarationsskyldige ansvarar för att deklarationen lämnas senast denna dag.

Beviljat anstånd gäller endast för den som finns med i förteckningen. Om t.ex. övriga familjemedlemmar önskar anstånd måste även de ansöka.

Sökande som inte följer beslutad tidsplan riskerar att vägras möjlighet till byråanstånd kommande år.

Så fyller ni i blanketten

I rutorna för sökandens namn och person-/organisationsnummer fyller ni i byråns uppgifter. Fyll även i namn och telefonnummer till den kontaktperson som kan svara på frågor om ansökan. Löpnummer ska anges om samma kontaktperson skickar in flera ansökningar vid olika tidpunkter. I de två antalsrutorna fyller ni i det totala antalet deklarationer för respektive kategori i denna ansökan.

Söker ni anstånd för fler klienter än vad som ryms på en blankett kan ni använda flera blanketter. På de ytterligare blanketterna behöver ni, förutom uppgifter om klienterna, bara fylla i uppgifterna om byrå och kontaktperson.

Anstånd med att lämna mervärdesskattedeklaration som redovisas per beskattningsår med deklarationsdag 12 maj 2017

Byråanstånd med att lämna dessa mervärdesskattedeklarationer medges längst till och med 26 juni året efter beskattningsåret. Beviljar Skatteverket anstånd med mervärdesskattedeklarationen ska motsvarande anstånd medges med betalning av den skatt som redovisas i mervärdesskattedeklarationen. Om betalningen är bokförd senast på den ordinarie deklarationsdagen debiteras ingen anståndsränta. Om betalningen är bokförd efter den ordinarie deklarationsdagen, men senast 26 juni 2017, debiteras anståndsränta (låg kostnadsränta). Hög kostnadsränta debiteras betalning som bokförs efter den 26 juni 2017.

Lämna deklarationen elektroniskt

Det bästa är att lämna bilagorna elektroniskt. Det gör ni via Skatteverkets filöverföringstjänst. Läs mer om det på www.skatteverket.se under tjänsten Filöverföring. Om ni lämnar bilagorna elektroniskt kan ni med fördel även lämna Inkomstdeklaration 1 och mervärdesskattedeklarationen elektroniskt. Använd er av e-tjänsten för Inkomstdeklaration 1 respektive e-tjänsten Skattedeklaration. Information om hur ni går tillväga för att lämna även huvudblanketten elektroniskt finns på www.skatteverket.se.

Deklarationsombud

Ett deklarationsombud kan lämna alla deklarationer, t.ex. inkomstdeklarationen, mervärdesskattedeklarationen och preliminära inkomstdeklarationer, förutsatt att det sker elektroniskt. Praktiskt går det till så att den deklarationsskyldige ansöker om att få ett eller flera deklarationsombud registrerade. Det ska ske på blankett SKV 4809 eller annan skriftlig handling.