Vilka frånvarouppgifter ska rapporteras i arbetsgivardeklarationen?

För att Försäkringskassan ska kunna hålla koll på utbetalningar för föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning ska uppgifter om frånvaro redovisas i arbetsgivardeklarationer från och med den 1 januari 2025. Skatteverket skickar sedan uppgifterna vidare till Försäkringskassan.

Första gången du ska rapportera frånvarouppgifter i arbetsgivardeklarationen är i februari 2025, d.v.s. när du rapporterar arbetsgivardeklarationen som gäller för januari 2025.

Uppgifter som ska vara med i rapporten:

  • datum för frånvaron
  • timmar eller procent per dag
  • typ av frånvaro (tillfällig föräldrapenning eller föräldrapenning)

I arbetsgivardeklarationen ska det rapporteras hur mycket frånvaro den anställde har per dag. Tänk därför på att lägga in frånvaron per dag, inte per period, för att antalet frånvarotimmar per dag ska bli korrekt.

Om du anger timmarna för en period, kommer de att delas upp på dagarna i perioden. Du behöver då justera så att rätt antal timmar eller procent rapporteras per dag.

Välj något av dessa alternativ:

  • Lås upp lönekörningen och gör justeringarna på den anställdes lönebesked och skicka arbetsgivardeklarationen.
  • Logga in på skatteverket.se och gör justeringarna i arbetsgivardeklarationen efter att den har skickats till Skatteverket. Du kan justera frånvarouppgifterna så länge arbetsgivardeklarationen inte är signerad.

Relaterade avsnitt