Hur återställer jag en anställds e-postadress?

Om den anställde finns upplagd med en annan e-postadress i ett annat företag på vismaspcs.se kan varken du eller den anställde ändra den. Du behöver då inaktivera den anställdes tjänster i anställningsregistret och återställa e-postadressen.

Du ska bara återställa e-postadressenen om den inte kan ändras av dig eller av den anställde.

Gör så här för att återställa e-postadressen:

  1. Välj Lön Smart - Anställda.
  2. Markera den anställde i listan och välj fliken Anställning.
  3. Ta bort markeringen vid Den anställde registrerar tider/avvikelser i Visma Lön Anställd och/eller Den anställde registrerar utlägg i Visma Utlägg.
  4. Välj fliken Lön och markera som pdf vid Skicka lönebesked.
  5. Klicka på Spara.
  6. Välj fliken Personuppgifter.
  7. Klicka på Ändra e-postadress.
  8. Klicka på Avbryt.

Om du klickar på Fortsätt kommer du till Mina tjänster. Där kan du inte återställa e-postadressen, utan bara ändra den.

  1. Klicka på Återställ e-postadress.
  2. Klicka på Spara.

Kopplingen mellan den anställdes uppgifter för Vismas tjänster och Visma Lön Smart kommer att tas bort när du återställer e-postadressen. När du sedan registrerar en ny e-postadress för den anställde och återaktiverar tjänsterna i anställningsregistret skapas en ny användare på vismaspcs.se som kopplas till den anställdes uppgifter i löneprogrammet.

  1. Lägg in en ny e-postadress på fliken Personuppgifter.
  2. Återaktivera tjänsterna för den anställde som du avmarkerade under punkt 2 och 3.
  3. Klicka på Spara.

Relaterade avsnitt

Sökord: mejladress