Gör så här om avtalet ska hantera obekväm arbetstid:
- Välj fliken OB-regler.
- Markera Hantera OB.
- Markera Procent eller Á-pris.
- Skriv in procentsats eller kronor för respektive OB-nivå för månadsavslönad och timavlönad.
I listan under OB-regler finns förslagna perioder utifrån vald typ av avtal. Så länge avtalet inte används av någon anställd eller ligger i en klarmarkerad eller låst period kan du lägga upp egna perioder, anpassa start- och sluttid och välja vilken OB-typ som ska gälla för perioden.
Om starttid ska vara vid midnatt anges tiden i formatet 00:00. Om sluttid ska vara vid midnatt anges tiden i formatet 24:00.
När du skapar nytt avtal och rutan Hantera OB är markerad kommer OB-regler enligt den typ av avtal du har valt att föreslås. Så länge avtalet inte används av någon anställd kan du enkelt lägga till/ta bort och ändra OB-regler så att det passar företaget. OB-timmar utfaller under schemalagd arbetstid för en månadsavlönad och under betald tid för en timavlönad. OB-timmarna förs automatiskt över till löneprogrammet vid synkroniseringen.
Om olika regler är valda för hel eller del av period, väljer Visma Lön Anställd den regel som ger högst ersättning.
Lägg till period
Du kan lägga till perioder i avtal som inte används av någon anställd.
Det går bara att skapa egna perioder för händelser som infaller på samma datum varje år. För händelser där datumet inte är detsamma varje år måste de fördefinierade perioderna användas.
Gör så här för att lägga till en ny period:
- Klicka på plustecknet på sista raden i listan längst ner på sidan.
- Klicka i rutan under Perioder på den nya raden som har lagts till sist i listan.
- Välj fliken Skapa ny i dialogrutan som öppnas.
- Skriv in benämning för perioden.
- Välj för vilket datum regeln ska gälla om regeln infaller på samma datum varje år.
- Klicka på Lägg till.
- Markera perioden i listan på fliken Välj.
Listan på fliken Välj presenteras i bokstavsordning, så du kan behöva använda pilarna nere till höger i dialogrutan för att hitta perioden.
- Klicka på Spara.
- Ange start- och sluttid för den nya perioden.
- Klicka på Spara.
Ta bort period
Du kan ta bort perioder i avtal som inte används av någon anställd. Klicka på minustecknet längst ut till höger på raden för den period du vill ta bort.