Visma Lön Direkt
Vilka frånvarouppgifter ska rapporteras i arbetsgivardeklarationen?
För att Försäkringskassan ska kunna hålla koll på utbetalningar för föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning ska uppgifter om frånvaro redovisas i arbetsgivardeklarationer från och med den 1 januari 2025. Skatteverket skickar sedan uppgifterna vidare till Försäkringskassan.
Första gången du ska rapportera frånvarouppgifter i arbetsgivardeklarationen är i februari 2025, d.v.s. när du rapporterar arbetsgivardeklarationen som gäller för januari 2025.
Uppgifter som ska vara med i rapporten:
- datum för frånvaron
- timmar eller procent per dag
- typ av frånvaro (tillfällig föräldrapenning eller föräldrapenning)
I arbetsgivardeklarationen ska det rapporteras hur mycket frånvaro den anställde har per dag.
Om du anger timmarna för en period, kommer de att delas upp på dagarna i perioden. Du behöver då justera så att rätt antal timmar eller procent rapporteras per dag.
Välj något av dessa alternativ:
- Lås upp lönekörningen och gör justeringarna på den anställdes lönebesked och skicka arbetsgivardeklarationen.
- Logga in på skatteverket.se och gör justeringarna i arbetsgivardeklarationen efter att den har skickats till Skatteverket. Du kan justera frånvarouppgifterna så länge arbetsgivardeklarationen inte är signerad.
Relaterade avsnitt
När ska jag börja redovisa frånvarouppgifter i arbetsgivardeklarationen?