Visma Skatt & Bokslut Pro
Hur tömmer jag cache-minnet i webbläsaren?
De flesta webbläsare har ett så kallat cacheminne. Minnet är till för att spara detaljer om den inlästa webbsidan så att det går snabbare att ladda sidan när du besöker den igen.
Ibland kan det ställa till med problem när sidor visas från minnet. Genom att tömma webbläsarens cacheminne tvingar du webbläsaren att hämta den senaste versionen av de webbsidor du besöker.
Nedan beskriver vi hur du gör för att tömma cacheminnet i de vanligaste webbläsarna. Om du vill ha mer detaljerad information kan du gå in på respektive webbläsares hjälpsidor.
Ett snabbt sätt att se hur du rensar cachen i din webbläsare är att gå till www.rensacachen.nu.
- Fäll ut menyraden för Chrome högst upp till höger.
- Välj Fler verktyg - Ta bort webbinformation.
- Välj den tidsram du vill radera information för. Om du vill ta bort allt väljer du Sedan kontot skapades.
- Markera alternativen för Cookies och annan webbplatsdata och Cachade bilder och filer.
- Välj Rensa data.
- Starta om webbläsaren.
- Öppna webbläsaren.
- Välj Safari i menyraden högst upp till vänster.
- Välj Rensa historik.
- Välj den tidsram du vill radera information för. Om du vill ta bort allt väljer du All historik.
- Välj Rensa historik.
- Starta om webbläsaren.
- Fäll ut menyraden för Firefox högst upp till höger.
- Välj Inställningar.
- Välj Sekretess & säkerhet.
- Gå till Historik och klicka på länken rensa ut tidigare historik.
- Fäll ut menyn Detaljer och välj den information du vill ta bort.
- Välj Ta bort.
- Starta om webbläsaren.
- Fäll ut menyraden för Edge högst upp till höger.
- Välj Historik.
- Klicka på Rensa webbplatsdata.
- Välj den tidsram du vill radera information för.
- Markera alternativen för Cookies och andra webbplatsdata och Cachelagrade bilder och filer.
- Välj Rensa nu.
- Starta om webbläsaren.
Från och med den 1 november 2019 har Visma Skatt & Bokslut Pro inte längre stöd för webbläsaren Microsoft Internet Explorer eftersom Microsoft själva sätter stopp för all vidareutveckling. Om du vill uppdatera till en webbläsare vi har stöd för kan du istället ladda ner någon av Google Chrome, Microsoft Edge, Firefox och Safari.
- Fäll ut menyn Verktyg (kugghjuls-symbolen) högst upp till höger.
- Välj Säkerhet - Ta bort webbhistorik.
- Markera de alternativ du vill ta bort information för.
- Välj Ta bort.
- Starta om webbläsaren.